Microsofts Phil Spencer bekrefter i et intervju med nettstedet Joystiq at alle Microsofts egenproduserte spill vil ha støtte for den nye appen SmartGlass.
Full støtte fra MS
Mens Microsofts pressekonferanse rent spillmessig var en ganske forutsigbar affære, var kanskje det mest interessante bidraget presentasjonen av appen SmartGlass, som lar deg bruke smarttelefon eller tablet til å få tilgang på enten ekstrainformasjon eller ytterligere kontrollmuligheter for film, spill eller musikk du spiller av på Xbox 360.
Appen, som skal kunne installeres på Windows 8-, iOS- og Android-produkter, logger inn på Xbox Live-kontoen din, og oppdager og viser automatisk eventuelt ekstrainnhold som støttes i det du ser eller hører på.
Microsoft selv har selvfølgelig stor tro på teknologien, og kommer til å tilby støtte for appen i alle sine fremtidige spill.
– Det er bare så logisk for en utvikler som vil tilby informasjon som kanskje ikke er tidskritisk, som “den fienden er i ferd med å angripe deg”, men noe som utfyller det som skjer på skjermen, forklarer Spencer.
Se trailer
Automatikk
Som eksempel bruker han Halo Waypoint-atlaset, som tilbyr informason om alt fra livsformer til våpen og fartøyer. Denne dukker opp på skjermen i det du skrur på spillet.
– Du trenger ikke logge ut og inn av hver app – du vet: “Jeg kal åpne Mass Effect-appen, og nå skal jeg starte opp Game of Thrones-appen (Microsoft brukte TV-serien Game of Thrones som eksempel på pressekonferansen sin)”. Du har denne overflaten, denne smarte overflaten på hvilken som helst dings du allerede eier, som alltid kommer til å være synkronisert med det som skjer på TV-skjermen. Og den vet hvor den skal dra og plukke opp riktig innhold å vise til riktig tid, og sørge for at når du spiller Halo, kommer Halo-skjermen til å være tilgjengelig på SmartGlass-appen, forklaren han.
Fremdeles forvirret? Se Microsofts presentasjon av SmartGlass på E3 her.
Se presentasjon
Xbox SmartGlass kommer for iOS, Android og Windows 8. Appen lanseres i løpet av det kommende halvåret.