Skrekk-actionspillet «F.E.A.R. 3» ble nylig utsatt fra mars i år til en eller annen gang i mai, men det forhindret ikke Spill.no fra å ta en prat med Day 1 Studios om det kommende spillet. Og vi fikk ikke bare en prat med gutta, vi fikk også servert en helt ny trailer.
Samarbeid
Temaet for praten vår var flerspillerdelen av spillet, nærmere bestemt samarbeidsmodusen. Man kan nemlig spille gjennom kampanjen i spillet med en kompis. Men i motsetning til f.eks. «Halo» som også har denne funksjonen, er samarbeidsmodusen i «F.E.A.R. 3» ganske unik. Den ene spilleren er nemlig Point Man, med skytevåpen og evnen til å bremse tiden. Den andre spilleren styrer Paxton Fettel – et slags gjenferd som ikke har våpen, men må bruke overnaturlige evner for å bekjempe motstanderne. Heinz Schuller og Parker Hamilton fra Day 1 Studios mener de har funnet en helt unik formel, som oppfordrer til samarbeid og konkurranse samtidig.
Hvordan fungerer egentlig konkurranseelementet når man samarbeider?
– Et eksempel kan være at Fettel bruker evnene sine til å dra en fiende frem fra cover fordi han vil ta kontroll over fienden. Point Man ser kanskje at fienden kommer ut av cover, og dreper han. Men kanskje Fettel virkelig hadde lyst til å kontrollere den fienden, i stedet har Point Man nå stjålet drapet, og Fettel får bare assistansepoeng. Poengsystemet vårt belønner samspill når man dreper fiender, men samtidig er det et konkurranseelement der med hvilken rank man kan oppnå med individuelle drap.
Skrekkspill er generelt skumle fordi man spiller de alene, og er ensom og forlatt i skumle omgivelser. Mister ikke spillet mye av stemningen når man deler opplevelsen med en venn?
– Historien man følger er den samme enten man spiller alene eller med en venn, og vi har ikke droppet noen skumle øyeblikk eller overnaturlige hendelser i samarbeidsdelen. Fettel er ganske ekkel. Det å ha han i nærheten mens han sprer overnaturlig død er et nytt aspekt i spillet som hjelper å underbygge den unike «F.E.A.R.»-stemningen i samarbeidsmodusen.
– I tillegg hender det at en spiller får øye på noe rart som den andre ikke så, og så har du denne usikkerhetsfaktoren som ligger der mens spillerne snakker med hverandre og prøver å finne ut om de så det samme.
Dere har brukt mange ressurser på flerspillerdelen. Hvorfor følte dere at det var nødvendig med en slik modus?
– Vi ville gi spilleren nye opplevelser, noe de ikke forventet. Spill beveger seg mot å bli en mer sosial aktivitet, og vi ville støtte denne trenden ved å la to spillere oppleve spillet samtidig.
Kan man spille sammen på en konsoll?
– Ja, vi støtter både delt skjerm og spilling over nettverk.
Kan man velge mellom Point Man og Fettel når man spiller alene?
– Akkurat nå kan vi bare bekrefte at Point Man er hovedpersonen i enspillerdelen. Men det kommer kanskje mer informasjon om dette senere.
Men hvis man bare kan være Fettel i samarbeidsmodusen, er dere ikke bekymret for at “alle” vil være han når de spiller sammen?
– Det er moro å være Fettel, men mange liker den rå styrken og den velkjente styringen til Point Man. Vi har brukt masse energi på å gjøre Point Man til en kul figur å spille.
Se den nyeste traileren til «F.E.A.R. 3» her:
«F.E.A.R. 3» utvikles av Day 1 Studios og utgis av Warner Bros. Spillet lanseres på PC, Playstation 3 og Xbox 360 i mai.