Tilleggspakke i forkledning
0

Tilleggspakke i forkledning

okt 21 Spill.no  

Nye våpen, nye forviklinger og samarbeidsmodus – det er på tide å vende tilbake til det fantastiske tegneserieuniverset i Ratchet & Clank: All 4 One.

Verdensklasse

På grunn av en sedvanlig klønete Dr Nefarious tvinges han til å samarbeide med sine svorne fiender – og våre venner – Ratchet, Clank og den alltid like selvgode Captain Qwark. Sammen må de slå, skyte og sprenge seg ut av en splitter ny type knipe, og denne gangen har utvikler Insomniac bygget opp eventyret rundt muligheten til å samarbeide.

Ratchet & Clank: All 4 One utspiller seg en gang etter det ypperlige Ratchet & Clank: A Crack in Time, et spill jeg nøt hvert millisekund av. I motsetning til mesteparten av andre familievennlige plattformspill har Insomniacs signaturserie for Playstation 3 alltid budt på rikelig med imponerende animasjoner, nydelig design og oppriktig god humor – en sjeldenhet på dagens spillmarked. I tillegg har kontrollene sittet som støpt, og brettdesignet har vært preget av mangfold og variasjon. Ratchet-serien er i verdensklasse.

Sammen for livet

Når All 4 One starter opp, vekkes alle de gamle minnene til live igjen, og det sammensatte universet er umiddelbart gjenkjennlig. Stål og roboter, blå himmel og høy action-faktor – premissene for en solid Ratchet-opplevelse er absolutt til stede.

Denne gangen skal vi altså samarbeide, og jeg har for anledningen invitert kjente på besøk for å teste ut flerspillerfunksjonene i spillet. Samarbeid byr på et ekstra element i spill, nemlig det sosiale aspektet, og er ofte et enkelt triks for å gjøre selv det mest hjernedøde møkkaspill til en hysterisk morsom affære; Det er alltid gøy å gjøre ting sammen med kompiser, uansett hvor teit det er.

I All 4 One blir vi imildertid belønnet for samarbeidet. De mange våpnene som dukker opp i spillet har ekstrafunksjoner når man går sammen om det samme angrepet, og resulterer ofte i spektakulære effekter i sakte film. Ikke bare er det morsomt, men det er til tider helt nødvendig å kombinere krefter for å felle de seigeste motstanderne.

Å spille sammen er likevel ikke alltid like moro. Når man begynner å gå i veien for hverandre, og når en ikke makter å følge tempoet til de andre, resulterer det raskt i frustrerende dødsfall, og jeg merket at temperamentet mitt blir satt på prøve litt for tidlig. Det gjalt også mine gjester, og etter hvert ble det lenge mellom latterkulene, og tettere mellom armslagene og skjellsordene.

Enslig samarbeid

Når vennene dine drar hjem er det heldigvis ikke nødvendig å pakke sammen for kvelden. Insomniac har fikset det slik at man får en datastyrt medhjelper om man heller vil spille alene. Disse hjelper til med å løse oppgaver som krever samarbeid – alle oppgaver kan løses med to spillere – og er flinke til å stemme i når en setter i gang et tungt angrep som blir forsterket med kombinert innsats.

Den kunstige intelligensen på denne medhjelperen, som i mitt tilfelle har vært Clank – jeg valgte selvfølgelig alles favoritt-kjøtthue Captain Copernicus Qwark, romkaptein og president – er stort sett imponerende, men det hender nå og da at han enten drar meg av skjermen, ikke setter i gang sekvenser og blir sittende fast i omgivelsene. Slikt skjer, og det ødelegger likevel ikke opplevelsen merkbart.

For å gjøre det mer flerspillervennlig, har Insomniac naturlig nok fjernet muligheten til å vri rundt på kamera med høyre stikke, og denne brukes nå til å velge våpen med. Mens man er inne på denne menyen, er det imidlertid ikke mulig å bevege seg, og når man under intense bosskamper går tom for ammo, skjedde det skummelt ofte at flere av oss måtte bite i støvet.

Uinspirert

Verre synes jeg det er med motivasjonen. Selv om jeg stadig besøker områder, livsformer og faunaer jeg aldri har sett før, føles alt mistenkelig kjent. Det er greit at det går en rød tråd gjennom Ratchet-universet, men der de forrige spillene i serien har tilført nye elementer for hver utgave, bærer All 4 One litt for mye preg av gjenbruk av den etablerte formelen. Jeg får riktignok kastet nye våpen etter meg hele tiden, og flere av dem er enten velkomne gjensyn – Mr Zirkon er aldri feil – eller morsomme tillegg, men det føles litt som et pliktløp fra Insomniacs side.

Brettdesignet bærer også litt preg av hastverk og mangel på inspirasjon. Jeg er vant til bortgjemte skatter i overflod og nydelige detaljer i Ratchet-spillene, men i All 4 One er fokuset mer rettet mot umiddelbar flerspillermoro og at man i større grad skal haste gjennom verdenen. Dette resulterer i færre detaljer, brett som ikke i samme grad inviterer til utforsking – selv om det skal sies at det finnes noen hemmeligheter her og der – noe som virkelig går utover enspilleropplevelsen. I tillegg er det sjelden man faktisk blir utfordret, og når man samtidig dør i hopetall på grunn av slurv, blir det veldig raskt rutinepreget knappetrykking i stedet for høykonsentrert taktikkeri.

Ypperlig dialog

Spillets sterkeste kort er defiinitivt historien, animasjonene og dialogen figurene imellom. Tungen sitter hardt plantet i kinnet gjennom stort sett hele spillet, og selv om noen seksjoner oppleves som bleke kopier av den sarkastiske Portal-humoren, sitter de fleste replikkene som støpt. Det trekker imidlertid litt ned at våre venners i utgangspunktet brede sortiment av vittige kommentarer møter veggen litt for tidlig i spillet, og etter fem-seks timer var det fristende å sette ned lyden.

Som en av de få anmelderne i universet, har jeg også muligheten til å si noe om den stereoskopiske 3D-funksjonen, en funksjon ingen verken trenger eller bør benytte seg av. I motsetning til et visst annet Playstation 3-eksklusivt spill jeg driver og tester for tiden (hint, hint) er 3D-følelsen ikke bare hodepinefremkallende og forstyrrende, men den føles som en gimmick som bare er slengt på i siste liten, bare for å være der. Siden Sony pusher 3D, liksom.

Solid tilleggspakke

Som sagt er alt lagt til rette for en solid Ratchet & Clank-opplevelse: Pen grafikk, fantastisk stemmeskuespill og den sedvanlige humoren er alle på plass, og omgivelsene er designet i tråd med det fantastiske spilluniverset de fleste av oss har blitt glad i. Men i likhet med Ratchet & Clank: Quest for Booty føles All 4 One mer som en tilleggspakke, som noe som kunne vært inkludert som en bonusdel av et fullprisspill, og som førstnevnte burde det vært priset deretter.

Hvis du derimot er heeeeelt ferdig med begge LittleBigPlanet-spillene, og du har lyst på en flerspilleropplevelse fra et gjenkjennelig og vakkert spillunivers, er Ratchet & Clank: All 4 One for all del et ypperlig alternativ. Men bare ikke forvent det samme fyrverkeriet av nyvinninger og skaperglede som vanligvis preger Insomniacs plattformspill.

Se flere bilder fra Ratchet & Clank: All 4 One på neste side!

Ratchet & Clank: All 4 One er utviklet av Insomniac og utgitt av Sony Computer Entertainment for Playstation 3.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.