
I et nylig intervju med Offical Xbox Magazine kunne Forza-utvikler Turn 10s Dan Greenawalt utrede rundt hvorfor de mener det kommende Forza 5 gir deg mer enn de typiske lanseringsspillene.
Som de fleste antakeligvis har fått med seg, vil et nytt tillegg til den ikoniske bilspillserien Forza være et av spillene ved startsstreken når Xbox One lanseres i USA og en rekke andre land den 22. november. Et bilspill eller to er som oftest å finne i lanseringslisten til nye konsoller – Xbox 360 hadde blant annet Project Gotham Racing 3, og PS3-spillere fikk bryne seg på Ridge Racer 7. Ifølge Greenawalt er bilspill utmerket for nye konsoller, grunnet deres tendens til å være imponerende grafisk sett, og fordi de er lette å markedsføre til alle målgrupper.
Greenawalt kunne imidlertid forsikre om at Forza 5 ikke på noen måte er framskyndet for å være med på å vise hva Xbox One er god for, og han hevdet at spillet er “uten tvil den mest ambisiøse tingen studioet noensinne har gjort.” Videre hadde Greenawalt følgende å si om hvordan Forza 5 skiller seg fra andre lanseringsspill:
“Racing-spillere krever innovasjon på alle fronter, og vanligvis er bilspillene på lansering fantastiske, men de er litt mindre i vidde. Det tillater de å være veldig fokusert på å treffe lanseringsdatoen, og å være en grafisk framvisning. Dette er Forza Motorsport. Dette er stort. Så vi har innovasjon på alle områder.”
Turn 10 er med andre ord sikre på sitt produkt, og Forza-fans vil nok bli glade for å høre at spillet angivelig ikke har blitt presset for å komme samtidig som Xbox One. Vi her i Norge må som kjent dessverre vente i noen måneder ekstra før vi får prøve ut Forza 5, da Xbox One lanseres her til lands i 2014.