Skyt meg
0

Skyt meg

okt 28 Spill.no  

Lyspistol-spill kan være riktig så festlige, noe Namcos «Time Crisis»-serie og Segas «Virtua Cop» har bevist mange ganger. Dessverre har ikke Sony fulgt med i timen. Deres forsøk på å lage et spennende lyspistol-spill har resultert i et gjespende kjedelig actionspill.

Elendig idé

La oss bare arkivere «The Shoot» i skuffen for dårlige ideer som aldri burde se dagens lys først som sist. I «The Shoot» er du nemlig en filmstjerne som skal spille inn en actionfilm. Kult nok det, men innspillingen består utelukkende av at du skyter ned pappfigurer av roboter, gangstere, cowboyer og monstre. Ja, du hørte riktig: pappfigurer.

Ikke vet jeg hvem som drømte opp dette konseptet. Vi har vel alle en eller annen gang drømt om å være filmstjerne, like mye som vi har drømt om å plaffe løs på slemme skurker med en revolver, men hvordan disse drømmene har klart å fusjoneres til å bli et spill der vi er en filmstjerne som rusler rundt på et filmsett og skyter ned pappfigurer aner jeg ikke.

Jeg tipper årsaken er todelt. For det første vil Sony holde aldersgrensen nede for å gjøre spillet familievennlig. Å plaffe ned realistisk modellerte 3D-gangstere så blodet spruter resulterer i en 18-års-grense. For det andre så er det billigere å gjøre det på denne måten. Å tegne en håndfull stive pappfigurer tar en dag. Å lage de samme figurene i tre dimensjoner med realistiske animasjoner tar flere måneder.

Problemet er bare at denne billigproduksjonen skinner gjennom i det endelige spillet. Omgivelsene føles billige, actionscenene føles billige, og spillopplevelsen føles billig.

Lite originalt

«The Shoot» foregår over fem verdener, som alle har hvert sitt tema. I hver verden blir man ledet langs en sti mens man skal skyte alle skurkene som dukker opp underveis. Man kan altså ikke bestemme hvor man skal gå eller hvor man skal se. Det er ikke noe galt i dette, lignende konsepter fungerer utmerket i andre lyspistolspill, problemet er bare at alt som dukker opp er pappfigurer av fiender, og angrepsmønstrene er ikke spesielt originale. Dramatikken uteblir også, å gå gjennom en bane i «The Shoot» er ikke den ville berg- og dalbane-turen som f.eks. «Time Crisis» byr på, det er rett og slett en kjedelig spasertur der man skyter det meste som dukker opp.

Det eneste originale i «The Shoot» er spesialangrepene. Når man treffer mange fiender på rad blir man belønnet med spesialangrep som aktiveres ved å skyte opp i taket, ned i gulvet, eller snurre kontrolleren rundt. Disse er underholdende nok, enten de dreper alle fiendene som står på bakken, bremser tiden eller lar deg pepre med maskingevær. Men det tar ikke lang tid før også disse føyer seg inn i rekken av monotone opplevelser i spillet.

Jeg er ikke spesielt imponert av «The Shoot», og sønnen min var også lei etter en times spilling. Som familieunderholdning fungerer dette dårlig, da hadde et spill som Namcos «Point Blank» fra 1994 gjort seg mye bedre som Move-tittel. Det har variasjon, god presentasjon, og mange småspill man kan konkurrere. «The Shoot» er bare en pinlig spasertur i en blanding av et tivoli og et filmsett, med miserabel presentasjon og lite givende gameplay. Skivebom.

Se flere bilder fra «The Shoot» på neste side.

«The Shoot» er utviklet av Cohort Studios og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet er ute til Playstation 3 og krever «Playstation Move» for å spilles.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.