Spillindustriens store snakkis over helgen har uten tvil vært den rotete lanseringen av Cyberpunk 2077. Spillet ble hyllet av mange av de som fikk anledning til å anmelde det, med det kom med en bismak om at de utelukkende hadde fått spille storspillet på kraftige spill PCer, og at ingen hadde sett noe til hvordan Cyberpunk 2077 kom til å kjøre på de eldste konsollene det er utgitt for.
Resultatet har vært like morsomt som det har vært tragisk. PlayStation 4 versjonen har av vår egen skribent Carl Fredrik Walsø blitt døpt som uspillbar, og Xbox One er ikke langt bak. I følge Digital Foundry ligger halvsteg konsollene bedre an, mens den beste måten å spille Cyberpunk på konsoll på avhengig om man prioriterer høyt bildefrekvens eller høy oppløsning er henholdsvis de nyeste konsollene PlayStation 5 og Xbox Series S|X, og selv der er spillet veldig plaget med såkalte bugs og at spillet krasjer.
Over helgen kom det nyheter om at Sony setter til side kravet om at spillet må være spilt mindre enn to timer for å kreve pengene tilbake og refunderer PlayStation 4 spillere pengene sine om de ønsker det. Sony skal også ha ført en klage mot den polske utvikleren for å ha levert et så etterlengtet spill i en så uferdig tilstand.
Vi hørte også at styret i CD Projekt tok på seg skylden for at spillet ble sluppet så uferdig, og at de derfor kom til å fravike kravet om at spillet måtte ha over 90 i metacritic for at de som jobbet på det skulle få utløst bonusene sine. Denne typen bonusordrning har blitt viden kritisert i spillindustrien etter at Bethesda ikke betalte ut bonus til Obsidian da Fallout: New Vegas “bare” fikk en metascore på 84, og forutsetningen for bonsus var 85.
I morgentimene mandag morgen har ledelsen i CD Projekt, Marcin Iwinski, Adam Kicinski, Adam Badowski, Michal Nowakowski, Piotr Nielklubowics og Piotr Karwowski signert et åpent brev til fansen hvor de beklager tingenes tilstand og sier en større oppdatering vil komme i løpet av kort tid i et forsøk på å fikse spillet.
Kjære Gamere
Først og fremst vil vi begynne med å be om unnskyldning for å ikke vise frem spillet på de eldste forrige generasjons konsollene før spillet ble lansert og, som følge av dette, ikke la dere ta en mer informert avgjørelse rundt kjøpet deres. Vi burde ha brukt mer tid på å få spillet til å kjøre bedre på PlayStation 4 og Xbox One.
Videre, vi skal fikse spillet og forbedre den helhetlige opplevelsen. Første runde med oppdateringer har allerede blitt sluppet og den neste kommer i løpet av uken. Vi kommer også til å fortsette å oppdatere spillet så ofte som nye forbedringer ligger klare. Etter ferien kommer vi til å fortsette å jobbe, Vi vil slippe to store oppdateringer hvor den første kommer i januar. Denne vil bli fulgt av en ny oppdatering i februar. Sammen burde disse to oppdateringene fikse de mest fremtredende feilene vi ser på forrige generasjons konsollene. Vi kommer til å holde dere oppdatert om innholdet i hver oppdatering i forkant av utrullingen.
De kommer ikke til å gjøre at spillet ser ut slik det gjør på kraftige spill PCer eller neste generasjons konsoller, men det kommer til å være nærmere den opplevelsen enn de er nå.
Til slutt, Vi vil helst at alle som kjøper spillene våre skal være fornøyde med investeringen sin. Vi ville satt pris på om dere kunne gitt oss en sjanse til å fikse Cyberpunk 2077, men hvis dere ikke er fornøyde med spillet på konsollen dere spiller på og ikke vil vente på oppdateringen, så kan dere be om pengene tilbake. På utgaver kjøpt digitalt, bruk systemene tilgjengelig på PSN og Xbox for å få pengene tilbake. Hvis du har kjøpt spillet fysisk, prøv å ta det tilbake til butikken dere kjøpte det fra, og hvis det ikke går, kontakt oss på helpmerefund@cdprojectred.com og vi skal gjøre vårt ytterste for å hjelpe dere.
Fra og med i dag vil denne adressen ta i mot henvendelser frem til 21. desember 2020.
Deres ydmyke:
Marcin Iwinski, Adam Kicinski, Adam Badowski, Michal Nowakowski, Piotr Nielklubowics og Piotr Karwowski,
PS. PC spillere vil også få regelmessige oppdateringer som vil gjøre spillet bedre.