Football Manager-serien har en stor fanskare over hele verden. Selv har jeg spilt spillene i serien helt siden Sports Interactive fortsatt kalte spillserien for «Championship Manager». Og når redaktøren sender meg en mail med en kode for å laste ned en nesten ferdig versjon av årets utgave, kastet jeg meg selvsagt over oppgaven.
Tidkrevende
«Football Manager» har alltid vært et farlig spill som kan ødelegge ditt sosiale liv, slik har det i hvertfall vært for meg. De siste dagene og nettene har for det meste gått med til nettopp dette spillet. Det er rett og slett veldig avhengighetsskapende. Om det kommer av at «Football Manager 2011» tilfører serien så veldig mye nytt er jeg derimot litt mer tvilende til.
Ved første øyekast ligner årets spill veldig på fjorårets. Det meste av knappene og funksjonene ligger der de tidligere har vært, og det er enkelt å navigere seg rundt i menyene. Standard-skinnet mangler noen av snarveiene man kan finne i andre nedlastbare skin, men vi får se om dette er noe Sports Interactive velger å implementerer i den endelige versjonen.
En stor del av det å være manager for et fotballag går ut på å kommunisere med spillere, klubbens styre, manager-kolleger og presse. I år ser vi store forandringer på dette området. Et eksempel er ved kontraktsforhandlinger, nå foregår forhandlingene som en dialog mellom deg som manager og spillerens agent. Man får umiddelbar tilbakemelding i noe som ligner på en MSN- eller Facebook-chat, og det er mer virkelighetsnært enn tidligere hvor man har sendt av gårde en fax eller epost og ventet på svar. Kommunikasjon med presse og styret foregår på samme måte. Med bedre norske oversettelser og flere forskjellige svar kan dette bli bra.
Delegering
Ikke alle orker å ta kontroll over alt i klubben. Som tidligere finnes det en del standard-instillinger og taktikker som man kan bruke. Assisterende trener er også til stor hjelp. De som ikke vil eller har kunnskapen til å sette opp treningsprogram har i år muligheten til å velge mellom 3 standardprogram: «forsvar», «midtbane» og «angrep». Ved bruk av disse programmene hadde jeg store problemer med skader, og forhåpentligvis er disse taktikkene noe utviklerne fortsatt jobber med. Unormalt mange skader er ikke noe nytt problem i Football Manager-serien, men jeg synes det ble i overkant mange når jeg brukte de forhåndskonstruerte programmene.
Virkningen av forskjellige treningsprogram er vanskelig å måle over kort tid, men uten å konkludere med noe ennå så oppfatter jeg at det i år er lettere å sette opp et godt treningsprogram.
Ligautvikling
I og med at «Football Manager 2011» er et spill som foregår over mange år er det noen ting som er vanskeligere å teste i en forhåndstitt. En av de tingene er det nye dynamiske systemet for ligaomdømme. Kort fortalt går det ut på at ligaen skal bli mer attraktiv for spillere om et lag fra ligaen gjør det bra i for eksempel Champions League. Om du presterer bra i mange nok sesonger med Rosenborg i Champions League, så skal det i teorien komme flere gode spillere til ligaen. Selv spilte jeg ikke langt nok til at Tippeligaen ble noen dominerende liga, men det var merkbart at det kom flere utenlandske spillere. Det blir spennende å se hvordan dette blir om man spiller 10-15 sesonger.
Som jeg har nevnt er «Football Manager» et tidkrevende og veldig omfattende spill, også i år. Selv sier Sports Interactive at de har hele 400 nyheter i årets spill. De dagene jeg har hatt med spillet har gått alt for fort til at jeg har fått testet ut eller lagt merke til alle endringene, og det er noe jeg virkelig ser fram til å finne ut av i de kommende ukene. Full anmeldelse kommer når det nærmer seg lansering!
Se flere skjermbilder på neste side!
«Football Manager 2011» utvikles av Sports Interactive og utgis av Sega. Spillet lanseres på PC 5. november 2010.