«Heavy Rain» er annerledes. Det er en spillopplevelse som ikke minner om noe annet vi ser i dagens spillmarked, men vit at det er noe veldig annet enn de fleste andre spill. I løpet av de neste ukene frem til lansering 24. februar, kommer anmeldere i inn- og utland til å kaste rundt seg med enormt høye karakterer, noe som utvilsomt er velfortjent
Men det er en ting som er viktig å huske med «Heavy Rain»: det er definitivt ikke et spill for alle. Dette kommer til å bli diskutert i det uendelig på nett, og noen kommer til å synes det er en av tidenes spillopplevelser, mens andre kommer til å trekke på skuldrene og overhodet ikke se poenget med denne typen spill.
Subjektivitet
Enhver spillanmelder er subjektiv i anmeldelser, hvis ikke kunne vi bare lagt opp noen skjermbilder og formidlet kildekoden, og når det gjelder «Heavy Rain» så er dette nøyaktig et slikt spill som noen vil elske, andre vil hate. Jeg har lagt min elsk på det, men anbefaler det ikke i blinde til dere. Her bør videoklipp, vår egen forhåndsomtale av spillet leses, og generelt lese deg opp på all informasjon som finnes på nett. Dette er ikke for alle.
Anmeldelsen fortsetter under bildet.
Spesiell stemning
Noe av det som gjør «Heavy Rain» til en meget annerledelse opplevelse, er stemningen i spillet. Det er mørkt, dystert og det minner i stor grad om en film-Noir, og til tross for lyspunkter, fyller den lettere sørgmodige følelsen de aller fleste deler av spillet.
Man kan bli glad over en forfriskende spillopplevelse, men det er likevel mørkt og skittent.
Bryter grenser
Det som gjør «Heavy Rain» til en spesiell spillopplevelse er hovedsaklig at det tramper over grensene mellom film og spill. De cinematiske øyeblikkene er fantastisk regissert og produsert, og noen ganger blir man nesten usikker på om man er en del av en interaktiv film, eller om man spiller et dataspill.
Filmsekvensene er så lekkert utført at det bare er et spørsmål om tid før Hollywood kaster seg over dette.
De franske utviklerne i Quantic Dream er ikke nybegynnere i å lage spill som er litt annerledes, noe de beviste ettertrykkelig med «Omikron: The Nomad Soul», men mest av alt med det smågeniale «Fahrenheit» fra 2005. Dette er et utviklerstudio som tenker annerledes enn de fleste andre, og resultatene er helt unike og spesielle spilloppleveelser. Her er det overhodet ikke snakk om å melke døde kyr, og fokuset er på kreativitet og nytenking, og der scorer «Heavy Rain» stort.
Noe av det som løfter spillet er animasjonen av karakterene.Naturtro
Mange utviklere har prøvd seg på å lage både bevegelsesanimasjoner og ansiktuttrykk så naturlig som mulig, og i de fleste tilfeller har det endt opp med spillkarakterer som egentlig har sett litt skumle ut. Ikke fordi de er skumle, men fordi animasjonene alltid har vært nesten realistiske, og det gir ofte det hele en litt creepy følelse.
Quantic Dream har klart å gjøre animasjonene i «Heavy Rain» til noe av det mest naturtro jeg har sett i hele mitt spilliv, og det uten at det føles feil. Når man kjenner selskapets historie for å levere motion capture til filmbransjen er det ikke overraskende. Du ser karakterenes følelser, og det trekker deg enda dypere inn i historien. Det blir nesten som du etter en stund virkelig identifiserer deg med hovedpersonen Ethan Mars. Du sitter midt i det cinematiske og vet egentlig ikke helt om du spiller eller styrer en interaktiv film.
Død? – hvem bryr seg
I «Heavy Rain» er det totalt fire spillbare karakterer. Hovedpersonen er som sagt Ethan Mars, men flere av karakterene dine kan gjerne ta kvelden i løpet av spillets gang, og da fortsetter du videre med noen av de andre. Etter å ha spilt gjennom spillet to ganger finner jeg det likevel mest praktisk å holde Ethan i live så lenge som mulig, ettersom det gir en større følelse av kontinuitet i historien.
Dine valg betyr noe
I motsetning til hva mange andre utviklere har lovet tidligere, så påvirker faktisk dine valg hvordan historien forløper seg. Nå har jeg spilt gjennom spillet to hele runder, samt en halv gang med vår nye anmelder Christian, og hans og mine valg var forskjellige, noe som gjorde at vi fikk totalt forskjellige hendelsesforløp.
Dette gjør at «Heavy Rain» har en enorm gjenspillbarhetsverdi, og selv om spillet er relativt kort, så kan det med hell spilles flere ganger. Spillet kan fullføres på en lang kveld, men det kan utmerket godt spilles igjen.
Karakterbevegelser
Til tross for at «Heavy Rain» er utrolig lekkert, så er det noen utfordringer. Grafikken er fantastik flott, animasjonene er det beste jeg har sett noensinne, og de cinematiske scenene er helt på høyde med det beste fra Hollywood.
Karakterbevegelsene er imidlertid litt statiske, og det ser alltid ut som din karakter moonwalker fremover et par centimeter over gulvet. Når man skal snu og vende på seg, bør man også holde tunga rett i munnen. Hvert minste lite utslag på kontrollen gjør at karakteren din spinner rundt i reneste Michael Jackson-stil.
Kontrollsystemet
Måten du manøvrer spillkarakterne på er både veldig enkelt, men samtidig også litt uvant. Gå, løpe og komme deg rundt i landskapet er ganske velkjent. Venstre analogstikke styrer det meste du gjør når det gjelder bevegelse. Når det det kommer til interaksjon med omgivelsene dukker det imidlertid noe som er litt nytt, men samtidig ganske selvforklarende.
Du får opp hvite ikoner på skjermen når du er i nærheten av noe du kan utføre, og som forteller deg hva som er ønsket input. Det kan være høyre analogstikke opp, ned, venstre, høyre, sirkulære bevegelser eller halvrundinger med stikka. Noen ganger blir du også bedt om å riste, løfte opp og ned, eller til venstre og høyre på hele kontrollen. Her kommer motion-kontrollen virkelig til sin rett.
Stor utvikling
Når man starter opp «Heavy Rain» må man utføre en rekke småtåpelige oppgaver som å barbere seg, tørke håret, gå på toalettet, men dette er nok ment som en opplæringsdel i kontrollsystemet, og det tar ikke lang tid før det hele eksploderer i et stort krimmysterium, hvor du, med en av dine fire karakterer inntar hovedrollen. Quantic Dream har også påpekt at de ikke vil gjøre spillopplevelsen mer frustrerende enn nødvendig, og selv om alle karakterene skulle dø, er ikke alt håp ute. Det er et ganske velfungerende lagresystem som redder håndkontrollere fra å fly vegg imellom.
Det er vanskelig å si så mye om historien i «Heavy Rain». Både fordi det ville være å ødelegge spillet for de mange som venter, men også fordi at historien ikke blir helt den samme ettersom den preges av de forskjellige valgene du tar.
La oss bare konkludere med at det er en dyp, episk og engasjerende historie som kommer til å trollbinde mange spillere.
Episk
Selv om «Heavy Rain» ikke er verdens lengste spill, så har utviklerne forstått en rekke ting. Spillmediet kan faktisk brukes til å fortelle en ordentlig historie, og ikke bare skyte vilt i alle retninger. Spillet er drevet av historien og noen hos Quantic Dream har åpenbart forstått hvordan en god historie kan fortelles i spillform.
Det er dynamisk, det lever sitt eget liv, og Quantic Dream beviser nok en gang hvorfor en rekke filmstudioer også ønsker deres tjenester. Det er så gjennomført og vellaget at jeg bare fortsetter og fortsetter. Jeg blir aldri lei.
Konklusjon
Med «Heavy Rain» har Quantic Dream gått tvers i mot strømmen av tanketomme oppfølgere som ofte preger bransjen, og jeg tror faktisk ikke jeg noensinne har spilt noe som kan minne om dette. De regntunge gatene, den spennende historien, lyssettingen og den fantastiske grafikken gjør at dette skiller seg vesentlig ut fra resten.
«Heavy Rain» har selvsagt sine små bommerter, men de er så få og langt mellom, at jeg klarer ikke å trekke ned karakteren for småfeilene. Det er helheten som gjør spillet tll den fantastiske opplevelsen det er.
Det trekker deg inn i historien og gjør at du faktisk utvikler følelser i forhold til karakterene og handlingene som finner sted, samtidig som det er knakende moro på samme tid.
Som jeg skrev i introduksjonen er dette ikke et spill for alle, men hvis du har lyst på et lekkert, innholdsrikt eventyr med hemningsløst bra grafikk kan «Heavy Rain» fort være årets spill for deg.
«Heavy Rain» lanseres til Playstation 3, 24. februar.