Yoshi’s Crafted World – Til usedvanlig stor glede for alle
0

Yoshi’s Crafted World – Til usedvanlig stor glede for alle

Så var vi her igjen; 2D plattformer av Nintendo. Enten det er Super Mario, Donkey Kong, Yoshi, Kirby eller noe annet, så blir man fort litt redd for at ting kan føles en smule likt.

Misforstå meg rett. Alle Nintendo sine 2D plattformere har livets rett, men jeg blir mer og mer selektiv i hvilke av jeg orker å bruke for mye tid på. Sist jeg spilte et Yoshi-spill så var det Yoshi’s New Island på Nintendo 3DS, som jeg ga terningkast 2 her på spill.no. Yoshi’s Wooly World på Wii U var mange hakk opp, og heldigvis så treffer nå Yoshi’s Crafted World blink hos meg.

Historien er «den samme gamle». Alle Yoshi passer på den såkalte Sundream-steinen som holder fem magiske juveler, og kan gjøre alle ønsler virkelig. Bowser Jr. og lakeien Kamek flyr inn for å stjele steinen, men Yoshi sloss tilbake, og steinen ender opp med å miste alle juvelene sine, så de spres rundt på diverse verdener i spillet.

Vi er åpenbart ikke her for historiens skyld, men den gir et enkelt og artig opplegg vi kan følge, som spillet bruker til en av sine fremste fordeler, som jeg kommer tilbake til senere.

VI VANDRER SAMMEN: To spillere kan spille hele eventyret sammen, samt ha noen fordeler av å være to.

Vanligvis vil jeg snakke om gameplay først, men denne gangen er nok presentasjonen til spillet i fokus. Hvem det nå enn var som fant ut at det var en god ide og spinne videre på utseendet til Kirby’s Epic Yarn og Yoshi’s Wooly World fortjener all verdens ros.

Yoshi’s Crafted World ser ut som en scrapbook som kommer til live, og det gir spillet en veldig unik stil. Kuer er laget papp, trær er laget av klesklyper, åskammer er laget av papptallerkener, skyer henger i ei snor, og alt føles nesten litt ekte ut, på en slik bisarr måte nesten bare Nintendo kan få til. Kan vi vær så snill få et gjensyn med Paper Mario gjort i samme stil?

Spillet starter, og du velger deg hvilken Yoshi du vil være. Banene går ganske så rett frem, men holder noen hemmeligheter som er viktig å få med seg. På alle banene er det flere gjenstander å samle på, som mynter, røde mynter og blomster.

Blomstene er de største og viktigste, som man ofte finner omtrent åtte til 14 stykker av på hver bane. Disse er nødvendige for å åpne nye baner senere.

De røde myntene finnes det 20 av på hver bane, og hvis du finner alle blir du belønnet med en til blomst.

Myntene kan du bruke til å kjøpe haugevis av rare kostymer til Yoshi. Kostymene gjør det mulig for Yoshi å ta litt skade, uten å miste noe liv. Skaden han tåler varierer avhengig av sjeldenheten til kostymet. Disse kommer godt med, fordi du får også en til blomst på banene for å komme i mål med fult liv.

Yoshi’s Crafted World ser ut som en scrapbook som kommer til live.

Yoshi styres som Yoshi alltid har gjort. Han kan hoppe og sveve i lufte ved å sparke med beine. Og han kan spise opp fiender, gjøre de til egg for så å kaste eggene. Eggkast er nødvendig for å ødelegge fiender som ikke kan hoppes på, men brukes også til å aktivere hendelser, og kan kastes rett frem, eller kastes mot bakgrunnen eller forgrunnen av banen, der det kan gjemme seg hemmeligheter.

GREVLING I TAKET: Yoshi kan kaste eggene sine innover mot bakgrunnen av banen for å treffe fiender og finne hemmeligheter.

Alle banene har nemlig en ekstra dybde, og ofte går banen litt frem og tilbake i for- og bakgrunn. Dette åpner mulighet for litt ekstra utforsking som man ikke finner maken av i f.eks. Super Mario. Banene er også litt større enn i Mario, men har heller ingen tidsbegrensing, og handler mer om å utforske, fremfor å bare komme i mål. Men banene har også en gimmick som er unik til Crafted World, og det er at banene tidvis kan snus rundt.

Her var jeg noe skuffet, fordi jeg hadde fått for meg at du kunne snu banene når som helst når man spilte. Jeg trodde jeg var nødt til å snu rundt på verdenen for å finne alle hemmelighetene osv, men det skjer bare på enkelte steder, og i et spesialoppdrag som åpner seg når banen er fullført.

Dette oppdraget handler om å finne tilbake tre hunder som har gjemt seg på banen. Du må finne alle hundene iløpet av en viss tid for å kunne få alle blomstene. Her er det fire blomster å hente. Dette er helt ok avbrekk, men langt ifra så spennende som det kunne ha vært. Jeg ville ha foretrukket å kunne snu banen når som helst, og da samtidig ha hundene gjemt rundt på banen fra start som et ekstra samleobjekt.

Når du endelig er i mål, og kommer ut på verdenskartet igjen, kan du ofte få nye oppdrag inne i banene du allerede har besøkt. Kanskje må du inn og finne 5 pappkuer, eller kanskje du må finne ei stor krone. Disse får du igjen blomster som belønning for.

I starten likte jeg ikke disse oppdragene så godt, fordi jeg ofte hadde allerede funnet alt det andre jeg kunne på hver bane. Det og måtte gå samme bane om igjen bare for å finne og kaste egg på noen kuer føltes unødvendig ut. Men på noen av de senere banene ble det tilnærmet umulig å finne alt på første runde, og da føltes det helt greit ut at jeg fikk ekstra oppdrag når jeg uansett var nødt til å besøke banene på nytt.

GLOBETROTTER: Verdenskartet byr på valgmuligheter for spilleren, og lar deg ta banene i den rekkefølgen man selv ønsker.

Men det jeg likte aller best på verdenskartet var valgfriheten. Etter du har skaffet tilbake den første juvelen kan du fritt velge rekkefølgen du vil skaffe de neste tre juvelene på. Verden er satt sammen slik at du til og med kan hoppe over noen verdener, og likevel ha både nok blomster til å fortsette, og kunne samle alle juvelene. Dette er et godt og gjennomført verdenskart, som gjør at forskjellige spillere kan få helt forskjellige opplevelser. Dette minner meg om Yoshi’s Story på Nintendo 64 der alle gjennomgangene av spillet kunne være annerledes fra den forrige. 

Jeg synes Yoshi’s Crafted World kanskje er det beste Yoshi-spillet jeg har spilt siden Yoshi’s Story på Nintendo 64.

Du kan også spille to stykker samtidig i Yoshi’s Crafted World. En ekstra spiller kan være med og være sin helt egen Yoshi. Begge spillere får oppleve det fullstendige spillet, samtidig som de får noen fordeler av å være flere. Det blir lettere å med seg nok egg til enhver tid, og spillerne kan hjelpe hverandre med å nå høyder som en spiller ikke ville greid på egenhånd. Min første tanke var at det føltes ut som vi lurte spillet ved gjøre det, men det føltes godt å kunne gjøre ting sammen, som er umulig alene.

Jeg synes Yoshi’s Crafted World kanskje er det beste Yoshi-spillet jeg har spilt siden Yoshi’s Story på Nintendo 64. Det oser av sjarm, er rikelig på innhold, og gir spilleren valgmuligheter uten å føles påtvunget på noen måte. Kostymene er noe snåle, men et fåtall er litt morsomme, og uansett får man en fordel av å bruke de. Til og med kjæresten min har fått helt dilla på Yoshi’s Crafted World, og vi er ganske så forskjellige når det gjelder spillsmak.

Det er faktisk vanskelig å trekke frem noe nevneverdig negativt om Yoshi’s Crafted World, men jeg var litt skuffa over at det å snu banen rundt ikke var noe stort mer enn en gimmick. Jeg trodde banene kunne snus rundt på ren vilje, og være en viktig del av å komme igjennom banene, men banen snur kun rundt i gitte situasjoner, og i oppdragene der du skal finne alle hundene.

GOALS: Å komme i mål er vel og bra, men har du greid å finne alle blomstene?

About Stig Kenneth Limmesand

Stig Kenneth Limmesand. 28 år og enda ikke voksen. Bachelorgrad i videojournalistikk. Spiller alle mulige spill, men foretrekker eventyr og plattformer. Favorittene er blant annet Mario, Zelda, Crash Bandicoot, Uncharted og Guitar Hero.