Vi som spiller et par hundre spill i året går av og til litt lei. Det er gøy med de store og etterlengtede titlene, men de siste årene har vi måttet lete andre steder for å finne de skikkelig innovative og overraskende spillene. Små studioer via Xbox Live Arcade og Playstation Network, eller uavhengige utviklere med unike visjoner har resultert i spill som «Limbo», «Braid» og «Portal» – spill som har hatt unike visjoner, og lekt med nye og ukjente spillmekanikker.
Zeit 2
Derfor var det med en viss grad av spenning jeg satte meg ned for å prøve en tidlig versjon av «Zeit 2». Den nystartede tyske utvikleren Brightside Games har satt seg fore å lage et tradisjonelt todimensjonalt skytespill der du styrer et romskip som kjører fra venstre mot høyre – tenk «R-Type» – men med en unik vri. Man kan nemlig når som helst spole tiden frem eller tilbake.
Saken er nemlig at fiendene som kommer mot en fra skjemens høyre side tapper deg for energi om de kommer forbi deg. Man må dermed stoppe alle fiendene for å holde på energien sin. Dersom det kommer noen øverst og nederst på skjermen har man ikke tid til å ta alle, men hvis man spoler tida tilbake lager man en liten skygge av sitt tidligere romskip som utfører den handlingen du utførte for litt siden, mens du står fritt til å ta deg av andre utfordringer.
Forvirret? Tenk «Braid». Eller «The Misadventures of P.B. Winterbottom». Ved å spole tiden tilbake lager man rett og slett en klone av sitt eget romskip som beveger seg nøyaktig slik du selv har bestemt. Det høres komplisert ut, men er ganske lett å lære.
Og dette er egentlig hele grunntanken bak «Zeit 2». Det er et skytespill som har lånt tidsspolingen til «Braid». Og etter en time med spillet kan jeg konstatere at det fungerer slik utviklerne har tenkt.
Småtamt
Selv om spillmekanikken med å spole tida for å få has på alle fiendene fungerer bra og gjør at man må tenke helt annerledes enn i vanlige actionspill, er det ikke alt som fungerer like bra i spillet.
Settingen, som jeg egentlig ikke helt skjønner hva skal forestille, er kjedelig. Jeg tror romskipet mitt er en amøbe eller noe, og at det jeg skyter på er celler, men omgivelsene og fiendene er identitetsløse og uinteressante. Jeg savner mer spektakulære bakgrunner og omgivelser, slik de originale skytespillene fra 80-tallet bød på.
Todimensjonale skytespill er en sjanger japanske utviklere har perfeksjonert gjennom 30 år, og det merkes at det står en vestlig utvikler bak «Zeit 2». I tillegg til den uinspirerte grafikken har spillet dårlige angrepsmønstre, og bosskampene er ikke så spennende som de burde være. Brightside Games trenger strengere regi og bedre design om det skal ta opp kampen med skytespilleksperter som Cave og Treasure.
En time med en uferdig versjon av «Zeit 2» er ikke nok til å dømme spillet, men jeg tror neppe dette vil bli en nedlastbar klassiker som nevnes i samme åndedrag som «Braid», «Flower» og «Limbo». Det skal uansett bli spennende å teste det ferdige produktet for å se om utviklerne har klart å stramme inn fiendemønstrene og gjort helhetsinntrykket hakket mer spenstig. Grunnidéen i spillet er nemlig solid nok, men fremførelsen yter ikke idéen rettferdighet.
Se flere bilder fra «Zeit 2» på neste side.
«Zeit 2» utvikles av Brightside Games og utgis av Ubisoft. Spillet lanseres digitalt på Xbox 360 og PC en eller annen gang i 2011.