Racing og Codemasters passer sammen som pølse og lompe. Det startet med Colin McRae og TOCA, og tok helt av med Race Driver: Grid og Dirt-serien, som løftet actionracing til nye høyder. Da de i fjor forsøkte seg på mer seriøs simulatorracing med Formel 1-lisensen i F1 2010, (les anmeldelsen her) innfridde de de fleste forventningene ved å klare å kombinere presisjonsracingen i F1-sirkuset med sin egen actionholdning til racing.
Ikke ren oppgradering
Ifølge sjefsutvikler Stepen Hood har de ikke valgt den enkle ruten med å bare oppgradere teksturer, lag og data i det nye spillet, de har satset på å legge til flere nyheter.
– Når man skal lage årlige utgaver tenker folk at det bare er å putte inn de nye banene og de nye bilene i det gamle spillet. Det er ikke slik vi tenker, sier Hood, og forklarer noen av nyhetene fra virkeligheten som nå blir implementert i det nye spillet.
To nye baner er lagt til F1-sirkuset, samt en del tekniske nyvinninger. KERS-systemet – et bremsesystem som lagrer energi fra bilenes nedbremsing i et batteri som kan brukes til å øke hastigheten på bilen høres ut som en ren fantasi, men er faktisk et nytt element fra virkeligheten som Codemasters nå implementerer i spillet, i tillegg til flere andre detaljer som skal gjøre spillopplevelsen mest mulig lik den nye Formel 1-sesongen.
-I fjor hadde vi slagordet “vær sjåføren, lev livet”, som på en måte definerte det opplevelsen skulle være for spilleren. I år har vi slagordet “konkurrer”, som går på at vi nå fokuserer mer på konkurransedelen, det å konkurrere mot andre over nettet, forklarer Hood.
Kjøreopplevelsen
Hood forteller at hele systemet har blitt overhalt siden i fjor. Responsen til bilen har blitt ytterligere fininnstilt og den kunstige intelligensen til de datastyrte bilene har blitt forbedret. Skademodellen har blitt ytterligere utbygd, men ikke i så stor grad at tilfeldige elementer kan ødelegge for deg.
– I virkeligheten hender det at motoren stopper uten grunn, og jeg synes ikke vi bør gå for så mye realisme at slike tilfeldige elementer kan ødelegge for kjøringen. Skademodellen har blitt utbygd og mer realistisk, men vi baserer systemet på spillerens handlinger på banen og ikke tilfeldigheter, sier Hood.
Også kosmetiske endringer har blitt lagt til. Sømløse overganger mellom natt og dag, dynamiske skybevegelser, og andre småting som ikke har direkte påvirkning på kjøreopplevelsen har fått plass. Alt for å gjøre opplevelsen mest mulig realistisk.
– En kritikk vi bet oss merke i etter forrige spill var at innlevelsen mellom løpene ikke var god nok. Uansett hvor bra man presterte fikk man liksom ikke noen belønning etter løpet var over. Dette har vi pusset opp i denne versjonen. Garasjen din og atmosfæren endrer seg basert på prestasjonene dine, vi har lagt til masse animasjoner etter løpene som skal gjenspeile hva som har skjedd. Det hele har blitt mye mer filmatisk, og vi tror dette vil gjøre innlevelsen mye sterkere for spillerne, forklarer Hood.
Konkurrer
Hood forteller at den mest etterspurte funksjonen i F1 2010 var å spille med delt skjerm, og dette har nå blitt implementert i oppfølgeren. I tillegg til dette kan man kjøre gjennom hele serien i samarbeidsmodus, ved å kjøre for samme team. Ifølge Hood har de gjort dette for å gjøre spillet mer sosialt og inkluderende for flere spillere. Nøkkelordet kommer nok en gang: “konkurrer”.
Avslutningsvis stresser Hood nok en gang med at dette ikke er noen halvhjertet oppfølger med små kosmetiske endringer, men en fullverdig oppfølger. Så jeg benytter sjansen til å spørre om utviklingsteamet har krympet etter lanseringen av F1 2010 i fjor høst.
– Vet du, det har det faktisk ikke. Vi har like mange ansatte som jobber på dette spillet som jobbet på fjorårets versjon.
Se flere bilder fra F1 2011 på neste side.
F1 2011 utvikles og utgis av Codemasters. Spillet lanseres til høsten på Playstation 3, Xbox 360 og PC.