Husker du Dragon´s Lair? Hvis du ikke er like gammel som undertegnede kan du jo alltids sjekke det ut via App Store eller Xbox Live, men la meg starte denne teksten med å kjapt oppsummere magien rundt Dragon´s Lair.
Filmspill
Det var nemlig et spill som ga meg hakeslepp første gang jeg så det på bakrommet til burgersjappa i Harstad, American Chicken & Burger. Det så ut som en ekte tegnefilm sammenlignet med den enkle grafikken på andre spilleautomater på den tiden. Kanskje ikke så rart, det var nemlig en tegnefilm. Å se på Dragon´s Lair var helt fantastisk, actionfylte kamper og dramatiske sekvenser i rom fulle av feller som måtte overvinnes. Men første gang jeg puttet tre kroner på automaten og skulle spille selv, forsvant magien.
Alt man gjør i Dragon´s Lair er nemlig å trykke på rett knapp til rett tid. Bak den fantastiske fasaden skjuler det seg en velregissert film der spilleren må sørge for å trykke riktig knapp til riktig tid for at filmen skal rulle videre.
Og litt den samme følelsen får jeg etter å ha benket meg med hodetelefoner foran en TV på E3 for å se på The Last of Us. En Naughty Dog-ansatt sitter ved siden av meg med en håndkontroll og spiller. Den samme sekvensen som vi fikk se dagen før på Sonys pressekonferanse. Spillets to helter, Joel og Ellie, befinner seg i USA etter en katastrofe har utslettet store deler av befolkningen. Menneskene som er igjen kjemper for å overleve. I sekvensen utforsker Joel og Ellie et gammelt hus, og støter på noen sinte beboere som prøver å drepe dem.
På Sonys pressekonferanse på E3 var sekvensen en av de mest populære, en intens og actionfylt kamp i et gammelt hotell der fiender møtte geværkolber, kuler, molotov-cocktails og knyttnever. Regien var upåklagelig, og samspillet mellom Joel og Ellie – der sistnevnte hjelper spilleren i kampene ved å kaste murstein på fienden eller hoppe på ryggen til en som har lagt Joel i bakken – imponerte stort.
Se sekvensen her:
Artikkelen fortsetter på neste side.
Keiserens nye klær?
Spørsmålet er selvsagt hvor mye som er skriptet og forutbestemt, og hvor mye av handlingen som er opp til spilleren. Noe jeg håpet å få svar på idet Naughty Dog-mannen setter seg ved siden av meg og en nederlandsk journalist for å spille gjennom nivået for oss.
Og jaggu får vi ikke se nøyaktig det samme som på pressekonferansen før oss. Jeg mener helt nøyaktig. Ned til hver siste kule og knyttneveslag.
– Spilte du faktisk nå, eller så vi bare en film, for det var jo akkurat det samme som vi så i går? spør min nederlandske venn idet vi tar av oss hodetelefonene, og Naughty Dog-mannen understreker at han spilte selv.
Men – og her kommer det som får meg til å gruble – han får ikke lov av sjefen til å spille på en annen måte enn på pressekonferansen.
Vi blir forklart at spillet har en dynamisk kunstig intelligens både på fiender og Ellie. At de ville reagert annerledes hvis ikke Joel hadde hatt et synlig skytevåpen i hotellkorridoren. At vi ikke hadde trengt å gå den samme ruten. At vi kunne sneket oss forbi de to siste mennene som fikk smake molotov-cocktail og haglgevær.
Så hvorfor ikke vise oss det? Det er komplett uforståelig for meg.
Vi så allerede faresignalene i Uncharted-serien – et filmatisk spill som blir så opptatt av å fortelle en historie at spilleren ofte henvises til å bli passivt publikum. Men – og her kommer en av de store svakhetene med slike spill – disse spillene blir bare så dramatiske og velregisserte som spillskaperne vil lage de så lenge spilleren følger spillereglene og spiller slik spillutviklerne ønsker. Så snart spilleren begynner å leke seg, prøve seg frem, eller vike fra den stadig smalere stien man må følge gjennom disse filmatiske actionspillene, faller hele illusjonen sammen.
Derfor endte jeg opp med å se den samme demonstrasjonen to ganger. Og derfor var det aldri aktuelt for Naughty Dog å gi med håndkontrolleren slik at jeg kunne teste ut The Last of Us selv. Gud forby at jeg skulle ødelegge den velregisserte actionsekvensen ved å løpe feil vei eller banke fiendene i feil rekkefølge slik at vi ikke fikk demonstrert Ellies mursteinkast og knivangrep.
Drømmen om en tid der spill ser ut som filmer er farlig nær. Spørsmålet er vel om vi egentlig vil dit. Naughty Dog er en av de som har kommet lengst i denne blandingen av spill- og filmmediet, men jeg skulle ønske de kunne vise meg noe mer av spillet The Last of Us i stedet for filmen The Last of Us.
Basert på det jeg har sett på E3 kan jeg konkludere med at The Last of Us ser ut til å ha helt topp dramaturgi, gode skuespillere og flott atmosfære. Men hvordan det er å spille har jeg ikke peiling på ennå.
Se flere bilder fra The Last of Us på neste side.
The Last of Us er utviklet av Naughty Dog og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet lanseres på Playstation 3 i 2013.