En stor del av den 8. generasjons konsollkrig har, til manges forargelse, basert seg på krangling om hvor høy oppløsning og hvor mange bildeoppdateringer i sekundet de ulike konsollutgavene av spill kan by på. Nå er det klargjort at også Square Enix’ kommende Thief-spill vil ha forskjeller mellom PS4- og Xbox One-utgavene, i form av høyere oppløsning på PS4.
Thief kjøre med en bildefrekvens på 30 bilder i sekundet på både Xbox One og PS4, men i motsetning til Xbox One-versjonen vil PS4-spillere kunne spille Thief i en oppløsning på 1080p. På Xbox One kjører mestertyven Garretts nyeste eventyr i 900p.
Spillets ledende utvikler Nicolas Cantin hevder dog at forskjellen mellom de to versjonene knapt er merkbar. I en samtale med nettstedet Eurogamer mente han at man trenger svært god øyne for å merke en forskjell, før han konkluderte med at Xbox One vil by på en like god versjon av Thief som konkurrenten.
Videre nevnte Cantin at forskjellene mellom PS4 og Xbox One har svært lite å si for hvordan spillet realiseres av utviklerne:
“For oss utviklere [har ikke forskjellen i oppløsning noe å si]. For ingeniørene har det absolutt noe å si. Men for oss, som kreativ regissør, kunst-regissør eller nivådesigner – vi ga samme data [til teknikerne]. Etter det er det mer en del av det tekniske, ingeniørene må ta hånd om det.”
I går ble det klart at også en annen veteran innenfor snikespillsjangeren vil se noe annerledes ut i de ulike utgavene av hans neste eventyr – nemlig Snake fra Metal Gear Solid. Forskjellene blir imidlertid større i Metal Gear enn i Thief, da Xbox One-utgaven av Metal Gear Solid: Ground Zeroes kjører i en oppløsning på 720p.