En del kontrovers har vært rettet mot Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, som noen kilder hevder kun tar rundt to timer å fullføre. Hvorvidt spillet har endt opp som lite mer enn en glorifisert demo må vi vente til 20. mars for å finne ut, men Hideo Kojima lover i hvert fall en langt større opplevelse når det kommer til The Phantom Pain.
Under et intervju med nettstedet Eurogamer kunne Metal Gear Solid-skaperen Hideo Kojima blanta annet fortelle litt om hvorfor Metal Gear Solid V er inndelt i to deler av svært forskjellig størrelse. Ifølge den berømte spillskaperen har lanseringen av den 8. konsollgenerasjon spilt en vesentlig rolle når det kommer til spillenes lanseringsplan.
“The Phantom Pain er rundt 200 ganger større enn Ground Zeroes. Jeg visste at vi ikke kunne nå et så stort spill til nestegenerasjonskonsollenes lansering, og vi hadde ingen japanske titler tilgjengelig for lanseringen. På den tiden var Ground Zeroes nesten ferdig, og mange fans spurte etter et nytt produkt, så det var avgjørelsen jeg tok. Hvis jeg ikke kan lage Phantom Pain tidsnok, men produktet er der, så kan jeg like greit lansere det til folket. Det var tankegangen bak denne avgjørelsen, men jeg tenkte ikke mye på hva som ville skje etter det.”
Videre nevnte Kojima at han håper Ground Zeroes vil gjøre spillere mer opprømte når det kommer til nestegenerasjonsspill. Det er ingen hemmelighet at mange er lite begeistret over spillutvalget til PS4 og Xbox One, og Kojima tror bølgen av mobilspill og sosiale spill har noe å si for publikums dalende begeistring overfor såkalte AAA-spill.