På grunn av sine settinger i åpne og moderne byer, er det mange som har sammenlignet Rokstars Grand Theft Auto V med Ubisofts Watch Dogs. Nå har Jonathan Morin fra Watch Dogs-teamet i et intervju med Eurogamer uttalt seg om noe av det kanskje aller mest spennende – nemlig størrelsen på verdenen sin i forhold til Los Santos i Grand Theft Auto V.
Fokus på tetthet
Direkte sier Morin lite om størrelsen, men han er svært klar på hva han og resten av teamet i Ubisoft har fokusert på. Han lover en verden med mye innhold og stor tetthet uten å nødvendigvis fokusere på hvor stort det er, og han poengterer at han synes at dette er noe andre utviklere tar for mye for gitt. Han underbygger dette med å trekke fram at man kan stå i 10 minutter uten å bevege seg nevneverdig i Watch Dogs – kun for å studere mennesker som går forbi.
Ubisoft skal ha fokusert på å forene gameplayet og spillverdenen når det kommer til oppdragene i spillet, og teamet bak Assassin’s Creed – som allerede har en lang serie bak seg – skal ha vært til stor hjelp for Watch Dogs-utviklerne. Dette på tross av de enorme forskjellene mellom de to spillene.
Det er med det ikke så vanskelig å tolke dette som at Watch Dogs sin fremtidsversjon av Chicago er noe mindre enn Los Santos, og Morin sier til og med at han tror at mulighetene for flyvning i Grand Theft Auto V har resultert i nettopp den store spillverdenen til sandkassespillet.
Når det kommer til hvordan spillet skal se ut sier Morin at PC-versjonen vil ende opp med den beste grafikken, mens Wii U-versjonen havner mellom PS3- og Xbox 360s versjoner og nestegenerasjonskonsollenes. Han fortalte forøvrig nettstedet videogamer.com at PS4- og Xbox One-versjonen vil kjøre i 30 FPS for å gjøre det så stabilt som mulig. Om spillet vil kjøre i 720p eller 1080p vet vi imidlertid ingenting om, men vi får håpe Ubisoft avslører dette i nærmeste fremtid.
Watch Dogs utvikles av Ubisoft Montreal og utgis av Ubisoft. Spillet lanseres den 22. november til PS3, Xbox 360, Wii U og PC, og til PS4 og Xbox One på disse konsollenes lanseringsdatoer.