Apokalypsens nye mester
0

Apokalypsens nye mester

jan 15 Spill.no  

«Darksiders» er et action-eventyrspill satt til en post-apokalyptisk verden med en bibelinspirert historie. Spillet er å finne i butikkene i skrivende stund og kan skaffes til Xbox 360 eller Playstation 3. «Darksiders» er nykommerne Vigil Games første prosjekt og de håper selvfølgelig med det å overbevise verden. Ledet an av den anerkjente tegneserieskaperen Joe Madureira, som også er en av selskapets grunnleggere, har Vigil Games laget et spill med episke ambisjoner.

Apokalypse nå?

Løst basert på Bibelens «Åpenbaringen», har Vigil Games skapt en historie med konspirasjoner, engler, demoner og en jakt etter rettferdighet. I påvente av menneskenes utvikling har himmelen og helvete inngått en pakt om våpenhvile. Syv segl skulle opprettholde pakten inntil menneskerasen var klar. Ansvarlige for pakten og den tredelte balansen står «The Charred Council» med deres allmektige våpen de fire apokalyptiske rytterne. «War», en av de fire apokalyptiske rytterne, krasjlander på jorden midt i en krig mellom himmelen og helvete. Noen har ødelagt de syv seglene og startet apokalypsen, men «War»s tre brødre er ikke å se noe sted. Bekjempet av djevelens general, blir «War» sendt til «The Charred Council». Der får han skylden for å ha startet apokalypsen for tidlig. Som straff blir han tatt fra sin makt og sendt tilbake til jorden for å renvaske seg selv og for å gjenopprette balansen. Hele 100 år har gått siden den skjebnesvangre dagen og menneskene har blitt utryddet. Helvete hersker nå over jorden og «War» må oppsøke djevelen selv, men uten makt og mulighet ber han demonen «Samael» om hjelp. «Samael»s hjelp kommer ikke gratis. Han ber «War» om å oppsøke og drepe fire av helvetes høyeste offiserer. Underveis må «War» bekjempe både engler og demoner, mens han avdekker konspirasjonen og gjenoppbygger sin egen styrke.  

Sverd og pistol er ikke nok

«Darksiders» er omtrentlig delt opp i halvparten oppgaveløsing og halvparten kampdeler, i tillegg kommer den tiden man bruker på å utforske spillets åpne natur eller å handle i spillets oppgraderings-butikk. Oppgraderings-butikken kommer i form av demonen «Vulgrim». Han kan gi deg nye kampformer, et ekstra våpen, diverse oppgraderinger og drikker som kan gjenoppfylle liv eller lignende om man skulle trenge det. Spillets oppgaveløsing er oppfinnsom og tvinger stadig spillerne til å tenke selv. Mer imponerende er hvordan oppgaveløsingen hele tiden klarer å fornye seg selv, ved hjelp av det utrolige antallet med sekundære ferdigheter og hjelpemidler man får gjennom spillets gang. Spillet klarer faktisk å gi deg nye ferdigheter og hjelpemidler helt opp til spillets slutt. Kampdelene blir for det meste utøvet ved hjelp av «War»s trofaste sverd, «Chaoseater». Dette er, tross høy underholdningsverdi, også dessverre spillets største svakhet. For selv om kampsystemet blir noe utvidet ved hjelp av oppgraderinger og nye hjelpemidler, ender de fleste kamper med at man smetter unna fiendens angrep for så å slå tilbake med 2-3 sverdkutt. Hovedfiendene gir heldigvis noe mer variasjon, da man som oftest må løse en oppgave for å i det hele tatt få muligheten til å slå.

En fryd for både øyne og øre

Som «Darksiders» kreative direktør har Joe Madureira lagt sin egen artistiske stil på spillet. Med første overblikk kan det virke veldig overfladisk og tegneserieaktig. Det tar derimot ikke lang tid før man får en følelse for spillets dystre atmosfære og begynner å legge merke til detaljarbeidet som er lagt ned i stilen. Det mest overbevisende er nok karakterene som «War» møter gjennom spillets handling. Her klarer den artistiske stilen å gi oss den episke følelsen man forventer av erkeengler og mektige demoner. Siden «Darksiders» er satt til en post-apokalyptisk verden forventer man nesten automatisk at spillet vil være fylt med brunaktige farger og gråtoner. Vigil Games synes dette er unødvendig og beviser her at en kaotisk og ødelagt verden ikke trenger å være grå og kjedelig. Blant spillets områder finner vi, for å nevne noen, en øde liggende katedral, jungeldekkede by-ruiner, en over-flommet togstasjon og en ørken av aske, alt gjengitt med en flom av vibrerende og varierte farger. Stil og farge gjør jo ikke alene at grafikken holder mål, men her finnes det ingen tvil. «Darksiders» kan plasseres blant noen av de peneste spillene fra denne generasjonen.

Det finnes heller ingen større mangler på spillets lydbildet. I enda et nikk til «Kratos» og Santa Monica Studios har Vigil Games hyret inn «God of War» komponistene Chris Velasco og Mike Reagan. Med rytmiske trommer og kor har de komponert et lydspor som opprettholder spillets episke atmosfære, uten å være overdøvende. Stemmeskuespillerne gjør også en fortreffelig jobb. Det burde være et merke på kvalitet når ikke en gang stemmeskuespill-veteranen Mark Hamill klarer å stjele showet. Det eneste som er å bemerke er at Vigil Games har valgt å gi «War» en noe pompøs, men samtidig monoton stemme. Det er forsåvidt ikke noe galt i det, men det kan føles litt uvant til å begynne med. Lyder fra omgivelsene, fiender og kamp er selvfølgelig representert og de holder like høyt nivå som resten.

Årets beste spill… Til nå

Vigil Games legger ikke skjul på det faktum at de har trukket inspirasjon fra et mangfold av både og større og mindre titler i «Darksiders». Tar man bevegelse- og kampsystemet fra «God of War, verden- og oppdragstrukturen fra «Zelda», for så å krydre det hele med elementer fra titler som «Dark Sector» og «Portal», begynner vi å nærme oss det «Darksiders» er. Det vil ikke derimot si at Darksiders er noe mindre verdt som en tittel med egne ben. Nei, for det er nok nettopp mangfoldet av tydelige inspirasjoner som gjør at «Darksiders» fungerer så bra som det gjør. Stikkordet her er variasjon. «Darksiders» er fylt til randen med variasjon og klarer gang på gang å fornye seg selv. Med noe nytt rundt hvert hjørne er det nesten umulig å kjede seg. Selv det noe mindre varierte kampsystemet klarer å være utfordrende og underholdende hele veien gjennom. Er du en sterk motstander av spill som «God of War» eller du krever naturtro grafikk i alle din spill, da er kanskje ikke «Darksiders» noe for deg. For alle dere andre, anbefaler jeg dette på det sterkeste.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.