Fra dinosaur ridende amason krigere til cyborg zombier!
0

Fra dinosaur ridende amason krigere til cyborg zombier!

aug 05 Christian Sannes  

Etter en stor katastrofe, ble den intergalaktiske regjeringen utryddet og kampen om herredømme oppstår blant de gjenlevende rasene rundt om i universet. Age of Wonders: Planetfall er det femte spillet i serien som startet i 1999 laget av Triumph Studios. Planetfall er et 4X turbasert strategispill, med andre ord går det ut på å utforske, utvide, utnytte og utrydde! 

Hver rase har sine ulike bakgrunnshistorier, men svært lite som biter seg fast etter du er ferdig med introduksjonen. Noe av det som slo meg først når jeg begynte, var at her var det svimlende mye å ha kontroll på! I starten var det litt i overkant med informasjon, men etter hvert som timene gikk, begynner jeg å få mer og mer kontroll.

Du styrer selv hvor byene dine skal bygges ut.

Make peace or war?

Spillet kan deles opp 2 faser, kart og slag. Kart delen kan minne veldig om Total War: Three Kingdoms, men med litt mer frihet til å velge hvilke områder som skal tilhøre de ulike byene dine. Du får en kommandør med spesielle ferdigheter som er lederen av kolonien din, du kan prøve deg på litt alien diplomati slik at du kan skaffe allierte, bytte ressurser eller erklære krig mot andre kolonier. Kommandøren din har et progresjonssystem som gjør at du kan tilpasse deg din egen spillestil. Det er en del andre elementer til denne delen også, men det som er nytt fra de tidligere spillene er et spesielt ferdighetstre som gjør at du kan låse opp masseødeleggelsesvåpen!

 

Fikk faktisk ikke plass til alle enhetene på bilde!

Slag delen er turbasert, samme type som XCOM 2 eller Mario + Rabbids Kingdom Battle. Enhetene har ulike angrep og en gitt avstand de kan flytte seg, med mulighet til å ta dekning bak hindringer. Mye variasjon i terrenget og hvordan slagmarken er utformet, dette gir en følelse av at du ikke spiller de samme kampene flere ganger. En liten snedig vri som kan snu et slag, er at du får tilgang til super angrep som du kan få flere av etter hvert som du utvikler kolonien. Det var ofte et perfekt kalkulert super angrep som reddet meg fra flere kronglete situasjoner.

 

 

Giga alien skorpion dude?

Spillet tilbyr 6 ulike raser, men du starter kun med 3 av dem. Alle rasene har ulike enheter og spesialiteter. Vanguard rasen er mennesker med laservåpen og kinetisk energi. Kir’Ko rasen er forvokste skorpioner med biokjemisk melee angrep. Hittil er favoritt klassen, Dvar som er space dverger med sin styrke innen eksplosiver og kinetisk energi. De resterende 3 rasene må du låse opp ved å fullføre ulike oppdrag, her har du Amazon rasen som kan ri på dinosaurer, cyborg zombie rasen Assemly og til slutt Syndicate, lilla aliens med fokus på sniking og manipulasjon.

 

Spillet gir deg mulighet til å kunne bytte våpen, ammunisjon og mods på enhetene dine som gjør at du har stor frihet til å lage de perfekte enhetene til å knuse all motstand. Hver planet tilbyr sin egne fargerike biome som gjør at hver planet føles unik, i tillegg blir hver planet tilfeldig genererte slik at du aldri vil få det samme landskapet.

Det er noen faktorer som trekker ned den totale opplevelsen, musikken er temmelig tam, lite minneverdig og spesielt skuffende seiers musikk etter slagene. Historiefortellingen var nok det som skuffet meg mest, masse tekst bokser du må klikke deg gjennom og en sjelden gang har de lagt på stemme uten ansikt animasjoner som gjør at interessen min for historien sakte men sikkert forsvinner. Grafikken skal jeg ikke klage på, men når jeg zoomer inn på de ulike soldatene og ser nærmere på detaljene, kunne den vært litt skarpere. 

Når jeg startet spillet, ble jeg litt overveldet av all informasjon og det jeg måtte ha kontroll på at jeg trodde kanskje jeg ikke klarte å komme inn i spillet, men etter 1-2 timer begynner det sitte litt mer og jo mer jeg spilte jo mer kontroll fikk jeg. Spillet ble bedre når jeg fikk oppgradert kolonien og fikk tilgang til masseødeleggelsesvåpen og nye kraftfulle enheter. Etter å spilt et par ulike historieoppdrag med de ulike rasene, begynte det å bli litt gjentakende og selv om kartene var forskjellig fra hver gang, ble jeg rett og slett litt mett. Dette er nok ikke et spill jeg kommer til å spille videre, men om du likte Total War sitt kart gameplay og Mario + Rabbids Kingdom Battle sitt turbaserte kampsystem og må ha litt science fiction, er nok dette spillet ypperlig for deg. 

Spillet lanseres 6 august til PC, Playstation 4 og Xbox One.

About Christian Sannes

Christian Sannes, 28 år fra byen mellom de syv fjell. Liker best open world RPG spill, men spiller nesten alt. Beste spill p.d.d God of War, Horizon Zero Dawn, Breath of the Wild og Super Hot VR.