Vi ble med bak scenen på Uncharted 3-innspilling
0

Vi ble med bak scenen på Uncharted 3-innspilling

mai 05 Spill.no  

– Du er på historisk grunn. Det var i dette filmstudioet Tatt av vinden ble filmet i sin tid, hvisker en av de studioansatte til meg.

Jeg er i Culver Studios i Los Angeles. Et av Sonys mange filmstudioer i storbyen. Men i motsetning til et vanlig filmsett med kulisser og lyskastere og masse teknisk utstyr, ser det mer ut som en gymsal. Mesteparten av studioet er en diger åpen plass, bak noen benker finner vi masse skjermer og datautstyr, og i andre enden av lokalet er det masse kasser av ulike størrelser. Jeg er i Sonys eget Playstation-studio, som i et helt år skal brukes til innspillingen av Uncharted 3: Drake’s Deception.

Film møter spill

Uncharted har blitt en av de største suksesseriene på Playstation 3, og en av hovedgrunnene til dette er at spillet klarer å blande filmatiske filmsekvenser med actionfylte spillsekvenser på en svært vellykket måte. Skuespillet, både i mellomsekvensene og i hovedspillet, er fra øverste hylle. Nathan Drake er en spillfigur vi blir glad i, en moderne Indiana Jones – rappkjefta og sjarmerende. Det samme gjelder hans mentor, Victor Sullivan. Og mye av grunnen til at vi tror på disse spillfigurene og har blitt så glad i dem, skyldes det som blir gjort i Culver Studios.

Foran meg sitter Nolan North og Richard McGonagle – skuespillerne som spiller Nathan Drake og Victor Sullivan. Det er helt merkelig å høre McGonagle, en eldre herremann med glimt i øyet, når han snakker. Victor Sullivans stemme er lett gjenkjennelig, og det er rart å se stemmen komme fra en mann som utseendemessig ikke ligner Sullivan i det hele tatt. Sammen med de to skuespillerne sitter Amy Hennig, kreativ regissør og manusforfatter for Uncharted-spillene, og den som har skapt karakterene og historiene så mange Playstation-spillere har falt for. Andre studioarbeidere tar også plass sammen med trekløveret for å fortelle oss fremmøtte journalister litt om hva de gjør her i studioet.

– Vi disponerer dette studioet i et år, utelukkende for å gjøre opptak til Uncharted 3. Det vi gjør er å ta opp lyd og skuespillernes bevegelser samtidig. Det er det få andre i bransjen som gjør, men vi har sett at flere har begynt å kopiere oss, forklarer Amy Hennig.

Gevinsten ved å ta opp lyd og bevegelser samtidig er åpenbar. Skuespillerne spiller da som de gjør på et filmsett, og dialogen og bevegelsene til skuespillerne henger sammen. I de aller fleste spill blir bevegelsene tatt opp i ett studio av noen stuntmenn, så kommer skuespillere inn i ettertid og leser inn dialogen som blir lagt til filmklippet. På denne måten har ikke skuespillerne kontroll over bevegelsene til spillkarakterene, og må tilpasse dialogen til de innspilte bevegelsene.

– Jeg har spilt inn stemmer til spill der filmsekvensene har blitt spilt inn i et eller annet studio i Romania, og jeg bare skal lese inn dialogen i en mikrofon. Det blir et helt annet resultat. Når vi får lov til å spille scenen fysisk er det rom for å improvisere, dialogen flyter bedre sammen med bevegelsene våre, skyter Nolan North inn.

Stand-up-komiker

Og North fortsetter å skyte inn gjennom hele samtalen. Nolan North har blitt en kultfigur blant mange spillere. Stemmen hans dukker opp i umåtelig mange spill, og han har selv opplevd å bli gjenkjent i butikker av spillinteresserte ekspeditører som har dratt kjensel på stemmen hans. Han har en tidligere karriere som stand-up-komiker, og er av den typen som egentlig kan prate hele tiden om alt og ingenting hvis han får lov. Han er oppriktig morsom, hans sleivspark varierer fra det knusktørre til det hysteriske, og det er tydelig at mye av humoren til Nathan Drake kommer fra Nolan selv.

– Når jeg skriver manus til spillet har jeg skuespillerne i bakhodet, og jeg skriver på en måte for dem. Jeg skriver de ulike scenene underveis i utviklingen av spillet, vi har en rød tråd vi følger, men det meste blir til underveis. Skuespillerne legger mye av seg selv i rollen, så jeg har de i tanken hele tiden når jeg skriver, forteller Hennig.

Så hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for Uncharted-skuespillerne? Vanligvis ankommer de settet om morgenen, kler på seg de spesielle draktene som lar kameraet fange bevegelsene deres, og så leker de resten av dagen. Jepp, leker.

– Det er mye øving. Vi går gjennom alle scenene flere ganger, prøver oss frem og bruker mye tid på å få alt til å sitte som det skal, forteller Nolan.

– Det handler om å leke. Når vi leier inn skuespillere til å jobbe med oss trenger vi folk som har lyst til å komme inn i dette digre rommet og leke på nytt og på nytt. Vi trenger skuespillere som har en glede i det de gjør som smitter over på spilleren, forklarer studioregissør Gordon Hunt.

En av de mest utfordrende elementene med motion capture-opptak er når det er flere skuespillere involvert.

– Jo flere skuespillere som er involvert, desto mer komplisert blir opptaksprosessen, forklarer Hennig. Derfor spiller Nolan North ikke bare Nathan Drake, men en hel haug av skurkene også. Når Nathan skyter en skurk som faller om, så er det faktisk samme skuespiller som spiller begge rollene.

Respekt

Men mens Nolan North og andre skuespillere herjer rundt i svarte motion capture-drakter hele dagen i studioet i Culver City, driver andre skuespillere i Hollywood og spiller inn svære spillefilmer eller TV-serier. Er skuespillere som holder på med dataspill nederst på rangstigen i Hollywood?

– Grensene mellom film og dataspill nærmer seg mer og mer. Vi er i en overgangsfase nå, de to elementene er som to puslespillbiter som passer bedre og bedre sammen, forteller studioregissør Gordon Hunt.

– Filmstjerner er ikke interessert i å være med i dataspill, men skuespillere vil. Det vi holder på med her er en genuin skuespilleropplevelse, svarer Nolan North.

– Stadig flere følger Amys fremgangsmåte som går ut på å ta opp bevegelser og dialog samtidig. Man fremfører et skuespill som blir tatt opp. Skuespill har alltid handlet om å late som, enten man står på scenen eller har på seg en svart drakt og leker seg på matta her, fortsetter Richard McGonagle.

Mens studioansatte begynner å flytte kasser og annet utstyr ut på scenen for å bygge et sett, spør vi Nolan og Richard om hva som er mest utfordrende med å spille inn scener for et dataspill.

– Kuben. Du trenger bare å nevne kuben så begynner Richard og jeg og grøsse, ler Nolan.

– Vi spiller ikke bare inn mellomsekvensene, alle bevegelsene til Nathan i spillet må også spilles inn. Det vil si at vi må spille inn hundrevis av bevegelser i alle retninger. Hvis Nathan står vanlig og begynner å løpe fremover, eller fremover mot høyre, eller mot høyre, eller bakover mot høyre, og så videre, så må vi spille inn hver eneste en av disse bevegelsene. Det samme med hopp, ta dekning, hoppe ned fra en kant, og så videre. Du kan tenke deg selv hvor lei du blir av å falle av og klatre opp en kube som er en meter høy tyve-tredve ganger fordi man skal fange alle bevegelsene fra alle mulige utgangsposisjoner, stønner Nolan,

Filming

Foran oss begynner scenen å ta form. Scenemannskapet har satt sammen grå esker og et par stoler til noe som skal ligne en bil. To planker skrus fast på sidene som skal være dører, og et ratt monteres på skrått. På en skjerm høyt oppe på veggen kan vi se et virtuelt landskap med en bil i. Ved hjelp av en spesiell pinne blir alle elementene scenemannskapet bygget plassert slik at de passer overens med grafikken på skjermen over.

Etter noen minutter inntar Nolan North og Gordon McGonagle scenen, og kalibreres inn i scenen. Vi kan nå se to animerte spillfigurer på skjermen som følger bevegelsene til de to skuespillerne nøyaktig. De to skuespillerne tar plass i bilen, og scenen kan begynne.

Se innspillingen av Uncharted 3-scenen her:

Etter en halv dag i studioet er det på tide å forlate de to skuespillerne. Vi har fått lærerik innsikt i hvordan Naughty Dog har klart å utforme troverdige spillkaraktere i Uncharted-serien, og hvor mye arbeid som egentlig ligger bak alle animasjonene og mellomsekvensene vi opplever når vi spiller Uncharted. For spill med filmatiske ambisjoner virker det helt klart som Naughty Dog har funnet den optimale måten å blande Hollywood-teknologi med spillteknologi.

Uncharted 3 utvikles av Naughty Dog og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres på Playstation 3 i november. Reise og opphold til Los Angeles for Spill.no ble betalt av Sony Computer Entertainment.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.