Intervju med flyveteranen!
0

Intervju med flyveteranen!

jun 10 Spill.no  

Det har gått 15 år siden det aller første «Ace Combat»-spillet ble lansert i Japan. Først i spillehallene, så i en egen versjon for Sony Playstation. Siden da har det gått slag i slag. Hele elleve ulike spill har dukket opp i serien så langt, med det PSP-eksklusive «Ace Combat: Joint Assault», som lanseres i sommer, som siste tilskudd.

Veteran

Noe av det mest unike med «Ace Combat» er at seriens opphavsmann, Masanori Kato, har stått bak nesten alle spillene i serien så langt. Etter nesten 20 år med «Ace Combat»-spill er han fortsatt ikke lei. Vi slo av en prat med veteranen under Namco Bandais presseshow i Barcelona tidligere i vår.

Kan du fortelle oss litt om hvordan «Ace Combat»-serien ble til?
– Før «Ace Combat»-serien startet lagde vi en arkademaskin som het «Air Combat». Ettersom Playstation var en kraftig konsoll da den ble lansert, ønsket vi å lage et skytespill som «Air Combat» tilpasset den nye maskinvaren, men vi ville ikke bare konvertere arkadespillet. På denne tiden var arkadespill korte opplevelser, så spillopplevelsen på konsoll ville ikkke blitt like morsom. Vi gjorde rett og slett spillet litt mer strengt på konsoll, for eksempel kunne man ikke kræsje i arkadeversjonen, og vi lagde flere variasjoner av situasjonene i arkadeversjonene, slik at spillet fikk en ny taktisk tybde.

Har designprosessen når dere lager nye «Ace Combat»-spill forandret seg mye fra da dere lagde de første spillene?
– Når serien ble mer berømt har prosessen med å lage nye spill blitt litt mer omfattende med flere involverte. Men hovedprosessen med å utforme spillet har ikke endret seg så mye siden det første spillet. Det første vi tenker på er kjernen i spillopplevelsen, hva slags skyteaction vi er ute etter, og med det som basis utformer vi resten av spillets deler. Tidligere har spillene foregått i fiktive land og byer. I «Ace Combat: Joint Assault» bruker dere ekte byer, land og lokasjoner for første gang. Hvilke utfordringer har dette bydd på?
– Det er veldig vanskelig å bruke lokasjoner fra virkeligheten, og det har sine utfordringer. Vi kunne ikke bare peke på et land og gjøre dem til de slemme, da ville de som bor der blitt veldig lei seg. Men vi trenger en skurk, og hovedskurken i spillet har en nasjonalitet, men man kjemper ikke mot landet hans. Skurken prøver å utnytte finanskrisa til å nå sine mål, og det er bakgrunnen for konflikten i spillet.
Selv om PSP er stort i Japan, har den ikke slått like godt an i vesten. Er det noen planer om en ny konsollversjon i «Ace Combat»-serien?
– Vi vil jo gjerne at flest mulig skal kunne glede seg over «Ace Combat»-spillene. Det eneste jeg kan si akkurat nå er at når PSP-spillet er lansert vil du nok få høre noe mer om neste spill i serien. Har du flydd i virkeligheten med noen av flyene som er med i spillene dine?
– Jeg har kun sittet i cockpiten til jagerfly på museum, men ikke i lufta. Vi drar til flyplasser for å ta opp ekte lydeffekter fra flyene og for å ta bilder og snakke med flyvåpenet, så vi har jobbet tett med flyene. Jeg og resten av teamet skulle gjerne flydd i noen av disse flyene, men jeg tror vi hadde besvimt hvis vi faktisk ble med på en tur!

I fjor lanserte Ubisoft «Tom Clancy’s H.A.W.X.» som har mange fellestrekk med «Ace Combat»-serien. Har du spilt det?
– Ja, jeg har prøvd «H.A.W.X.» og hadde det moro med spillet. Selv om det er et flyskytespill så er det et ganske annet spillunivers enn vi prøver å lage. Tom Clancy står bak historien, og den er god, men spillet har en helt annen atmosfære enn «Ace Combat»-spillene. Jeg sier ikke at den er bedre eller dårligere, bare annerledes.

«Ace Combat: Joint Assault» utvikles og utgis av Namco Bandai. Spillet kommer 30. juli på PSP.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.