Jonathan Blow imponerte hele spillverdenen med sitt innovative gåtespill Braid i 2007, som blandet en vakker visuell stil med kreativ tidsbasert gåteløsning og fikk mye av æren for indie-spillenes framgang årene etterpå. Mannens neste prosjekt, The Witness, har blitt syslet med en god stund, men nå begynner det endelig å ta ordentlig form. Og i følge Blow selv på Sonys Playstation-blogg blir spillet langt mer innholdsrikt enn forventet.
25-40 timer langt
Her avslører han nemlig at på tross av hans planer om å lage et spill på rundt åtte timer, viser det seg at spillet nå kommer til å vare mellom 25 og 40 timer. Det høres sikkert veldig vagt og unøyaktig ut med en forskjell på hele 15 timer, men dette begrunnes av Blow med at deler av spillet er valgfrie.
The Witness skal nemlig bli et fritt spill, og går ut på at man utforsker en svær øy full av gåter. Det er blitt lagt stort fokus på at det blir et åpent spill, og gåtene kan løses når som helst i hvilken som helst rekkefølge. Det er meget mulig at det med det blir et av de største puzzle-spillene som noen gang er laget, men det gjenstår fortsatt å se.
Akkurat nå jobbes det mye med det tekniske i spillet. Grafikkmotoren har utvikleren Number None laget helt selv, noe som både betyr at det er vanskeligere og at de har mer makt og kontroll til å lage en så finpusset opplevelse som mulig.
Spillet skal etter planen lanseres i løpet av neste år til Playstation 4, PC og mobile enheter. Spillet skal aller først lanseres til PS4, og en Xbox One-lansering er heller usannsynlig, da Blow har omfavnet Sonys konsoll og kritisert Microsoft for sitt fokus med Xbox One. Men fremtiden kan som alltid bringe uventede vendinger.