Viser muskler – Final Fantasy VII Rebirth
0

Viser muskler – Final Fantasy VII Rebirth

mar 04 Stian Koxvig  

For en spillopplevelse Final Fantasy VII Rebirth er. Square Enix viser muskler og at når alt står på alt er de fortsatt kongene av JRGPS. 

Før vi starter med denne anmeldelsen har vi et spørsmål vi må svare på. Trenger man å spille Final Fantasy VII Remake for å nyte Rebirth? Square Enix sier nei, og jeg er for så vidt enig, for uansett om du har spilt Remake eller ikke kommer du til å være veldig forvirret. 

Spillets første kapittel tar for seg Nibelheim og lar deg spille som Sephiroth selv i ett av Final Fantasy VII mest legendariske øyeblikk

Final Fantasy VII Rebirth er andre del av remake trilogien av legendariske Final Fantasy VII og det starter der Remake sluttet, Cloud og vennene hans har forlatt Midgar på jakt etter Sephiroth og denne gang er de ikke fanget innad i Midgar men har en fantastisk detaljert åpen verden å leke seg på. Samtidig er Zack Fair tilbake, og alle vet at han skal ikke være i live. Det er egentlig alt vi skal si om historien her for dette spillet må oppleves. 

Beklager til alle vennene mine for at jeg har vært så fjern. jeg har vært på road trip med en desertør, de to kjærestene hans, en ecoterrorist og en bikkje


Square Enix har markedsførst at spillet ville shippe på to PS5 discer siden første reveal trailer, og de har pushet det hardt, veldig hardt, og når jeg ser hvor mye innhold de har klart å pakke inn i Rebirth, så forstår jeg det. 

Spillet ser utrolig pent ut. Jeg fant meg selv i å stoppe og ta bilder og videoer over alt for det er så mye detaljer i spillet. Alle karakterene ser og føles så i livet ut sammenlignet med hva de gjorde i Remake, og det er så mye kjemi mellom dem. 

Også har vi jo musikken. Final Fantasy er kjent for god musikk og Rebirth er ingen unntak. De har annonsert at det kommer ett fullt CD soundtrack med 7 discer, la oss bare si det slik at det har jeg allerede forhåndsbestilt. Masashi Hamauzu og Mitsuto Suzuki bruker basesoundtracket til Nobuo Uematsu og setter sitt eget spinn på det og viser seg som verdige etterfølgere til legenden. Legenden selv har komponert hovedlåta som på engelsk synges av Loren Allred. 

Red XIII som bare var gjeste NPC i Remake har nå blitt fuilstendig spillbar, og Yuffie som bare dukket opp i Integrade episoden da Remake ble portet til Playstation 5 er også full spillbar. Ellers er alle fra Remake tilbake Cloud, Tifa Barret Aerith. For Final Fantasy VII veteraner vet man også at Cait Sith kommer, og Vincent Valentine og Cid Highwind dukker opp som NPC karakterer her som vil bli fullstendig spillbar i siste delen. Vincent Valentine er voicet av Matthew Mercer og som alt annet han gjør, leverer han varene veldig. Sephiroth er voicet av Superman skuespiller Tyler Hoechlin. Alle stemmeskuespillerne er gode og gjør jobben sin vel fortjent. 

Zack Fair er eneste karakteren i Final Fantasy VII det ikke er lov å mislike. Han er perfekt bare en godgutt.

Square Enix har pakket Rebirth full av innhold. Det er så mye minispill og ting å gjøre. Chadley er tilbake og ønsker seg data på alt mulig så du oppmunstres til å utforske, og han har nye combat simulatorer å slåss mot. Rebirth tar deg med til ikoniske områder fra Final Fantasy VII som Costa Del Sol, Cosmo Canyon og Gold Saucer alle med timesvis av moro. På grunn av at jeg skulle skrive denne anmeldelsen har jeg ikke fått utforsket sånn alt for mye og fokusert på historie men for å gi et eksempel tok deg meg ca 5 timer å utforske første 2 kapitlene før man åpner opp kartet. Hele historien er spillbar på ca 60 timer men om man er slik som må fullføre alt kan man fort bruke 120+ timer for å låse opp alt spillet har å tilby. 

Sephiroth er en av spillhistoriens mest ikoniske skurker og det er ikke rart for han er skummel

Jeg har spilt originale Final Fantasy VII ca 100 ganger, jeg kjenner spillet godt, veldig godt, og derfor liker jeg denne remaken så mye. Den holder seg tro til det som gjør Final Fantasy VII til det magiske spillet det er, men gir samtidig små plottvister og nye ting du ikke hadde sett for deg å like. Spesielt har de gjort en fantastisk jobb med Gold Saucer og pakket det inn med nye og gamle minispill som er kjempe morsomme. 

The Gold Saucer har fått seg en skikkelig overhaling og fått nye minispill og et par gamle gode

Square Enix har perfeksjonert gameplayet i Final Fantasy VII Rebirth og det er noe av det beste jeg har opplevd. Det fungerer ganske likt som det gjorde i Remake bare bedre balansert. Det er litt raskere og det flyter så godt. Synergy systemet fra  Episode INTERmission DLCen fra Remake er tilbake og dette lar deg synkronisere angrep på kostnad av saktere ATB men disse angrepene er gode og morsomme å prøve ut. Det er lett å skifte karakter, det er høy utfordring på bossene. Det er rett og slett det best balanserte kampsystemet jeg har sett i et JRPG noensinne, og jeg har spilt mange. 

Chadley er tilbake og vil at Cloud skal etterforske data for han.

Final Fantasy VII Rebirth er allerede en sterk kandidat til årets beste spill, det kan være snakk om tiårets, dette kan være Final Fantasy VII for denne generasjonen. Det er ingenting å kritisere spillet på. Jeg føler at jeg bare har skrapt overflaten så langt. 

Square Enix viser at de er kongene av Japanske rollespill og selv om de har snublet litt de siste årene og tatt noen rare avgjørelser. Så leverer de på det som trengs. Final Fantasy VII Rebirth er en maktdemonstrasjon uten like, og et kjærlighetsbrev til Final Fantasy som alle må spille og oppleve selv. Det kan ikke beskrives med ord. Jeg aner ikke hvor historien vil gå i del 3 men det er nok fortsatt 4-5 lange år å vente før vi ser noe til det. 

About Stian Koxvig

Nyhetsredaktør med forkjærlighet for spill og film. Lidenskapelig opptatt av japansk spill og kultur