
Et MMORPG satt i det fiktive universet World of Darkness, som blant annet huser Vampire: The Masquerade-serien, er nå kansellert. World of Darkness Online har angivelig vært i produksjon siden 2006, men i dag avslørte CCP Games at utviklingen av spillet offisielt er avviklet.
Et team på 56 utviklere jobbet med det ambisiøse MMO-spillet, som skulle la spillere oppleve World of Darkness-universet på en helt ny måte. En del av utviklerne skal ha fått tilbud om å arbeide med andre prosjekter innad CCP, deriblant spill satt i det populære EVE-universet.
Arbeidet på World of Darkness Online startet i 2006, da White Wolf Publishing, eierne av merkevaren, ble slått sammen med det islandske EVE Online-studioet CCP. Prosjektet ble ikke holdt i skjul, men CCP avventet til 2009 for å komme med en offisiell annonsering og ytterligere informasjon om spillet. World of Darkness MMO-et viste seg imidlertid å bli et vanskelig prosjekt å fullføre. I 2011 kom nyheten om at teamet bak spillet ble sterkt redusert til fordel for prioritering av EVE-universet, og nå ser det ut til at World of Darkness Online aldri blir å finne i butikkhyllene.
CCPs Hilmar Veigar Pétursson hadde følgende å si om kanselleringen:
“Avgjørelsen om å avslutte World of Darkness MMO-prosjektet er en av de vanskeligste avgjørelsene jeg noensinne har gjort. Jeg har alltid elsket og priset idéen om en sandbox-opplevelse satt i det universet, og gjennom årene har jeg sett teamet gjøre deres beste for å gjøre det mulig.
Til våre nåværende og tidligere ansatte og fans av World of Darkness; jeg er virkelig lei meg for at vi ikke kunne levere opplevelsen vi prøvde å lage. Vi drømte om et spill som ville transportere deg helt inn i World of Darkness, men vi måtte innrømme at vår innsats kom til kort. Jeg håper at vi en dag kan gjøre det opp for dere.”
Selv om CCP-lederen åpenbart er skuffet over å måtte kansellere World of Darkness-prosjektet, skorter det ikke på ambisjonene når det kommer til framtiden til EVE-universet:
“[…] Å samle selskapet bak EVE Universe vil sette oss i en sterkere posisjon for framtiden, og vi er mer engasjert enn noensinne før på å gjøre EVE til det største spilluniverset i verden.”