Har du noen gang lyst til å føle deg som en magiker; mane frem ildkuler og lynbolter med lette håndbevegelser. Eller kanskje du rett og slett har lyst til å bli trollmannen i DnD spillene dine? Vel da er helt klart The Wizards noe for deg. Det nye VR spillet fra det polske selskapet Carbon Studios er et nydelig og morsomt spill som virkelig tar VR til noe nytt.
Enkelt premiss
Oppgaven din i The Wizards er ganske enkelt; drep alle fiendene som kommer før de dreper deg, eller kommer seg forbi deg og til et annet mål. Du stopper hordene med orker og andre monstre ved å mane frem forskjellige egenskaper som en isbue eller flammekule. Det er her spillet er genialt; istedenfor å kombinere elementer eller bare klikke på en knapp så må du bruke spesifikke håndbevegelser. Her bruke Carbon Studio virkelig VR elementene til sin fordel og det fungerer utrolig bra. Systemet er ganske responsivt, og de fleste problemene jeg hadde med å få frem de formlene jeg ville ha lå i mitt VR oppsett og ikke i spillet.
Selv om premissen er veldig enkelt, så er det underholdende i VR. De mikser noen ganger ting opp med å kombinere horder av fiender med logiske gåter, men det går mye i det samme likevel. Carbon Studio har også lagt opp til at man kan kjøre sin egen spillestil med tarot lignende kort som enten gjør spillet enklere om det hele blir for stressende, eller vanskeligere om du ønsker en utfordring.
Visuelt imponerende
Når man jobber med VR har man den fordelen at man vet at de som spiller spillet ditt kjører det på det kraftigste av skjermkort som er; nært ingen som vil kjøre VR på under 970, og de fleste har et skjermkort i 10- serien (eller lignende for AMD). Ulempen er jo derimot at VR headsettet tar mesteparten av denne kraften bare for å kjøre VR, noe som gjør at utviklere fort har betydelig mindre kraft å kjøre på. The Wizards har likevel gjort en god jobb med å få frem gode og vakre omgivelser. Lyssetting og det endelige grafiske uttrykket er ikke like imponerende som de nyeste AAA spillene, men sånn blir det litt i VR.
Lydeffekter har de derimot ikke imponert på. De fleste lydeffektene er er helt ok, mens noen er rett og slett dårlige. Det er også et problem at lydene ikke kommer objektene i 3D omgivelser, men rett ved siden av deg. Så det høres alltid ut som at det er en fiende rett bak deg.
Designet for VR
Som allerede nevnt utnytter Carbon Studios VR aspektet veldig bra for spillet. De utnytter også teleportering til bestemte hubber som minimerer VR syke kraftig. Vive brukere vil ikke ha noe problem med å snu seg rundt, men Oculus har bestemt seg for at begge sensorene skal stå foran deg, noe som gjør at man ikke kan snu seg rundt uten å miste tracking på hendene. Dette løste de ganske bra ved å inkludere en rotasjonsmulighet på joysticken, og det popper alltid opp en påminner om du snur deg at sensorene nå er bak deg.
Dette er et av de VR spillene du derimot ikke kan spille i lengden. Som mange av de andre mer intense spillene holder det med 30 min til en time før man må legge headsettet fra seg og ta en pause: Det blir fort mye som skjer på en gang.
Alt i alt er jeg veldig fornøyd med The Wizards, or Carbon Studio skal være stolte av det de har laget her. Det er et spill som virkelig utnytter VR aspektet fullt ut, har en godt laget verden og omgivelser, og transporterer deg inn i en magisk verden. Hvis du er en av de heldige med et VR headsett er The Wizards helt klart et must for biblioteket ditt!