En siste tur til fjellet
0

En siste tur til fjellet

feb 20 Spill.no  

Hvordan skal man egentlig gjenoppstarte en serie mange holder svært høyt? Det er ingen tvil om at SSX kom på riktig sted og til riktig tid, som et av de få lanseringsspillene til Playstation 2 som var verdt å bruke tid på. Oppfølgerne var også oppskattet, men med unntak av en Wii-variant for noen år siden, har serien vært lagt på is en god stund.

Første time

Men nå er den tilbake. I ny og oppdatert versjon. Vi følger de samme gamle ekstremsportutøverne som sammen med en håndfull nykommere skal forsere stupbratte utforbakker i verdens mest kjente fjellområder. Med håndkontrolleren i hånda kaster vi oss utfor bakkene i Rocky Mountains for å lære oss kontrollen og bli kjent med spillmekanikkene.

Og vi liker det vi ser. Dette er fortsatt et lettbeint snowboard-spill, som ikke stiller altfor store krav til realisme. Her railer man bortover atomkraftverk og hopper femti meter ned for å lande på en tømmerstokk. Runde grotter lar oss kjøre looper opp vegger og langs tak, og triksene er akkurat så overdådige som vi har blitt vant til fra serien. Dette er lettbeint snowboard-moro, men likevel med en solid undertone som holder galskapen i tøyler.

Etter å ha brynt oss på introduksjonsløypene får vi gleden av å delta i et kappløp og et triksrenn. Det ene går ut på å komme først, det andre går ut på å sanke poeng. Å utføre triks er enkelt, hold inne ulike knapper og beveg spaken i forskjellige retninger for å rotere. Slipp spaker og knapper, og spillfiguren lander automatisk på brettet, enkelt og greit.

Den største utfordringen er banedesignet. De mer avanserte banene blir fort uoversiktlige når farten blir høy og trær, overheng, snøhauger og krappe grottesvinger sperrer utsynet. Ramper og gelendre blir brukt litt for tett på enkelte baner, slik at det er nærmest umulig å innhente kontrollen igjen hvis man bommer på et hopp og lander litt skjevt. Heldigvis kan man spole tiden tilbake og korrigere tilløpet med et enkelt tastetrykk.

De såkalte Deadly Descent-løpene, der man kjører mot naturkrefter som ras, snøstorm eller tett skog, byr på et heseblesende avbrekk fra de vanlige konkurransene. Mens de villeste fluktene er heftige og nervepirrende, er radarkjøringen med spesielle høydemålerbriller blant stup og isbreer bare frustrerende og kjedelig prøving og feiling. Blanda drops fra denne modusen.

Et interessant element vi ikke fikk mulighet til å teste ut under vår sesjon var onlinemodusen, med elementer fra autolog-systemet kjent fra Need for Speed, og geotagging til og fra venner, så dette må vente til anmeldelsen.

Alt i alt ser SSX ut til å bli en verdig ny start på en serie som mange elsker. De kaotiske banene og overdrevne triksene skremmer kanskje bort snowboard-puristene, men for adrenalinjunkies bør det være mye å hente her. Vår første time med spillet ga i hvert fall solid mersmak.

Se flere bilder fra SSX på neste side!

SSX er utviklet av EA Sports og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på Playstation 3 og Xbox 360 1. mars.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.