Døden er nær – heldigvis
0

Døden er nær – heldigvis

aug 28 Spill.no  

Med historien om War unnagjort, er det nå på tide å se broren Deaths side av saken. Handlingen foregår parallelt med handlingen i det første spillet, og THQ og Vigil har lovet oss mer og atter mer av alt det gode i eneren mens vi geleider Death gjennom en farefull reise for å frikjenne brorens navn. 

Krigen raser mellom Himmel og Helvete, og det er apokalypsens fire ryttere som avgjør alles skjebne. Er Døden et velkomment innslag? Eller legger han selv serien død? Les videre for å finne ut hvorfor rytter nummer to banker serien i helt riktig retning.

Kul og smidig

For det første er Death en langt kulere figur enn broren. War var tung, klumpete og kraftig, mens Death er en akrobatisk, overmuskuløs versjon av Raziel fra Soul Reaver. Han slentrer rundt  og strutter av bestemt selvtillit, og er veldig stilfull med sine to mindre versjoner av de ikoniske ljåene. For han er jo tross alt Mannen med ljåen.

Kampstilen til Death er kjapp og stilig, og det er de to sylskarpe ljåene som utgjør hovedinstrumentet i voldsballetten. Han har imidlertid tilgang til et vell av andre våpen, og alt fra armfestede sverd til økser og slegger kaster seg inn i dansen. Alle våpen har unike egenskaper, og selv falt jeg stadig tilbake på et par håndljåer med frostkrefter som gjør fiendene trege og åpner for fancy henrettelser. 

Enda mer eksotisk blir det med pistolen og en slenghanske, som Death kan bruke til å bevege seg akrobatisk gjennom fangehullene og dra til seg fiender. Men dette er ikke de eneste Zelda-referansene i Darksiders 2.

Referanser

Grottene og templene har en fantastisk rytme og variasjon, som Zelda-teamet burde følge nøye med på. Nintendos legendariske formel blir lekt med på elegant vis, og mange av puslespillene og gåtene fikk meg til å tenke mer på Arkham Cityenn Links strabaser. Noen templer er tunge på kamper og arenabasert slåssing, mens andre kan være rene plattformaffærer.  

Uten å komme på nivå med God Of Wars detaljerte massakrer, hersker det likevel en gjennomsyrende mørk og voksen stemning i spillet som Link aldri vil nærme seg. Kampene er brutale, men passer på å være mer stilfulle enn groteske. Boss-kampene tar også en mer moden form, samtidig som skalaen er godt på linjene med andre storslagne spill som skaper en utrolig mestringsfølelse når den hundre meter høye giganten endelig går i bakken.

Litervis med blod 

Gjenspillingsverdien oppstår idet man får dilla på loot-systemet og mengdene med spennende statistikk. Tall blir liksom ikke så kjedelige lenger når de beskriver hvor mange liter blod man har tømt fiendefloraen for gjennom spillet, og alt av oppsamlet bytte og statistikk kan tas med over til neste gjennomspilling.

Nye disker kommer også med den meget utfordrende Crucible Mode, som er en arenamodus som går parallelt med historien ettersom nye prøvelser blir tilgjengelige utover i eventyret. Her må man også gamble litt, ettersom man får muligheten til å ta med seg belønningene etter hver femte bølge, eller satse alt og kjempe videre. Og vanskelighetsgraden er etterhvert noe som absolutt skal tas seriøst.

Lite antiklimaks

I det store og hele er det få ting å klage på her; musikken og utseendet matcher dagens standard og vel så det, og de 20 timenes innsats frister til gjentagelse med den store verdenen som kan utforskes med alt av utstyr intakt. Crucible Mode skaper gjenspillingsglede og god underholdning.

Hvis jeg skal sette fingeren på noe, blir det at historien er litt uklar her og der. Det blir aldri tydelig nok at spillet foregår parallelt med Wars kapittel, for eksempel. Avslutningen er også en smule antiklimatisk og småskuffende. Dette er allikevel ikke nok til å spolere en magisk spillopplevelse. 

Vi får håpe spillet selger godt, for jeg gleder meg stort til Strife og Furys kapitler. Ethvert spill som kan nevnes i samme setning som Ocarina of Time eller Arkham City er verdt en titt, så dette er noe du trygt kan unne deg før spillhøsten setter inn. 

Se flere bilder fra spillet på neste side!

Darksiders 2 er utviklet av Vigil Games og utgis av THQ for PS3, Xbox 360 og PC. En versjon til Wii U er også annonsert. Spillet er ute nå.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.