Utdatert skrekksmørje
0

Utdatert skrekksmørje

jun 14 Spill.no  

I løpet av en pressekonferanse der Microsoft fokuserte på forutsigbare actionfylte oppfølger i ulike serier, kom Capcom og Resident Evil 6 dårligst ut. I en kavalkade av påkostede spillopplevelser med polert grafikk og imponerende animasjoner så Resident Evil 6 rett og slett elendig ut. En Hollywood-inspirert hermegås av et spill uten detaljnivået og presisjonen til de langt mer smidige actionspillene vi ble eksponert for før og etter Resident Evil-traileren.

Brakk studio

Kanskje ikke så rart, for de av oss som følger spillutviklerne tett har det vært tydelig at Capcom har slitt de siste ti årene. Store japanske navn som Yoshiki Okamoto, Shinji Mikami og Tokuro Fujiwara – personer som i stor grad var med å skape og bygge opp Capcoms mest kjente spillserier – har forlengst forlatt den japanske utvikleren. Mens de få storhetene som er igjen i firmaet, som Street Fighter-sjef Yoshinori Ono kollapser og sykemeldes på grunn av overarbeid.

Resident Evil 5 var det første sikre tegnet på at alt ikke er som det bør være hos den tradisjonsrike japanske utvikleren. Den bisarre blandingen av moderne action med et utdatert kontrollsystem satt til Afrika imponerte ingen, og spillet var en stor skuffelse for Resident Evil-fansen. Resident Evil 6 er frontet som spillet som skal bringe serien tilbake på rett kjøl, men utfra det jeg har spilt på E3 er det ingen grunn til å få alt for høye forventninger.

For å ta det beste først, det er ingenting å si på ambisjonene. Resident Evil 6 byr på tre ulike historier som alle flettes inn i hverandre. Man kan spille som Leon S. Kennedy, Chris Redfield eller Jake Muller – i den rekkefølgen man vil selv – og hver del skal ifølge Capcom ta rundt ti timer å fullføre. Stort spill, med andre ord.

I tillegg har spillet forsøkt å vende tilbake til skrekkrøttene sine. Ikke helt tilbake til de fastlåste kameravinklene i de eldste spillene, men til actionskrekken som ble så fint balansert med Shinji Mikami bak roret i Resident Evil 4. Overgangen til ren action i Resident Evil 5 fungerte dårlig, så Capcom vender tilbake til mørke korridorer og skummel stemning i sekseren.

Se trailer fra Resident Evil 6 her:

Klønete

Men det blir ikke særlig skummelt. Jeg styrer Leon S. Kennedy på et eller annet universitet i USA. Han har nettopp skutt presidenten som var blitt infisert av viruset, og nå forsøker han og partneren å komme seg vekk fra den rotete skolen.

Det føles umiddelbart som Resident Evil 4. Samtidig føles det som om tiden har stått stille. Tilbake er stive animasjoner og rigide kontroller, spesielt sammenlignet med moderne tredjepersonsspill i samme sjanger som Dead Space. Men jeg har kontroll idet jeg rusler nedover mørke ganger og korridorer mot en svær spisesal. Det er bare det at det føles litt, hva skal man si, amatørmessig? Det skyldes nok at vi har blitt bortskjemt med vestlige studioers bruk av ressurser på realistisk motioncapture i spill. Ikke at det trengs i alle spill, men Resident Evil 6 prøver så åpenbart å være et spill av samme filmatiske kaliber som Uncharted og Dead Space, og da blir det pinlig transparent i det grafiske at det ikke har de helt samme ressursene innabords.

En annen klønete situasjon oppstår i spisesalen, der jeg skal komme meg til en dør langs flere rekker av bord. Her og der står små pinnestoler i veien, Ikea-stoler på et par kilo som vår barske helt ikke klarer å dytte til side eller klatre over. Nok en gang får spillet amatørstempel, her finnes ingen fysikkmotor som lar oss dytte gjenstander til side slik som i andre spill i sjangeren.

Stemmeskuespill og dramaturgi imponerer ikke nevneverdig. Det som er betryggende er at kontrollen ser ut til å sitte. Den har blitt videreutviklet noe siden sist, blant annet kan man bevege seg sakte mens man skyter, og en ny funksjon der man kan bli slengt i bakken av fiender og kan skyte fra liggende posisjon bringer inn et snev av panikk i spillet.

Men når det er sagt er jeg ikke nevneverdig imponert av Resident Evil 6. Jeg savner en videreutvikling av spillserien, som vi så fra treeren til fireren. Det føles utdatert, både grafisk og spillmessig. Det virker også som Capcom har inngått en rekke kompromisser underveis. De har tydeligvis fått med seg at filmatiske actionspill selger, og har derfor innført en rekke ville actionscener i spillet som føles underproduserte og malplasserte. Det er kanskje vanskelig å leve seg inn i atmosfæren på det bråkete messegulvet i Los Angeles, men jeg fikk aldri et snev av den gamle gufne Resident Evil-følelsen under mine tyve minutter med spillet på E3.

Resident Evil 6 utvikles og utgis av Capcom. Spillet lanseres til høsten på Xbox 360, Playstation 3 og PC.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.