Det ultimate slåssespillet?
0

Det ultimate slåssespillet?

mar 12 Spill.no  

Å utvikle slåssespill er en vanskelig jobb. Street Fighter 2 satte standarden for 21 år siden, og siden da har vi ikke snakket om noen innovasjon i sjangeren, snarer en evolusjon i sneglefart. Slåssespillfansen vil ikke ha noen revolusjon, og dermed blir vi servert de samme spillene i ny innpakning med kosmetiske endringer og minimale justeringer gang på gang.

Modig

Inntil nå. I utgangspunktet trodde jeg Street Fighter X Tekken skulle bli et billig slåssespill satt sammen i hui og hast av Capcom for å håve inn noen lettjente penger på trofaste fans. Den gang ei. I stedet har Capcom utviklet et slåssespill med dype røtter i lagtaktikker, variasjon og tilpasningsmuligheter for både veteraner og nybegynnere. Det som på overflaten virker som nok et Street Fighter vs et-eller-annet-spill, er i stedet et av de dypeste og mest gjennomførte slåssespillene jeg har prøvd på lenge.

Grunnkonseptet er enkelt og fristende nok i seg selv: kamphanene fra Street Fighter møter slåsskjempene fra Tekken til et hardtslående oppgjør. Dagdrømmende Tekken-spillere og fan fiction-skrivende Street Fighter-fans har allerede sett for seg disse oppgjørene, så for mange er dette en liten drøm som endelig går i oppfyllelse.

Et slikt oppgjør behøver selvsagt noen kompromisser. Kampsystemet i Tekken er jo svært annerledes enn grunnsystemet i Street Fighter, og for å løse denne floken har Capcom og Namco valgt å lage hvert sitt slåssespill. I dette spillet, som er laget av Capcom, er det Street Fighter-motoren som danner fundamentet for spillmekanikkene.

Det betyr tre slagknapper, tre sparkeknapper og flittig bruk av rulling frem og bak for å aktivere drageknyttnever og slenge ut ildkuler. Tekken-figurene har dermed måttet finne seg i å tilpasse seg Street Fighter-reglene, og det har gått overraskende bra. Paul Phoenix føles fortsatt som Paul Phoenix, og selv om Tekken-instinktet mitt må holdes i sjakk når jeg kontrollerer ham, lærer jeg meg de nye kontrollmetodene hans ganske kjapt.

Fokusert

Første hinder er altså forsert, og med kontrollen satt hadde jeg egentlig ikke ventet meg noe annet enn et halvveis ubalansert spill med kamphaner som egentlig ikke passer sammen. Så feil jeg kan ta.

Capcom har nemlig ikke bare slengt de to figurgalleriene inn i et slagsmål mot hverandre, de har også tvunget kamphanene til å slåss med hverandre. Man spiller nemlig alltid med to slåsskjemper på laget sitt, som kan tagge hverandre inn og ut når som helst.

Lagbasert slåssing er ikke noe nytt, det har vi opplevd både i Tekken Tag Tournament og Marvel vs Capcom. Men sjelden har det føltes som en så fundamental og viktig del av opplevelsen som i Street Fighter X Tekken. Å tagge inn og ut for å regenerer litt helse har vært hovedpoenget i lagbaserte slåssespill, men i Street Fighter X Tekken finnes det flere andre taktiske måter å utnytte tospannet sitt på. Man kan tagge rett etter et såkalt løfteslag, slik at partneren kommer inn og fortsetter å sjonglere motstanderen i lufta med velplasserte spark eller slag. Man kan og tagge seg inn i en eksplosiv kombo der begge kamphanene deler ut deng til motstanderen. Eller hva med å styre begge spillerne samtidig i noen sekunder? Og er du i ferd med å få skikkelig juling kan du satse alt på et kort og ta livet av den ene slåsskjempen din som har lite helse, bare for å få inn en rødglødende partner som deler ut masse ekstra skade i super-modus med noen få sekunder på deg til å slå ut motstanderen.

Den lagbaserte slåssingen i Street Fighter X Tekken er ikke bare en enkel gimmick, men en essensiell del av hele slåsseopplevelsen. Og når grunnsystemet fungerer så bra som det gjør er det vanvittig tilfredsstillende å mestre de ulike taktikkene taggesystemet byr på.

Videre dybde finner man i gems-systemet. Man kan dele ut ulike edelstener til slåsskjempene sine, som påvirker ferdighetene deres. For eksempel finnes det edelstener som gir ekstra skade hvis man får inn x antall slag på motstanderen. Eller som hjelper deg å kontre kast. Eller gjør spesialangrep enklere å utføre. Det virker kaotisk og uoversiktlig til å begynne med, men gi det litt tid, så åpner det seg muligheter. For nybegynnere er det fristende å forenkle spesialangrep, og for viderekomne finnes muligheten til å finspisse taktikkene sine for å vippe balansen over i din egen favør.

Jeg er strålende fornøyd med Street Fighter X Tekken. Det som kunne blitt en billig fusjon av to ulike slåssespill laget for å tjene raske penger har i stedet blitt et inspirert og nytenkende slåssespill. Den lagbaserte slåssingen er gjennomtenkt, grunnsystemet har masse dybde, og selv om onlinebiten ikke er så smidig som i konkurrerende slåssespill (patch, takk), er dette stor underholdning med opptil fire spillere i sofaen.

Se flere bilder fra Street Fighter X Tekken på neste side!

Street Fighter X Tekken er utviklet og utgitt av Capcom. Spillet er lansert til Playstation 3 og Xbox 360.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.