Dying Light 2 – Den menneskelige apokalypsen
0

Dying Light 2 – Den menneskelige apokalypsen

mar 01 Stian Koxvig  

Dying Light 2 har hatt en trøblete utvikling, men nå når resultatet er her kan man ikke komme unna at det er et spill som leverer på det meste man foreventer av en oppfølger


Det er rart å tenke på at originale Dying Light kom ut i 2015. Jeg spilte det først i 2019 og spillet har blitt ekstremt godt støttet med haugevis av DLC. Dying Light 2 ble annonsert i 2018 og forsvant lenge, med rapporter om problemer innad i Techlands. I fjor dukket det opp igjen og nå har det endelig kommet ut. Jeg har spilt det på min Xbox Series S og jeg er imponert.

Dying Light 2 finner sted ca tyve år etter at  viruset har ødelagt menneskeheten. Det er veldig få sivilisasjoner igjen og et visst utvalg mennesker som kaller seg for Pilgrims som reiser imellom de små siviliasjonene. Der dukker du opp som Aiden, en mann som leter etter søsteren sin og ender opp i storbyen Villedor, som er en av de siste byene igjen. Der blir du kastet inn i en ekstrem borgerkrig mellom de få overlevende menneskene som er igjen, samtidig som byen er full av zombier som du må passe deg for.

Historien er egentlig typisk zombieapokalypsehistorie. Du tar en del valg som spiller inn på hvordan historien utpeker seg så ingen gjennomspilling er lik. Karaktergalleriet er interessant og mye av dialogen er ganske morsom så jeg fant meg selv flirende en del når man møter en del av de populære karakterene. Blant annet Lawan som var heftig markedsført og spilles av fantastiske Rosario Dawson kommer med noen av spillets bedre replikker.

Siden jeg ikke liker å snakke om historiespoilere så stopper vi med historien der og heller snakker om det tekniske. Der hvor Dying Light 2 virkelig skinner er på open world mekanismer. Du kan hoppe fra tak til tak. Aiden er ganske lett så mekanismene hvor du løper over busstak og hopper opp på bygninger mens bakken er full av zombier er kjempe moro. Det er et eget skilltre med flere mekanismer som gjør at du etter hvert kan løpe på vegger og hoppe fortere og høyere. Du får også låst opp zipliner over hele byen som gjør at det er lett og kaste seg fra tak til tak. Du har også day/Night funksjoner og spesielt om natten er zombiene mye mer aggressive og jakter på deg så da er de funksjonene virkelig verdt det. Gatene er tryggere på dagtid, men om natten kan du utforske bygninger for å finne skjulte skatter

Du må drepe mye zombier så det er mye interessante våpen du kan bruke, alt fra stolbein til kjøkkenkniver og balltre med piggtrå. Du kan ikke reparere våpen som du kunne i Dying Light, og våpnene brekker fort, så om du finner deg under storangrep av mange zombier kan du havne i trøbbel, fort. Samtidig er skytevåpnene fra Dying Light helt forsvunnet.

Du får etter hvert tilgang på en paraglider og en grappling hook som kan oppgraderes og spiller inn i hvor fabelaktig verdendesignet er i Dying Light 2. Du kan virkelig komme deg akkurat dit du vil for å utforske, og det er jo slik det skal være i sånne open world titler.

Level designet er i verdensklasse. Byen du utforsker er kjempestor, og det er alltid noe som skjer. Dette gjør at det å utforske er kjempemoro. Du kan få eventer hvor du må redde folk fra zombier eller banditter som kan gi deg eksklusive bonuser, og det er mange sidequester og forskjellig bosser og fiender. Som sagt tidligere har jeg spilt det på min Xbox Series S og frameraten holdt seg stabil og ingenting og pirke på når det gjaldt det tekniske. Du kan se litt sånn smårøft på grafikken men det er på grunn av hvor lenge det har vært i utvikling og det ødelegger virkelig ikke spillopplevelsen.

Lyddesignet er også en morsom opplevelse for når natten legger seg merker man raskt på lydbildet at dramatikken starter. Alle angrep som når du slår inn skallen på en zombie høres skremmende ut, og flere scenarioer som faktisk var skumle.

Småpirk. Nå har jeg snakket mye om hvor utrolig gøy open world mekanismene har vært, men det er et par problemer med de. Timer du hoppet ditt feil så dør du fort, og respawn punktene er minimale. Så noen ganger kan man finne seg i å måtte løpe gjennom halvet byen for å komme tilbake der man var, fordi man timet hoppet feil med et millisekund.

Det er mye å gjøre i Dying Light 2. Det 500 timers målet som Techland selv la frem stemmer nok ikke helt. Jeg klokket inn litt over tyve timer i hovedhistorien, og du kan doble det for å gjøre alle sideoppdragene men det er det.

Techland har lovet 5 år med støtte til Dying Light 2 så jeg er spent på og se hvor de tenker og ta spillet videre.

Som konklusjon vil jeg si at Dying Light 2 er fenomenal level design, og har noen av de beste open world mekanismene jeg har spilt i et på veldig mange år. Historien har du vært borti før men det er ikke tvil om at Dying Light 2 tar alt som var bra med Dying Light, og gjør det bedre.

About Stian Koxvig

Nyhetsredaktør med forkjærlighet for spill og film. Lidenskapelig opptatt av japansk spill og kultur