Jeg (Mathias Johannessen) og Kenneth Løland satte oss ned noen timer fra 26.januar til 29. januar for å prøve betaen til For Honor, og selv om spillet virker lovende er det er en del småplukk som må røskes frem i alle fall for min del. Vi hadde begge en god opplevelse over det hele, men la meg begynne med hva som var dårlig eller skuffende, så kan jeg heller avslutte med det som var bra.
Selv hadde jeg ikke trodd at spillet skulle være fullt av customization av diverse ting, men det må du bare forberede deg på, og matchmaking eksisterer ikke. Flere ganger ble jeg satt opp mot folk både fem og ti level over meg og lagkameratene mine, men det er en beta og slike ting kan man forvente. Lagg var et stort problem for meg, og serverne var ustabile for de aller fleste. Jeg så stadig folk som datt og som hopps rundt omkring på grunn av lagg, men dette kan selvfølgelig også forventes av en beta. – Mathias Johannessen
Det jeg likte meget godt med betaen var de forskjellige modsene: 1v1, 2v2 og 4v4. Alle disse modsene kan både være spiller mot spiller eller spiller mot AI sånn at du kan øve deg. 4v4 moden fungerer litt sånn som League of Legends med at du har mindre soldater som du må få frem med å drepe motstanders soldater og slik eier du mer av slagmarken enn fienden din. 1v1 er bare deg mot en annen spiller eller datamaskinen og her får du testet ut hvem som er best, mano el mano. – Mathias Johannessen
Selve gameplayet var både skuffende og overraskende, la meg forklare. Jeg hadde trodd at slåssingen skulle være mer avansert enn den var, men det gikk egentlig bra fordi det er enkelt å beherske, men vanskelig å mestre. Jeg forstår fortsatt ikke helt hvordan man skal kontre, og det er vanskelig å dodge, men dette er forhåpentligvis noe man kan lære seg eller eventuelt noe de legger til. Med den laggen som er på serverne nå så er det vanskelig å si noe om hvordan gameplayet fungerer for noen uten lagg. – Mathias Johannessen
Jeg syntes kampsystemet var overraskende dypt. Det som først virket som simpel “button mashing” viste seg etterhvert å være et intrikat system bestående av flere angrepskombinasjoner, defensive kontringsmanøvre og fiffige finter. Om man velger viking, samurai eller ridder har alle tre, tre forskjellige klasser i forskjellig vanskelighetsgrad og med forskjellige spesialiteter som avstand, hurtighet, forsvar osv. Kampene kan være noe frustrerende i begynnelsen, da man fort kan møte på en spiller som er langt bedre enn man selv, og da dør man rimelig kjapt. – Kenneth Løland
Som i alle online-spill så levler du opp og du kan velge mellom de tre ulike klassene: samurai, viking og ridder. Du får også loot fra slagmarken som du kan ødelegge for å få mynter eller du kan bytte den ut med det du har om den har bedre stats, og du kan også oppgradere disse tingene. Du kan også plukke opp kontrakter som gir deg XP og mynter som kan komme godt med, noen av disse kontraktene kan man velge selv. Klassene virker godt balansert så langt og jeg har ikke hatt en følelse av å blitt overrumplet. Det skal også nevnes at du har “kill streaks” som kan brukes under slaget og som kan være forskjellen på tap og vinn. Disse ulike evnene kan byttes ut om du vil bruke noen andre. – Mathias Johannessen
Konseptet “faction war” er også et friskt pust. Etter hver online omgang får man utdelt “War assets” etter hvor godt man har gjort det i omgangen. War Assets er poeng man kan sette ut for sin “faction”, defensivt eller offensivt. Sesongene er delt opp i kamper, som igjen er delt opp i omganger. En “kamp” varer i noen dager, mens omgangene varer i noen timer. Etter hver kamp eller omgang (litt uklart dette) vil området til den “factionen” som har gjort det best bli utvidet, mens de som taper vil miste litt område. Hva som skjer hvis en “faction” forsvinner helt, det kommer ikke frem i Betaen ihvertfall. “War assets” er som sagt et friskt pust og bidrar som et flott, lite strategi element. Om dog noe dårlig forklart. – Kenneth Løland
Sånn som det ser ut nå så kan dette bli et utrolig kult spill for alle der ute som elsker multiplayer-spill, men hvordan enkeltspillerdelen blir er fortsatt et mysterium. Det er en del fiksing som må til, men ikke så mye med selve spillet mest med serverne. Om du allerede gledet deg så er det bare å glede seg enda mer. For Honor kommer til PS4, Xbox One og PC den 14. februar.