Det å bruke spill som en del av undervisning og pensum er ikke noe nytt, spesielt ikke her i Norge. Det finnes mange eksempler på lærere som tar i bruk små og store spill, mest kjent er nok bruken av Minecraft og Telltale’s The Walking Dead. Under den 13. årlige «Games for Change» festivalen kunne 2K, Take-two og Firaxis melde om at de har nå store planer sammen med GlassLab inc. om å få Civilization ut som pensum i 2017.
Civilization V har nytt stor suksess blant PC-spillere med over 8 millioner enheter solgt verden over. Jeg skal selv innrømme at Civ-spillene i seg selv har lært meg en ting eller to om ledere, geografi, arkitektur og verdenshistorie, og dette tross for at spillet først og fremst er et strategispill foran utdanning. Nå skal utviklerne derimot ta Civ V-platformen og spesialdesigne den for utdanningsmål, samtidigskal GlassLab lage en analysemotor som skal gå i bakgrunnen. Lærerne vil da få tilgang til flere verktøy som lar dem følge elevens progresjon, og hvor de eventuelt står fast. CivilizationEDU skal forsøke å lære elevene å kunne analysere og skape historiske begivenheter, evaluere deres geografiske påvirkninger, økonomiske valg og teknologiske fremgang.
Dessverre er det ikke Norge eller Europa som det skal ut til i første omgang, men det nordamerikanske markedet. Det blir spennende å se om utviklerne klarer å gjøre et AAA-spill tilpasset til å få maksimalt læringsutbytte. Som sagt er det ikke første gang vi ser at spill blir brukt i pensum og utdanning, men det er dessverre sjeldent vi ser utviklere klare å lage gode spill ment for utdanning og skole alene. Det er mye som kan bli sagt om hva som kreves for et godt utdanningsspill, derfor venter vi i spenning for å se hvordan CivilizationEDU kommer til å bli: Kanskje det til og med blir en del av norsk skolepensum?
Det å bruke som en del av undervisning og pensum er ikke noe nytt, spesielt ikke her i Norge. Det finnes mange eksempler på lærere som tar i bruk små og store spill, mest kjent er nok bruken av Minecraft og Telltale’s The Walking Dead. Under den 13. årlige «Games for Change» festivalen kunne 2K, Take-two og Firaxis melde om at de har nå store planer sammen med GlassLab inc. om å få Civilization ut som pensum i 2017.
Civilization V har nytt stor suksess blant PC spillere med over 8 millioner enheter solgt verden over. Jeg skal selv innrømme at Civ spillene i seg selv har lært meg en ting eller to om ledere, geografi, arkitektur og verdenshistorie, og dette tross for at spillet først og fremst er et strategispill foran utdanning. Nå skal utviklerne derimot ta Civ V platformen og spesialdesigne den for utdanningsmål, samtidigskal GlassLab lage en analysemotor som skal gå i bakgrunnen. Lærerne vil da få tilgang til flere verktøy som lar dem følge elevens progresjon, og hvor de eventuelt står fast. CivilizationEDU skal forsøke å lære elevene å kunne analysere og skape historiske begicenheter, evaluere dere geografiske påvirkninger, økonomiske valg og teknologiske fremgang.
Dessverre er det ikke Norge eller Europa som det skal ut til i første omgang, men det Nord-Amerikanske markedet. Men det blir spennende å se om utviklerne klarer å gjøre et AAA-spill tilpasset til å få maksimalt læringsutbytte. Som sagt er det ikke første gang vi ser at spill blir brukt i pensum og utdanning, men det er dessverre sjeldent vi ser utviklere klare å lage gode spill ment for utdanning og skole alene. Det er mye som kan bli sagt om hva som kreves for et godt utdanningsspill, derfor venter vi i spenning for å se hvordan CivilizationEDU kommer til å bli: Kanskje det til og med blir en del av norsk skolepensum?