
Det er spoilere her og tidligere spills handlinger vil bli avslørt. Les på egen risiko.
Det nyeste Assassins Creed kapittelet vil være det første som ikke vil foregå med Desmond i hovedrollen, likevel vil ikke hans innsats være forgjeves. Det er nemlig fortsatt hans DNA og hans forfedre sine opplevelser som vil være hovedbakgrunnen til at du spiller nå Edward Kenway. Men hvordan kom vi hit, hva skjedde og førte til at vi nå setter kursen mot koloniæraen og dets caribiske bakgrunn? For å svare på dette, må vi gå tilbake i historien, langt tilbake.
En simpel bartender og hans historie
Det hele starter 1 September 2012. I en bar kalt Bad Weather i New York. Sent en nattekveld bak disken står en ung mann og gjør seg klar for å stenge for kvelden. Det er da det kommer noen mystiske menn og kidnapper denne herremannen ved navn Desmond Miles. Når han våkner igjen er han fanget i et minimalistisk, kaldt rom. Han blir introdusert for Warren Vidic, en kaldblodet forsker i selskapet abstergo sin tjeneste. Her får Desmond et valg, samarbeid eller dø. Det viser seg at Verden er på veis ende. Filmindustrien har kollapset (men ikke videospillindustrien som nå er verdens kulturelle maktfaktor) og millioner av amerikanere flykter til Mexico for å skape seg et bedre liv. Abstergo har nemlig funnet opp en måte å lese en persons DNA på. DNA viser seg nemlig å være en gigantisk minnebrikke hvorav en persons minner og hendelser blir lagret og videreført til neste generasjon. Nå trenger Abstergo Desmonds minner til å finne noe som kalles “biter av eden.” Motvillig legger Desmond seg inni maskinen og vi begynner vår historie.
Assassins Creed
Det første sporet leder til midtøsten under korstogene sin tid. En av Desmonds forfedre er nemlig Altaïr Ibn-La’Ahad, en syrisk mann som er medlem av de mystiske snikmordene av Levantine, også bedre kjent som Hashashins. Altair er en dyktig og atletisk snikmorder som etter ordre fra sin mentor og lederen av snikmorderene, Al Mualim, er på vei til å drepe tempelridderene sin leder Robert De Sable. Allerede her begynner Desmond å forstå rekkevidden av historien. Når spillet begynner er vi nemlig i de legendariske ruinene til Solomons tempel. Altair er i rekkevidde av sitt mål når han for første gang undervurderer sin motstander. Resultatet er at De Sable flykter og dreper de andre snikmorderene som var under Altair sin kommando. Vanæret blir han fratatt sin kommando om må starte på nytt. Etter å ha slått tilbake De Sable og tempelridderene, som har fulgt etter dem tilbake til snikmorderenes arnested, gir Al Mualim han en mulighet til å gjenopptrette sin ære. I henholdvis Jerusalem, Acre og Damascus må han drepe ni personer som, uten at Altair vet det, er medlem av tempelridder organisasjonen.
Etter å ha utført sin oppgave gir Al Mualim han en siste drapsordre. Nemlig å drepe De Sable. Etter et mislykket attentat i en begravelse møter han Maria Thorpe. En engelsk adelskvinne som senere blir hans kone. Det viser seg at De Sable har til hensikt å drepe Richard Løvehjerte og forene hans styrker med Saladins for en felles front mot snikmorderene. Altair klarer å stoppe De Sable rett før han setter i gang planen sin. Richard Løvehjerte hører Altair sin historie, men vet ikke om han snakker sant. Han lar Gud avgjøre og Altair må slåss mot De Sable og hans tempelriddere. Altair kommer ut som vinneren, men med sine siste åndedrag avslører De Sable sannheten. Nemlig at Al Mualim var en tempelridder selv og prøvde seg på et Coup d’etat. Grunnen var at Al Mualim ville ha kontroll over et epleformet artifakt som kan kontrollere menns tanker. Det var denne artifakten De Sable fant i Solomons grav og som startet alt sammen. Det viser seg nemlig at en av snikmorderene som overlevde klarte å ta med seg eplet og gi det til Al Mualim.
Rasende drar Altair tilbake til Masyaf, arnestedet, og oppdager at nesten hele landsbyen er under eplets kontroll. Med sterk viljestyrke klarer Altair likevel å stoppe Al Mualim og overtar som leder av snikmorderene.
Det første spillet slutter i det Desmond oppdager at Abstergo ikke har mer bruk for han. De har nemlig via minnene til Altair fått vite hvor andre “epler” i verden ligger begravd. Spillet slutter idet Desmond i sitt fengsel finner spor fra en tidligere fange kalt “objekt 16” i rommet sitt.
Det er nå man begynner å se hele bildet av hva som skjer. Desmond ble i første spill også venn med Vidic sin assistent Lucy Stilman som hadde også en skjult agenda. Desmond var nemlig sønn av den nåværende leder for snikmorderene, men flyktet i en alder av 16 til New York. Han hadde gjenom hele livet trodd at familien var kun noen konspirasjonsgalninger, men sakte innser han at de hadde kanskje rett.
Assassins Creed 2
Oppfølgeren tok historien et sterkt skritt videre. Det starter i samme øyeblikk som første spill sluttet. Det viser seg at Lucy også er en snikmorder, og nå har hun besluttet at dere må rømme. Blodig kommer hun i Animusrommet hvor hun påpeker at du må inn i Animus for å finne neste spor av hvor eplene av Eden ligger. Det viser seg at det sporet fører til Rennesansen i Italia. Etter et kort minne hvor du opplever fødselen til Ezio da Auditore. Deretter er det en kort jakt hvor du tilslutt ender opp i et forlatt lagerhus hvor du møter Rebecca Crane og Shaun Hastings. To snikmordere som jobber mer med rekognisering enn mord.
Igjen opplever du Ezio sitt liv. Fra sine ungdomsdager i Firenze frem til hans altfor raske overgang til voksenlivet. Familien til Ezio blir nemlig forrådt av en familievenn som sørger for at alle menn av familien havner i galgen. Tvungen til å flykte sammen med sin søster og mor ankommer til sikker havn i Monteriggioni. En festningsby ledet av onkelen til Ezio, Mario. Her får Ezio vite sannheten om sin familie. De er nemlig de siste av en lang linje av italienske snikmordere. En arv faren ikke ville videreføre til sine sønner at han ikke klarte å forhindre Greven av Milan sin død. Motvillig, og på grunn av sin tørst for hevn, tar motvillig Ezio opp arven og bruker sesonger på å trene seg opp. Etter å ha tatt hevn over dem som konspirerte mot familien oppdager Ezio at en mann ved navn spanjolen var arkitekten bak det hele.
Etter et oppgjør hvor den siste av konspiratørene mister livet, men hvor spanjolen slipper unna leder sporet videre til Venezia. Her viser det seg at spanjolen er ingen andre en Roberto Borgia. En ond mann med ambisisjoner om å forene Italia og bli opphøyd til Gud. Borgia er også leder av tempelridderene. Et distrikt om gangen letter Ezio på jernteppet tempelridderene har på Venezia før han tilslutt fjerner deres makt over byen totalt. Dessverre klarer han ikke å stoppe deres hovedplan. Å finansiere en ekspedisjon til Kypros. Ezio venter i to år på at denne ekspedisjonen skal komme tilbake. Etter et oppgjør med Borgia, som sistnevnte slipper unna, oppdager man hva Borgia hele tiden var på jakt etter. Nemlig et eple av Eden.
Det vil ta 11 år før Ezio endelig får sin hevn. Etter en sidehistorie hvor Ezio mister og får igjen eplet i Firenze, drar han til Roma. Etter å ha samlet alle sidene av en kodeks engang skrevet av Altair oppdager han eplet er laget av “de som kom før.” En avansert mennesklig rase som engang hadde mennesket som sine slaver. Ezio drar til vatikanet hvor han går i et endelig oppgjør med Borgia, som nå har blitt biskop av Roma, bedre kjent som paven. Borgia har oppdaget at både pavestaven er en artifakt av Eden, og at under vatikanet ligger det et teknologisk hvelv, bygd av dem som kom før. Borgia har hele tiden hatt en anelse om dette, og har jaktet på eplet av Eden kun av en grunn. Å drepe Gud. Overbevist over at Gud bor i hvelvet under Vatikanet ville han ha eplet, som han er overbevist om at de ble bygget for å drepe guder.
Dessverre blir han for svak for Ezio, som etter årevis har mistet tørsten for hevn, lar han leve. Vel vitende om Borgia har brukt livet sitt på noe som han aldri vil oppnå.
Inne i hvelvet møter han et hologram kalt Minerva. En av de siste overlevende av de som kom før. Kryptert sender hun en beskjed til Desmond gjenom Ezio om at verden er truet av en gigantisk hendelse, og eneste som kan stoppe det er å finne et hemmelig hvelv.
Spillet slutter idet Desmond og snikmorderene blir angripet og unnslipper Abstergo på vei til Monteriggioni hvor de håper at Ezio har lagt igjen noen spor.
Assassins Creed: Brotherhood
Brotherhood følger igjen historien til Ezio. Denne gang er byen Roma, som man så fikk en svipptur innom i forrige spill.