Bare én kamp til
0

Bare én kamp til

Når to toppmanagere møtes brukes sjakk ofte som metafor for taktiske trekk og mottrekk. I Football, Tactics and Glory har dette aldri vært nærmere sannheten.

Dette er enkelt forklart et turbasert strategispill, satt inn i en fotballkontekst. Spillet innholder alt du forventer i et managerspill. Du kjøper spillere, setter opp trening og ikke minst velger en formasjon ut i fra motstander og egne styrker. Likevel vil jeg påstå at spillet er nærmere Civilization og XCOM enn Football Manager.

KAMP: Slik ser kampbrettet ut, like etter avspark i andre omgang.

Dette koker ned i hvordan kampene spilles. Du kan simulere kampene så du bare får resultatet eller så kan du se spillerne utføre dine taktiske disposisjoner. Hvorfor du skulle ønske å gjøre dette, og dermed hoppe over spillets artigste aspekter, har jeg vanskelig for å forstå.

Som et rollespill

Football, Tactics and Glorys kjerne er hva som foregår på slagmarken, eh jeg mener banen. Hver omgang har lagene tilsammen 24 trekk som skal utføres. Hvert lag har tre trekk før det er motstanderens tur. Og det er mye å tenke på, både offensivt og defensivt. Når du har ballen ønsker du selvfølgelig å posisjonere deg slik at sjansene for å score øker. Samtidig er sjansen stor for at du mister ballen i motstandernes trekk, derfor må du være forsiktig for å ikke få en farlig kontring i mot.

UTVIKLING: Du kan utvikle spillerne slike du selv ønsker.

Alle spillere har de vanlige basisferdighetene, som å skyte, drible, takle og sentre. De kan også utvikle spesialferdigheter som et ekstra hardt skudd, rainbow flick og presise langpasninger. I tillegg får spillerne bonusferdigheter ved å spesialisere seg i en posisjon. En midtspiss vil for eksempel bli en god hodespiller i feltet, mens en kantspiller vil kunne løpe lenger med ball på kanten.

Selve spillerutviklingen er løst som et rollespill. Noen spillere er definert som forsvarsspillere, midtbanespillere og angrepsspillere. De vil bli bedre i den posisjonen du bruker dem, fram til de kan spesialisere seg i den posisjonen. Andre spillere har allerede en defininert posisjon og kan utvikle ferdigheter i den. Også har du spillere som egentlig er blanke ark, uten å være definert som noe. He blir det din jobb å finne ut hvor du tror de passer best.

Utvikling av unge spillere blir viktig i karrieremodusen, fordi du starter med en relativt gammel tropp. Unggutta som blir tatt opp i stallen er egentlig ikke gode nok, men eneste måten å utvikle dem på er å gi dem spilletid. Så det blir en fin balansegang. Spesielt med tanke på at lagene du møter ofte har hakket bedre spillere enn deg, men det kan løses ved et taktisk overtak.

Taktikk etter motstander

TAKTIKK: Her går vi for en slags skeiv 5-2-3.

Før kampene er det alltid lurt å gå gjennom motstandernes oppstilling for å se hvor du bør demme opp og hvor du kan utnytte deres svakheter. Det gjør at alle formasjoner ikke nødvendigvis er like symmetriske eller like realistiske.

Det som gir deg en liten fordel er at motstanderen aldri endrer formasjon i løpet av kampen, så du kan gjøre justeringer underveis, som kan gi deg en stor fordel. Man kan se på dette som en svakhet i spillet, jeg mener at det er et viktig taktisk aspekt. At du nettopp klarer å se hva som fungerer og ikke underveis.

Overfladisk

Overgangsmarkedet er overfladisk for å si det pent. Du får en liste med spillere å velge blant. Den lista kan ekspanderes ved oppgradere deler av klubbfasilitetene. Jeg kunne likevel ønske meg et mer interaktivt speidersystem. En mulighet å finne upolerte diamanter. Eneste måten å vurdere en spiller på er ferdigheter, som igjen bestemmer verdien. Jeg forstår at dette handler om ressurshåndtering, som i hvilket som helst annet strategispill. Hvis du skal ha råd til to spillere som kan forsterke svake punkter, må du kanskje se deg nødt til å selge en av stjernene dine.

GREIT: Grafikken og animasjonene er ikke noe mer enn greie.

Treningen er heller ikke særlig dyp, men fyller sitt formål greit. Du bestemmer i bunn og grunn bare hvilken av basisferdighetene hver enkelt spiller skal trene på.

Spillets presentasjon er også helt grei. Menyene er ingenting spesielt, men du finner alt du trenger uten altfor mye tukling. Grafikk og animasjoner i kampene er ingenting minneverdig, men igjen, gjør jobben. Musikken slo jeg av etter to minutter. For meg funker spillet best helt uten lyd.

Lett å bli avhengig

Football, Tactics and Glory handler om å bygge opp en klubb. Fra amatørligaen til den øverste divisjonen, og videre suksess i Europa. Dem som er mest vant til tradisjonelle managerspill vil nok savne muligheten til å hoppe på en ny jobb. Og det hadde vært en interessant videreutvikling.

 

GOT: En egen Game of Thrones liga kan du begi deg ut på. Dessverre ikke «ekte» navn på spillerne da.

Spillet har absolutt ingen lisenser. Det vil si at verken klubber eller spillere har ekte navn. For min del har det gått overraskende bra, og jeg har blitt glad i Drammen FC og gjengen min der. For dem som syns det er problematisk er det alle muligheter for å skrive inn navn sjøl og designe både drakter og emblem. Eller enda enklere, gå på Steam Workshop så er det noen som har gjort jobben for deg. Der kan du også laste ned andre artige saker som for eksempel Game of Thrones-ligaen.

Football, Tactics and Glory er godt satt sammen og lett å bli avhengig av. Den har den “bare en kamp til”-faktoren som gjør at man plutselig innser at klokka er 02:12, du har ikke spist middag og bikkja har ikke vært ute siden to på dagen. Samtidig går kampene såpass raskt at det ikke er noe problem å sette seg ned med hvis man har en halvtime å slå ihjel.

 

About Kjell-Arne Jørgensen

Journalist fra Drammen som bor og jobber i Skedsmo. Relativt altetende når det kommer til spill. Har fortsatt til gode å spille noe som er bedre enn The Witcher 2.