Som jeg skrev i min anmeldelse av «Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution», er jeg ingen ekspert på «Naruto»-serien. Et kjapt søk på Wikipedia avslørte at det finnes rundt femti «Naruto»-baserte spill så langt, og det sier seg selv at dette fort blir for mye å sette seg inn i for en stakkars utsendt redaktør som skal se på ti spill i løpet av seks timer i Barcelona.
Voksen Naruto
Men noe går det an å lære underveis. Idet jeg setter meg ned i det lille møterommet i kjelleren på et spansk hotell jeg forlengst har glemt navnet på, smiler jeg høflig til de tre japanske mennene som sitter bak et bord og iakktar oss. Flere av mine journalistkolleger sukker dypt. «Naruto» er ikke akkurat det de fleste av oss har gledet oss mest til å se på denne turen. Men det skal vise seg at de fleste av oss skal få en positiv overraskelse.
Er du ikke Naruto-fan lurer du kanskje på hva Shippuden betyr. Shippuden er oppfølgeren til den originale «Naruto»-serien, den nye sesongen der figurene har vokst og blitt mer modne. Dette speiles i grafikken, der figurene har blitt lengre og slankere. Hiroshi Matsuyama, sjefen for CyberConnect2 og mannen bak «Naruto»-spillene reiser seg, bukker kjapt, og begynner å snakke med et voldsomt volum i stemmen.
– «Ultimate Ninja»-serien har så langt solgt over seks millioner eksemplarer, og er en av de mest populære seriene blant «Naruto»-spillene. «Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2» er oppfølgeren til Playstation 3-spillet som kom for to år siden, forklarer han via sin tolk.
Det dreier seg med andre ord om slåssing, men denne gangen utviklet kun med nestegenerasjonskonsollene i tanke. Det gjør at teamet til Matsuyama har kunnet løfte grafikken betraktelig fra de mange «Naruto»-titlene vi har vært borti på Wii, Playstation 2 og DS tidligere.
Trekamp
– Det første man vil legge merke til i «Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2» er at man spiller med tre figurer på en gang, forklarer Matsuyama.
Dette foregår i en slags tag team-modus. Fra det fargerike persongalleriet i serien kan man velge blant de aller fleste som har dukket opp, og sette sammen et lag med tre figurer. I kamp kan man bytte mellom de tre, og også utføre kombinasjonsangrep. På skjermen setter Matsuyama i gang et slagsmål, og det ser unektelig imponerende ut. Til tider er det sjokkerende likt tegnefilmen, med et dynamisk kamera som beveger seg intelligent, og flotte animasjoner.
Det flyter bra, og Matsuyama hoier og roper mens han slåss og lever seg inn i spillet, noe som smitter over på oss som ser på. Jeg er omringet av mange «Naruto»-skeptikere, men ser flere som strekker på halsen og trekker på smilebåndet. Til slutt setter Matsuyama inn dødsstøtet mot motstanderen, snur seg mot oss med en hevet knyttneve og roper “YEAH!” med et bredt smil om munnen. Det er nesten så vi får lyst til å applaudere.
Historiemodus
Selv om hovedfokuset i spillet er det omfattende kampsystemet der man slåss tre mot tre, har Matsuyama brukt mye tid på å lage en dramatisk historiemodus. Det vil rett og slett være mulig å spille gjennom hele Shippuden-historien i «Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2», og derfor har utviklerne lagt svært mye tid ned i å gjøre enspillerdelen mest mulig omfattende og engasjerende. Mellom kampene kan man blant annet rusle rundt i områder fra serien og snakke med folk.
Disse sekvensene imponerer stort. Bakgrunnene er vakre og håndtegnede, omgjort til bevegelig tredimensjonal grafikk, og det ser rett og slett ut som vi spiller TV-serien når Naruto løper rundt i en svær by. Grafikken har det vakre minimalistiske preget som gode manga-serier ofte har, og det ser ut som disse sekvensene kommer til å bli et flott avbrekk fra de hardtslående kampene. Men det gjenstår ennå litt arbeid her. Selv om de ulike bakgrunnene er fulle av folk, mangler det litt animasjoner, og alle står derfor i ro.
Det er positivt at Matsuyamas team bruker tid på å formidle historien på en engasjerende måte, i stedet for å bare fortelle den via enkle mellomsekvenser eller evig dialog. Utforskingsaspektet i disse sekvensene ser svært lovende ut, og bør friste alle fans av serien.
Gigantiske bosskamper
Det siste punktet Matsuyama vil fokusere på er bosskampene.
– I «Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2» har vi brukt mye tid på å lage digre og omfattende bosskamper. Dette er spennende høydepunkter, hentet rett fra serien, sier Matsuyama, før han kaster seg ut i en kamp mot en diger motstander.
Og det blir spektakulært ganske fort. Etter å ha redusert helsen til fienden noe settes en automatisk sekvens i gang, der det gjelder å raskt trykke på knappen som blir angitt på skjermen. Samme teknikk som brukes i «God of War»-spillene, for eksempel. Det er kanskje en billig mekanikk, men måten Matsuyama har implementert dette i spillet gjør at det vi ser på skjermen flyter sømløst mellom ren spillgrafikk og interaktiv animasjonsfilm. Bosskampen blir i sannhet til et episk slag, stappet med spesialeffekter og spektakulære angrep, og fra min posisjon i salen er det vanskelig å beskrive det jeg ser på skjermen som noe annet enn en interaktiv tegnefilm.
Idet vi forlater den energiske produsenten, ser jeg mange smil rundt meg. Det gode humøret til Matsuyama har smittet over på de fleste av oss, og det er vanskelig å si noe annet enn at «Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2» ser ut til å bli et drømmespill for alle «Naruto»-fans. Hvorvidt det klarer å gjøre meg til en fan gjenstår fortsatt å se. Jeg har i alle fall bestemt meg for å se nærmere på spillet når det kommer, og det er et steg i riktig retning for min del.
«Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2» utvikles av CyberConnect 2 og utgis av Namco Bandai. Spillet utvikles til Playstation 3 og Xbox 360, og skal dukke opp en eller annen gang før jul i år.