Søndagstapas
0

Søndagstapas

jul 11 Spill.no  

Da var vi nok en gang kommet til ukens ende, også kalt søndag. Det vil selvfølgelig si at vår elskelige søndagstapas også er i havn. Søndagstapas er oss i spill.no sitt forsøk på å lyse opp den ellers litt rolige og kjedelige søndagen med en god blanding spillnyheter. Her kan man finne alt fra store annonseringer til små nyhetssaker eller morsomheter. Vi i spill.no håper som vanlig at det finnes noe for de fleste. Vi tar også med glede imot ris, ros og andre morsomheter i kommentarfeltet under.

 

Denne ukens søndagstapas-meny består av en rekke spillnyheter. Det hele åpnes med racingaction fra «Gran Turismo 5», før vi får et innblikk i flyaction fra «Tom Clancy’s H.A.W.X 2». Det følges så opp med fysisk spillbarhet i «NHL 11» og storslåtte romskip i «Sword of the Stars II». Deretter tar vi turen til planeten «Reach» i «Halo: Reach» og romstasjonen «The Sprawl» i nyannonserte «Dead Space: Ignition». Mot slutten finner vi at Blizzard har fått flere problemer med sine nye navneregler, før det hele avsluttes med den spennende kortfilmen «The Gift» – kan du se spillrelasjonen? Da gjenstår det bare å ønske vel bekomme. Vi håper det smaker.

På actiontur med «Gran Turismo 5»

Polyphony Digital og Sony har nå jobbet iherdig på «Gran Turismo 5» i over seks år. Etter utallige utsettelser ble det, under årets E3-messe, endelig fastlagt at spillet skal komme i november i år. Det er med andre ord en hær av fans som gleder seg til å snart få fingrene i spillet, særlig nå som utgivelsen endelig ser ut til å være innenfor rekkevidde. «Gran Turismo»-serien har jo lenge vært regnet som toppen av kaka for racing-entusiaster og Polyphony Digital har derfor selvfølgelig store ambisjoner om å levere for fansen på alle plan.

 

«Gran Turismo 5» lover mye variasjon og med rundt 1000 biler og over 70 baner, spredt over 20 forskjellige lokaler, burde det ligge et høyt potensiale for mange timers spilling her. Polyphony Digital har også, for første gang i serien, lovet et skadesystem til bilene og i ekte «Gran Turismo»-stil er det et dypt system som prøver å forsterke de realistiske aspektene ved spillet. Denne uken kom det hele to trailere til spillet som kan ses under.

 

«Gran Turismo 5» Action

 

«Gran Turismo 5» Tour

 

«Gran Turismo 5» skal slippes i starten av november 2010. Spillet kommer eksklusivt til Playstation 3.

Mer flyve-action fra Ubisoft

Ubisoft prøvde med fjorårets «Tom Clancy’s H.A.W.X» å skape et actionfokusert flyspill med bred appell. Spillet fikk riktignok en noe blandet mottagelse. For selv om mange priset spillet for sin intense action var det også mange som kritiserte spillet for lite nøyaktige flymaskiner, dårlig handling og mangelfull flerspillerdel. Likevel solgte spillet veldig bra og nådde raskt millionmerket, noe som Ubisoft selvfølgelig er veldig fornøyde med. Tidligere i år annonserte de også en oppfølger med det originale navnet ««Tom Clancy’s H.A.W.X 2».

 

Ubisoft Romania, som er utviklerne bak spillserien, lover selvfølgelig å forbedre på originalens mangler. Blant annet kan vi forvente litt høyere realisme med mer nøyaktige flymodeller og et bredere utvalg av oppdragstyper. For selv om spillet fortsatt vil være veldig actionorientert vil vi denne gangen få muligheten til å gjøre flyrelaterte handlinger som det å ta av eller å lande. Flerspillerdelen skal også utvides med samarbeidsspilling (coop) for opptil fire spillere, samt fullblodskamper for opptil åtte spillere. Denne uken kom Ubisoft ut med den første traileren fra spillet, som kan ses under.

 

«Tom Clancy’s H.A.W.X 2» har antydet slippdato fjerde kvartal 2010. Spillet kommer til Xbox 360, Playstation 3, PC og Wii.

Fysiske taklinger og knekte køller

Fjorårets innlegg i Electronic Arts langtgående «NHL»-serie, «NHL 10», var for mange et av årets aller største høydepunkter. Priset opp i skyene av utallige kritikere verden over og med mange «Årets Sportspill»-priser var det til og med i kampen om å være «Årets Spill» for sportspillentusiaster. Da burde jo forventningen igjen være på topp for neste spill i serien, nemlig «NHL 11».

 

Utviklerne bak spillet, EA Canada, prøver å fortsette fjorårets tradisjon ved å nok en gang ha høyt fokus på nyvinning og lover igjen å ha over 200 forbedringer. Nye systemer for knekte køller og puck-drop (face-off) er blant de større forbedringene. Størst av alt er kanskje en ny fysikkbasert motor som lover dynamiske animasjoner ved taklinger og skal kunne gi enhver takling en følelse av å være unik. Det er nettopp disse nyvinningene EA Canada snakker om i den nyeste utviklerdagboken fra spillet, som kan ses under.

 

«NHL 11» har slippdato 16. september 2010. Spillet kommer til Xbox 360 og Playstation 3.

Et nytt sverd av stjernene

For fans av romfarts-baserte krigsspill, eller 4X-strategispill, vil navnet «Sword of the Stars» være umiddelbart gjenkjennelig. «Sword of the Stars» er nemlig 2006 sin overraskende suksess fra en liten selvstendig utvikler fra Canada. Kerberos Productions, som utvikleren heter, klarte nemlig, tross dårlig markedsføring og et lavt budsjett, å overvinne strategispillfans verden over. Spillet var basert rundt å kjempe med og utvikle sitt eget gigantiske krigsskip, tenk «Battlestar Galactica», mens man tok tak i en rekke varierte oppdragstyper.

 

Fire år og tre utvidelsepakker senere har Kerberos Productions endelig startet utviklingen av en fullstendig oppfølger. «Sword of the Stars II» ble annonsert i starten av året og Kerberos Productions jobber nå iherdig for å få spillet ferdig til utgivelse en gang i løpet av 2011. Denne uken kom det også en trailer til spillet og som forventet er den med dårlig produksjonesverdi, ikke veldig imponerende, men fans av spillet vil nok likevel finne glede.

 

«Sword of the Stars II» har antydet slippdato en gang i løpet av 2011. Spillet kommer kun til PC.

En døende planet

Bungies «Halo»-serie har allerede skapt et legendarisk bilde av seg selv innen for spillhistorie og selv om Microsoft Game Studios har planer om å fortsette serien videre, vil «Halo: Reach» bli Bungies siste spill i serien. Spillet vil være satt i tiden før det første «Halo»-spillet og forteller om hendelsene som skjer opp mot ødeleggelsen av planeten «Reach». Her skal vi følge «Noble Team», en gruppe spesialsoldater kallenavnet «Spartans». Det er en episk historie Bungie prøver å fortelle og med høyere fokus på karakterdreven fortelling har «Halo: Reach» potensiale til å overbevise både skeptikere og fans.

 

Denne ukens «Halo: Reach» trailer, som kan ses under, er det faktisk hverken Bungie eller Microsoft Game Studios som står for. Nei her er det gutta i TheDuoGroup, som fans av serien, selv har laget en uoffisiell trailer til spillet. Den er ikke noe mindre verdt for det og gir en følelse av både kommende ødeleggelse og storhet.

 

«Halo: Reach» har slippdato 14. september 2010. Spillet kommer eksklusivt til Xbox 360.

Nedlastbar romgrøsser

Visceral Games er for tiden opptatt med utviklingen av «Dead Space 2», oppfølgeren til grøssersuksessen fra 2008. Det stopper dem riktignok ikke fra å også legge muskler bak andre litt mindre prosjekter. Denne uken ble det nemlig annonsert at Visceral Games også jobber med en ny nedlastbartittel med navnet «Dead Space: Ignition». Spillet skal visstnok være en slags forgjenger til «Dead Space 2» og forteller noe av det som skjer på romstasjonen «The Sprawl» rett før «Dead Space 2» starter.

 

Det er riktignok en noe annerledes spillopplevelse det er snakk om her. «Dead Space: Ignition» skal visstnok være et slags tekstbasert eventyrspill basert rundt et lite knippe småspill. Det er tegneserieforfatteren Antony Johnston, som også skrev «Dead Space»-tegneserien, som står bak fortellingen og med en forgrenet handling skal det fungere som en slags; velg din egen historie fortelling. Spillet skal også ha fire forskjellige avsluttinger og hver og en av de vil gi spillerne et unikt objekt til bruk i «Dead Space 2», blant annet en helt ny drakt. Hvor mye spillet vil koste er uvisst, men det vil trolig ikke være så altfor mye og om ikke annet burde det være en grei investering for fans av serien.

 

«Dead Space: Ignition» har antydet slippdato høsten 2010. Spillet kommer til Xbox 360 og Playstation 3.

Blizzards navnproblemer utartes

Som Jon Cato rapporterte tidligere i uken har det vært mye kontrovers rundt Blizzards annonssering om deres såkalte «REAL ID». Blizzard annonserte nemlig i starten av uken at med lanseringen av «StarCraft II» og Battle.net 2.0 vil alle de offisielle forumene til Blizzard sine spill nå vise brukernes fulle navn, isteden for kallenavn eller karakternavn. Det hele ble møtt med en storm av sinte spillere som rett og slett ikke følte et behov for å dele privatinformasjon på Internett. Blizzard sto derimot fast på sitt og ville ikke rikke seg. Det var ihvertfall til de selv fikk oppleve nettets vrede.

 

I et forsøk på å roe massene gikk nemlig Blizzards fellesskapleder (Community Manager), Bashiok, ut med sitt eget navn. Det tok bare noen minutter før hele hans liv var et åpent kart som fritt ble delt på Blizzards sine forumer. Brukerne hadde gravet fram alt fra bilder av huset hans, til hvor barna hans gikk på skole, samt hans telefonnummer og hans personlige preferanser. Det gikk faktisk så langt at Bashiok, etter kort tid, måtte blokkere sitt eksisterende telefonnummer. Det hele nådde deretter toppen da Blizzard på fredag bukket under og annonserte at de ikke ville håndheve «REAL ID» på forumene likevel. Derimot vil de med Battle.net 2.0 fortsatt påtvinge at karakternavn og kode skal vises på forumene og «REAL ID»-systemets andre funksjoner vil fortsatt tre inn. Det er da snakk om utvidet vennekontroll og stemme-chat inne i spillene.

 

«StarCraft II: Wings of Liberty» har slippdato 27. juli 2010. Spillet kommer kun til PC.

Combine i Moskva?

Da var nok en søndagstapas ved veis ende og jeg håper det fantes noe som falt i smak hos de aller fleste. Denne uken velger jeg å avslutte med en kortfilm av Erik Rinsch. Filmen som heter «The Gift» skal lanseres i en kortfilmsamling kalt «Parallel Lines». Legg godt merke til soldatene som vises omtrent 30 sekunder inn i filmen. Er det ikke noe kjent med de?

 

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.