
Electronic Arts oppnådde forrige uke ny salgsrekord med fem millioner solgte Battlefield 3. Samtidig sliter selskapet med serverstabilitet for Xbox 360-versjonen.
Salgsrekord
Som absolutt alle som leser spillnyheter har fått med seg, har hypen i forkant av Battlefield 3-lanseringen vært enorm, og det ser ut til å ha lønnet seg for utgiver Electronic Arts. Hele fem millioner eksemplarer fant nye eiere den første uken spillet var i salg, noe som gjør det til det raskest selgende EA-spillet i utgiverens historie.
EA rapporterte at rundt tre millioner eksemplarer var forhåndsbestilt, og hele ti millioner ble solgt inn til butikkene i løpet av de tre første dagene spillet var i salg. Men den store pågangen fra kundene har også ført til stor påkjenning på utgiverens spillservere.
Ustabilt
For de første dagene var det problemer for de som ønsket å ta Battlefield 3 online, uansett utgave. Stabilitetsproblemene ble rettet opp i helgen for PC- og Playstation 3-versjonene, men Xbox 360-versjonen er fremdeles ikke helt oppe og går ennå. Electronic Arts lover imidlertid at de legger alle kluter til arbeidet med å fikse opp i problemene.
– [Xbox 360] har en spesielt komplisert server-arkitektur, og vi fortsetter å jobbe med Microsoft for å forbedre oppkoblingen. Vi er spillere også, og vi forstår hvor frustrerende det er å ikke kunne spille spillet uavbrutt. Vi setter pris på tålmodigheten, og lover at det skal bli verdt ventetiden, fortalte en talsperson for utgiveren til spillbloggen Kotaku.
Spesialordning
Som kjent spiller man normalt over Microsofts egne servere når man spiller på Xbox Live, men Electronic Arts har forhandlet seg til et unntak av denne regelen. De kjører derfor spillene på egne servere, noe som sikrer dem en rekke brukerdata de ikke ville hatt tilgang på ellers.