I forrige uke fikk vi høre fra Ubisoft sjefen selv at de så på både mottagelsen og salgstallene til Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint som svært skuffende, og at selv ikke The Division 2 nådde helt opp til de høydene de hadde regnet med det skulle. Fra Yves Guillemot lød følgende:
– Mens spillets kvalitet så ut til å være på rett kjøl basert på E3, Gamescom, forhåndstitter og våre interne tester, har den mottagelsen fra pressen og salgene i løpet av spillets første uker vært svært skuffende. Som vi har gjort med andre spill tidligere, kommer vi til å fortsette å støtte spillet og lytte på fansen i et forsøk på å kunne innføre de nødvendige forbedringene spillet trenger.
Mens det er sant at Breakpoint gjerne ikke innfridde fansens forventninger, og selv ikke vår egen Carl Fredrik lot seg imponere noe særlig, er det ikke et ukjent fenomen at Ubisoft tidligere har klart å rette opp i et uheldig utgangspunkt. I utviklernes nyeste blogpost får vi vite litt mer om hva de mener skal rette opp skipet denne gangen.
Utviklerne snakker i blogg posten om å forbedre den tekniske delen med spillet, hvor 1.0.2 oppdateringen har fokusert på de mest nødvendige tingene de kunne forbedre på så kort tid, og en kommende 1.0.3 oppdatering som skal fikse bruken av droner i spillet, muligheten til å endre avfyringshastighet på våpnene, nattkikkerten som kommer i veien for siktet og andre lignende problemer.
Project Titan, som er spillets kommende raid, skal slipes i desember, og det tidligere annonserte Terminator kryss-promotering innholdet er planlagt til kort tid etter det.
Økonomien i spillet skal tilpasses etter tilbakemelding fra spillerne i løpet av kort tid, med justeringer gjort for å gjøre spillet mer behagelig. Det skal også komme muligheten til å ta med seg datastyrte lagkamerater, noe som ikke har vært mulighet for før til tross for at spillet er designet som for samarbeid mellom fire spiller
I tillegg til dette skal utviklerne se på måter for å gi spillet en «radikal overhaling» år det kommer til overlevelses-mekanikkene i spillet, som ble kritisert for å enten være i veiene, eller for lite i veien, alt etter hvem du spurte.
Hvilken form dette kommer til å ta kan hvem som helst gjette rundt, men fra de jeg kjenner som har spilt både Breakpoint og Wildlands høres det jo ikke utenkelig ut at utviklerne gjeninnfører en eller annen variant av Tier 1 modusen fra det første spillet, hvor spillere som ønsker seg en mer utfordrende opplevelse kan begi seg ut på det, mens andre justeringer gjøres til standard modusen for å skille disse to opplevelsen litt mer fra hverandre.