Tablets og mobiltelefoner har kanskje ikke rykte på seg for å være de beste plattformene for spill, noe de utallige Flappy Birds-klonene og mikrotransaksjonsfylte titlene som preger Appstore-topplisten vitner på. Blant alle de strømlinjeformede mobilspillene er det dog noen sjangrer som gjør seg utmerket godt på en håndholdt berøringsskjerm, og strategispill faller rett inn i den kategorien. Norske Turbo Tape Games har i den forstand gjort det perfekte valg når det kommer til deres første iOS-spill, UHR – Warlords, et strategisk brettspill som forsøker å blande tilgjengelighet med strategisk dybde.
I UHR – Warlords blir man kastet inn i en Tolkien-inspirert fantasiverden, der barske demonskapninger med navn som Kriegh og Hornar kjemper om makten. Det er tydelig at en del av fokuset i spillet blir lagt på denne fantasiverdenen, som slettes ikke er en hvilken som helst fantasiverden gjengen i Turbo Tape har bygd opp kun for å ha en setting hvor spillets kamper kan ta sted.
Med seg på laget har de hatt musikeren Harald Nævdal, bedre kjent under aliaset Demonaz som låtskriver og tidligere gitarist i det anerkjente svartmetallbandet Immortal. Fantasiuniverset Demonaz’ bygger opp i sine sangtekster har blitt basisen til verden i URH – Warlords, og i tillegg er det hans komposisjoner som gir liv til spillets kamper.
I starten virker det som om UHR fokuserer mye på å bygge opp verdenen spillet tar sted i. Spillet inneholder to ulike kampanjer hvor man får spille på alle sidene av konflikten mellom spillets krigsherrer, og selv om fantasiverdenen som presenteres åpenbart er noe generisk, har den en viss sjarm over seg. Dessverre viser det seg raskt at fokuset på verdenen og mytologien som preger UHR – Warlords er noe halvhjertet. Man burde kanskje ikke forvente mer av et iOS-spill til 49 kroner, men når spillet først var pakket inn og presentert så gjennomført bra, kunne jeg ikke unngå å bli skuffet når det viste seg at lite spennende skjulte seg i UHRs fantasiverden.
Heldigvis gjør UHR det betydelig bedre der det virkelig gjelder – gameplayet. Turbo Tape Games har tatt et relativt enkelt konsept og skapt et simpelt men samtidig nyansert brettspill med store muligheter for taktikk og planlegging. Enhver som er noenlunde kjent med turbaserte kampsystem vil føle seg hjemme på spillbrettet i UHR. Hver spiller har tilgang på de samme brikkene, som har begrensinger for hvor de kan bevege seg og angripe, og i tillegg har hver spillbare krigsherre to unike trolldomskort. Målet er enkelt – knus nok av fiendens brikker eller festninger før han gjør det samme mot deg.
UHRs enkle oppbygning gjør det svært lett å sette seg inn i, men man merker raskt at det er mye rom for ulike strategiske tilnærminger og nøye utført planlegging. Hver bevegelse man foretar seg koster mana, eller i dette tilfellet Uhrkraft, og enkelte punkt på spillbrettet gir deg økt Uhrkraft dersom du har en spillebrikke der. Resultatet er at UHR blir en konstant øvelse i å ha full kontroll over hvor både dine egne og fiendens brikker kan bevege seg i løpet av neste trekk, og det er like givende hver gang man klarer å få inn et godt angrep mot fiendens styrker. UHR balanserer utmerket mellom å være enkelt oppbygd og svært avhengighetsskapende.
Det er ingen tvil om at UHR er et svært godt oppbygd spill, og da er det faktum at spillet føles litt grunt en unektelig nedtur. Spillets to kampanjer gjøres raskt unna, og er litt for lett, og selv om den lokale og nettbaserte flerspilleren er underholdende, setter den begrensede variasjonen i unike spillekort en demper for opplevelsen. Da hjelper det ikke på at fantasiverdenen UHR er satt i virker som en tapt mulighet, og at både spillets grafikk og musikk er anonym og forglemmelig.
Med det sagt, kan jeg uten tvil anbefale UHR – Warlords til enhver som er på utkikk etter noe strategibasert å kose seg med i ledige stunder. Det spillet mangler i dybde gjør det opp for i ren underholdningsverdi, og det har gjort meg svært interessert i hva gjengen i Turbo Tape Games finner på i framtiden.
UHR – Warlords er utviklet av Turbo Tape Games. Spillet er tilgjengelig til iPad nå.