Vi er på overtid av tidenes fotball rivalisering. En kamp som har pågått i over 20 år og har splittet familier og venner. Jeg snakker selvsagt om den årlige kampen mellom Konami sitt flaggskip Pro Evolution Soccer (PES) OG FIFA fra EA.
Nesten hvert eneste år siden den gamle grå var lansert har det alltid vært en kamp om tronen for det ultimate fotballspillet. FIFA hadde navnene og lisensene, PES hadde arkademoro og sjarm. Begge spillene var i heftig konkurranse hver eneste høst. De siste årene så det ut som FIFA ville vinne kampen, men nå ser det ut som begge lag forlater banen idet klokken går på overtid.
Begge spillene går nå gjennom en stor forandring. PES ble til efootball 2022, et free-to-play game som er blitt slaktet mer enn Brann denne sesongen, mens FIFA nå teller fordelene med å endre navnet sitt ettersom lisensavgiftene blir større og større. Vi ser slutten av kampen med et resultat av at begge lagene trekker seg. Begge seriene fortjente bedre.
En tidlig PES ledelse
Den første tittelen i PES-serien ble utgitt i 2001, emn allerede før det hadde Konami laget noen av de beste fotballspillene noensinne laget. Allerede i 1994 (!) kom International Superstar Soccer (ISS) ut. En sjarmbombe av dimensjoner. Kun 31 internasjonale lag (avhengig av region) og uten noen virkelige spillere, men legender ble likevel skapt.
Hvis du spør hvem Brazil sin største fotballstjerne er, så er det kun en som kan måle seg med Ronaldo og Pele, nemlig Allejo. En fiktiv spiss som dukket opp nesten i alle titler etter ISS. Selv om det første spillet ikke ble en suksess så bygget det opp en motor og ide som ville forme fotball spill for alltid. Neste år kom nemlig klassikeren ISS Deluxe ut.
For dem som hadde eldre brødre på denne tiden spilte nok denne klassikeren på Super Nintendo eller Sega Genesis i 1995. Det regnes som en av tidenes beste fotballspill og representer en glemt tid hvor enkel moro og konkurranse var i høysetet.
Her startet Konami med både valgfrie stadioner og 36 lag som kunne velges. I tillegg kunne man spille spesifikke scenarioer basert på virkelige hendelser.
Så hva holdt EA på med på denne tiden? De hadde allerede startet med fotballspill i 1993 med FIFA International Soccer. De hadde allerede hatt suksess med John Madden Football i 1988, et spill som klarte å utnytte datidens teknologi til nye muligheter. De hadde allerede da sett muligheter for å utvide til vanlig fotball. På den tiden var det serien Sensible Soccer som hadde markedsledelsen, etterfølgt av Kick off. Begge spillene hadde en Top-down kamera, noe som hindret muligheter til å utnytte spillet strategisk. EA bestemte seg for å lage et isometrisk fotballspill. FIFA International Soccer ble utgitt i 1993 til Sega Mega Drive (Genesis) til stor suksess. I motsetning til ISS hadde FIFA 78 lag du kunne velge mellom, likevel måtte FIFA også bruke fiktive spillere. Ikke før 1996 fikk FIFA rettighetene til virkelige fotballspillerene.
Flere oppfølgere kom fra begge sider, FIFA så ut til å få overtaket med flest solgte kopier frem til 1997, men så kom spillet som skulle endre konkurransen for alltid.
Tidenes beste fotballspill?
Hvis du var interesert i videospill i 97-98 så var det et spill alle hadde, enten det var på Playstation eller Nintendo 64. International Superstar Soccer Pro/64 er regnet som kanskje tidenes beste fotballspill og gjorde Konami til markedsleder for fotballspill i mange år fremover. Konami brukte en ny 3D motor som gjorde spillerene mer fleksible, mer dynamiske og mer unike. Det var nå unike muligheter til å tenke strategisk og bygge opp et lag basert på din egen spillestill. Særlig 64-versjonen er sett på som noe unikt. AI til konkurrentene begynte å tilpasse seg din spillestill og flerspiller-delen fikk venner til å samle seg etter skoletid hver eneste dag. Sammen med Goldeneye gjorde ISS 64 Nintendo 64 til den dominerende konsollen på markedet. Fargerikt menyvalg, unike karakterer og sjarm gjør spillet til kanskje tidenes beste.
Return of the FIFA
FIFA: Road to World Cup 98 var svaret som kom et halvt år senere. Spillet introduserte mye av tingene vi kjenner igjen i dag. Offsielt lydspor og hele 172 offisielle nasjonallag som man kunne vinne VM i 98 med. For dem som satte simulasjon og realisme først fant spillet som en trygg havn mot arkademorroa som PES tilbyde.
Selv om spillene kom årlig fra 1995 så det er fra dette året man kan regne som første året i den regulere FIFA utgivelsen. Serien utvidet navnet fra 2002 til 2005 til FIFA Football før de endret det til FIFA igjen påfølgende år.
Konami sin gullalder
Rundt 1999 var Konami verdens kanskje ledende spillutvikler. Spillkatalogen de hadde ville ha gjort enhver utgiver grønn av misunnelse. På nesten alle felt hadde de stortitler, og fotballspill var ikke noe unntak. Likevel gjorde de noe unikt, de satset eksklusivt på Playstation for det nye flaggskipet, ISS Pro Evolution. I likhet med International Superstar Soccer 64 regnes spillet og oppfølgeren som tidenes beste fotballspill noensinne, og det var ikke vanskelig å se hvorfor. For første gang hadde spillet noen virkelige lisenserte navn som Sol Campbell, men er husket for de virkelige dårlige endringer av virkelig navn, som f.eks Roberto Carlos/Roberto Larcos, Cafu/Facu og Ryan Giggs/Ryan Greggs.
Likevel ble både ISS PRO Evolution og oppfølgeren store hit som bygde opp en fanskare som følgte PES-serien til den dag i dag.
Starten på rivaliseringen
I 2001 kom første utgave av Pro Evolution Soccer ut og den virkelige rivaliseringen startet mellom FIFA og PES som har holdt på frem til i dag. Men hvilket av spillene var mest populære?
Fra 2001 til 2009 var salgene nesten like, med liten fordel FIFA. Ifølge VGChartz solge PES 1.75 millioner kopier mens FIFA solgte 1.87 millioner. Begge seriene tjente mer en nok til å bli prioriert for årlig utgivelse og følgte hverandre salgsmessig. Så kom September 2009.
Da ble FIFA Ultimate Team utgitt som en dlc for FIFA 09 på PS3 og Xbox 360. Dette var starten på slutten for Konami som ikke klarte å holde følge. Siden 2009 har FIFA solgt mer og mer mens PES har solgt mindre og mindre. Per Februar 2021 har FIFA solgt 325 millioner kopier har PES solgt 111 millioner. Konami har mistet flere og flere lisenser etterhvert som årene har gått. I 2018 mistet Konami Champions League lisensen.
Så hva er fremtiden?
Dommeren kikker på klokken, kampen er over. Selv om FIFA leder klart så er det kampen selv om er høydepunktet. I likhet med siste kamp på en ikonisk stadion venter vi bare på sluttsignalet så vi kan leve på minnene. Begge seriene er en del av enhver person sin barndom, enten de var gaming intereserte eller ikke.
De som er litt eldre husker kanskje fotballkampene hvor vi valgte Norge og tvang våre søsken til å være et dårlig lag, mens den yngre garde har en eller annen gang arrangert fifa turneringer med flere venner over en pils og pizza. Vi gikk på nederlag sammen, vi vant sammen og jaggu hadde vi ikke det moro mens vi spilte.
PES er død, erstattet av noe som ikke engang Konami vet hva er, mens EA tenker på alternative muligheter for sitt spill ettersom de virkelige FIFA lisensene spiser opp budsjettene. Begge tenker free-to-play for å øke inntektene sine hvor betalinger og ikke trening vil gjøre deg bedre. Nesten 30 år med å bygge opp en fanskare, hvor de har utryddet alt av konkurranse er borte.
Fotballserier som Actua Soccer, This is Football, Sensible Soccer, Red Card Soccer, og Libero Grande har forsvunnet, men PES og FIFA har alltid bestått frem til nå
Kampen er over, men i likhet med alt annet er minnene de virkelige prisene.