VR Skater – Noe av det kuleste jeg har spilt i VR
0

VR Skater – Noe av det kuleste jeg har spilt i VR

aug 03 Anders Lønning  

Jeg VET jeg ikke er alene i å ha blitt inspirert av Tony Hawk Pro Skater serien til å kjøpe meg et rullebrett, prøve å stå på det en håndfull ganger for så å legge det fra meg for alltid, for det beskriver bortimot alle jeg kjente tidlig på 2000 tallet. Takket være Deficit Games lever drømmen om å bli en skater videre…. i VR.

PlayStation VR 2 er fortsatt i sin spede barndom, men det føles ut som om all markedsføringskraft bak den, det lille som var, forsvant så snart headsettet traff markedet. Men det har ikke stoppet gode spill opplevelser å komme ut. Nylig spilte jeg en del av Rougelite førstepersonsskytespillet Synapse, som jeg på grunn av ferien enda har til gode å skrive anmeldelse om, og i går ble hele kvelden min tatt over av VR Skater

Kort fortalt tar VR Skater følelsen av å stå på rullebrett, kunne kompetent føre det og utføre triks og overfører det til VR. Høres skummelt og kvalmeinduserende sier du kanskje, og uten at jeg kan bruke meg selv som noen målestokk siden jeg har relativt stødige VR ben etter det som i hvert fall må være hundre timer med VR, kan jeg melde at opplevelsen er overraskende behagelig og ikke minst skikkelig, skikkelig gøy.

VR Skater er akkurat så intuitivt og fritt for de tradisjonelle hinderne som kan ta vekk fra en god VR opplevelse som jeg skulle ønske.

I VR Skater står du i stua di med headsettet på hodet og PSVR kontrollerene i hendene som du gjør i hva som helst annet VR spill. I headsettet vil du se at under føttene har du et brett og spillets opplæringsdel vil lære deg at du tar fart ved å svinge den bakre armen som om du sparker av gårde for å få fart på et ekte rullebrett.

Balanse er ikke så viktig her. Om du går til siden eller står skeivt så registreres ikke dette av spillet, men du kan oppleve at du ikke får til å skyve fart om du står ved siden av brettet og ikke over det.

Ved å holde inne triggeren på den fremste kontrolleren kan man styre retningen på brettet som man ville gjort ved å lene seg forover eller bakover på brettet. Med analogstikken kan man gjøre, i mangel på det rette skate-utrykket, sånne små justeringer man gjør på retningen ved å løfte de fremste hjulene fra bakken og skyve brettet i en retning.

Med knappene på den bakerste hånden din gjør du Ollie’s og på den fremste gjør du Nollies. Shoveits gjøres ved å bevege den fremste hånden i forkant av et hopp, mens flips gjøres ved å bevege den andre hånden i forkant av hopp. For å lande triks må du time at brettet er riktig vei under føttene mens du trykker kanppen for enten Ollie eller Nollie.

Grinds og Slides gjøres av å trykke en knapp på hver kontroller rett før du lander på ting du kan grinde på. Ei heller her er balanse viktig, men man må være forberedt på å hoppe inn og ut av disse slik at man ikke treffer ting underveis som gjør at man faller.

Som i Tony Hawk Pro Skater 2 og spillene som kom etter kan du også gjøre Manuals, det vil si kjøre brettet på bare to av hjulene for å knytte sammen lenge kombinasjoner av triks for å holde triksingen gående.

Alt dette høres kanskje komplisert ut, og det er det på sett og vis, men med trening kan alt læres og der er opplæringsdelen særdeles god å ha når man skal sette seg inn i hvordan det hele fungerer. Når det grunnleggende først sitter så føles det lett å introdusere mer avanserte triks og teknikker

Nivåene fungerer noelunde som Downhill Jam fra det første Tony Hawk Pro Skater spillet, i at de har forhåndsdefinerte steder hvor du begynner og hvor du har kommet til veis ende. Du kan bare stå i en generell retning men kan velge hvilken rute og med det hvilke hinder og tereng du vil utsette deg for.

Nivåene i spillet er spesielt designet for VR Skater og både ser og føles realistiske nok ut til å selge deg på illusjonen om at du befinner deg i omgivelsene, og utvikleren har ikke akkurat prøvd så godt å gjemme hvor de har hentet inspirasjonen sin fra med lokasjoner som virker tungt inspirert av nettopp Tony Hawk Pro Skater serien. PSVR2 gjør også en sabla god jobb på å selge deg på illusjonen gjennom små vibrasjoner og et godt lydbilde som er med på å gjengi hva slags underlag du er på og hvordan det oppleves,

Lydsporet er fylt med ska, nu-metal og hip hop musikk jeg aldri har hørt før, men som alle som en føles ut som de hadde hørt hjemme på nettopp et THPS lydspor.

Spillet er ikke fritt for en håndfull bugs her og der, og det er ennå mye innhold som ikke har blitt lagt til eller gjort ferdig. Men de fleste bugs jeg støtte på var av den morsomme varianten og siden det grunnleggende er på plass og det er mer enn nok innhold til å holde deg i sving lenge, gjør det ikke så mye at ikke alle modusene for hvert av nivåene er helt ferdigstilt ennå. Her er det mye morro å hente.

VR Skater er et så godt gjennomført VR skateboarding spill som jeg hadde kunnet ønske seg. Det er overraskende intuitivt og går akkurat dypt nok til å ikke bli en overfladisk opplevelse slik Tony Hawk’s Shred var i sin tid, mens det holder det hele lettbeint nok til at en 33 åring med dårlig koordinasjon følte seg som en skater av rang. I likhet med spillene det henter så mye inspirasjon fra er det også utrolig vanskelig å legge fra seg når man først har kommet inn i det.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.