PC-grafikkortene er 24 ganger kraftigere enn det vi finner i Xbox 360-konsollen, forteller Nvidia-ingeniør Simon Green i en artikkel i New Scientist.
– Spillhardware blir overflødig
Etter hvert som levetiden på konsollene strekker ut, blir forskjellene til PC, hvor maskinvaren konstant videreutvikles, større og større. På årets E3-messe fikk vi se demonstrasjoner av Unreal Engine 4 og Square Enix’ Lumunous Engine, som begge viste visuelle potensialer vi bare kan drømme om i dagens seiglivede konsollgenerasjon. PC-kortene, derimot, er mer enn forberedt på disse.
Ifølge CVG er Nvidias GTX 680 lett i stand til å kjøre Unreal Engine 4, og oppfølgeren, GTX 690 er dobbelt så kraftig som det igjen.
– En dag kan idéen om å eie egen maskinvare for å spille spill bli fullstendig overflødig, hevder Green, og retter tankene mot cloud gaming, muligheten til å streame spill, slik man allerede gjør med film.
Frem til det, må konsollfolket smøre seg med tålmodighet, til konsollgigantene velger å slippe neste generasjon med maskinvare som er i stand til å kjøre de nyeste grafikkmotorene.
Unreal Engine 4
Luminous Engine