Enkel og effektiv shoot ’em up
0

Enkel og effektiv shoot ’em up

Hva får man egentlig om man blander sammen et såkalt “Bullet Hell”-spill med dubstep-musikk? Svaret er faktisk akkurat det man skulle tro; man får en spillopplevelse som er hektisk, tidvis irriterende, og veldig underholdende. Eller sagt på en annen måte – man får (norske!) D-pad Studio sitt nyeste spill, Savant Ascent.
I Savant Ascent trer man i rollen som Savant, en spillmatisert utgave av musikeren Alexander Vinter, som utgir musikk nettopp under navnet Savant. Spillversjonen av Savant ser unektelig stilig ut, der han hopper og spretter rundt med kappe og Guy Fawkes-maske, i et konstant forsøk på å unngå fiender og nå toppen av tårnet sitt. Savant har nemlig blitt kastet ut av en mystisk kule, og for å få seg til toppen igjen, må han kjempe seg gjennom et hav av merkelige fiender. 
Og der var egentlig hele spillet oppsummert. Savant Ascent ble utviklet på rundt fem uker, og det er et veldig enkelt oppbygd spill, noe som forklarer den kriminelt lave prisen på litt i overkant av en tikroning. Hele spillet er delt inn i tre deler: tårnets grunnivå, en ellevill heistur mot toppen, og en siste bosskamp for å avslutte det hele. Som om ikke det var enkelt nok, spilles spillet med kun tre knapper i tillegg til musen. I Savant Ascent kan man nemlig kun bevege seg mellom to plattformer, og den eneste måten å unngå fiender på er ved å hoppe eller vike unna til den andre plattformen.
Gjengen i D-Pad Studio har tydeligvis siktet på noe enkelt og effektivt, og i den forstand har de truffet blink. Spillmekanikkene i Savant Ascent sitter som et skudd, og spillet er meget underholdende. Fiendene kan komme fra alle kanter, og det kan bli svært hektisk av seg. I starten er Savant Ascent et gruelig vanskelig spill, men det tok ikke lang tid før jeg vente meg til spillets hektiske natur. Etter hvert låser man opp oppgraderinger (som også låser opp nye låter), som gjør det hele lettere, men den største følelsen av progresjon får man når man omsider oppdager at man spiller spillet uten å tenke på noe annet. Savant Ascent klarte å sette meg i en transe, hvor det virket som om 100% av hjernen min var dedikert til å unngå fiender og nå ny highscore.
Dessverre er det rundt i samme øyeblikk som man innser at man begynner å bli god, at spillet begynner å falle kort. Spill som Savant Ascent skal være vanskelige – det er det som er hele poenget med sjangeren. Da holder det ikke helt mål når man begynner å mestre spillet etter rundt en time. Dette problemet kunne vært løst dersom spillet hadde hatt mer innhold, men som nevnt over, består Savant Ascent kun av tre nivåer og intet mer. Når man har samlet de fire oppgraderingene/lydsporene og kommet seg til toppen av tårnet et par ganger, mister spillet sin underholdningsverdi raskt.
Med det sagt, kan det ikke nektes for at Savant Ascent er svært underholdende så lenge det varer. Det er tydelig at spillet i all hovedsak fokuserer på å servere en hefitg audiovisuell opplevelse, og det gjør det. Savant Ascent kombinerer nydelig sprite-basert grafikk med Aleksander Vinter/Savant sin hektiske elektroniske magi. Personlig hører jeg sjeldent på EDM eller dubstep eller hva man skal kalle det, men på samme måte som jeg kan verdsette noe av musikken i sjangeren for dens ukonvensjonelle natur, kan jeg verdsette musikken i Savant Ascent i kombinasjon med det grafiske uttrykket. Jeg synes dog at bruken av blinkende lys kan bli overdådig fra tid til annen, uten at det tar for mye vekk fra opplevelsen.
Savant Ascent er et finfint lite spill, og til den lave prislappen er det vanskelig å ikke anbefale spillet til enhver som har lyst på en hektisk og underholdende opplevelse. Spillet kunne med fordel vært hakket vanskeligere, men slik som det er nå, vil det i hvert fall kunne by på et par timer med utfordrende moro. Om ikke annet, så er Savant Ascent bevis på at D-Pad Studio har mye talent, og hele spillopplevelsen har bare gjort meg enda mer forventningsfull til deres kommende spill, Owlboy.

Hva får man egentlig om man blander sammen et såkalt “Bullet Hell”-spill med dubstep-musikk? Svaret er faktisk akkurat det man skulle tro; man får en spillopplevelse som er hektisk, tidvis irriterende, og veldig underholdende. Eller sagt på en annen måte – man får (norske!) D-pad Studio sitt nyeste spill, Savant Ascent.

 I Savant Ascent trer man i rollen som Savant, en spillmatisert utgave av musikeren Alexander Vinter, som utgir musikk nettopp under navnet Savant. Spillversjonen av Savant ser unektelig stilig ut, der han hopper og spretter rundt med kappe og Guy Fawkes-maske, i et konstant forsøk på å unngå fiender og nå toppen av tårnet sitt. Savant har nemlig blitt kastet ut av en mystisk kule, og for å få seg til toppen igjen, må han kjempe seg gjennom et hav av merkelige fiender. 

Og der var egentlig hele spillet oppsummert. Savant Ascent ble utviklet på rundt fem uker, og det er et veldig enkelt oppbygd spill, noe som forklarer den kriminelt lave prisen på litt i overkant av en tikroning. Hele spillet er delt inn i tre deler: tårnets grunnivå, en ellevill heistur mot toppen, og en siste bosskamp for å avslutte det hele. Som om ikke det var enkelt nok, spilles spillet med kun tre knapper i tillegg til musen. I Savant Ascent kan man nemlig kun bevege seg mellom to plattformer, og den eneste måten å unngå fiender på er ved å hoppe eller vike unna til den andre plattformen.

Gjengen i D-Pad Studio har tydeligvis siktet på noe enkelt og effektivt, og i den forstand har de truffet blink. Spillmekanikkene i Savant Ascent sitter som et skudd, og spillet er meget underholdende. Fiendene kan komme fra alle kanter, og det kan bli svært hektisk av seg. I starten er Savant Ascent et gruelig vanskelig spill, men det tok ikke lang tid før jeg vente meg til spillets hektiske natur. Etter hvert låser man opp oppgraderinger (som også låser opp nye låter), som gjør det hele lettere, men den største følelsen av progresjon får man når man omsider oppdager at man spiller spillet uten å tenke på noe annet. Savant Ascent klarte å sette meg i en transe, hvor det virket som om 100% av hjernen min var dedikert til å unngå fiender og nå ny highscore.

Dessverre er det rundt i samme øyeblikk som man innser at man begynner å bli god, at spillet begynner å falle kort. Spill som Savant Ascent skal være vanskelige – det er det som er hele poenget med sjangeren. Da holder det ikke helt mål når man begynner å mestre spillet etter rundt en time. Dette problemet kunne vært løst dersom spillet hadde hatt mer innhold, men som nevnt over, består Savant Ascent kun av tre nivåer og intet mer. Når man har samlet de fire oppgraderingene/lydsporene og kommet seg til toppen av tårnet et par ganger, mister spillet sin underholdningsverdi raskt. Man låser riktignok opp en slags ny modus etter å ha fullført spillet, men forskjellene er så og si ubetydelige.

Med det sagt, kan det ikke nektes for at Savant Ascent er svært underholdende så lenge det varer. Det er tydelig at spillet i all hovedsak fokuserer på å servere en hefitg audiovisuell opplevelse, og det gjør det. Savant Ascent kombinerer nydelig sprite-basert grafikk med Aleksander Vinter/Savant sin hektiske elektroniske magi. Personlig hører jeg sjeldent på EDM eller dubstep eller hva man skal kalle det, men på samme måte som jeg kan verdsette noe av musikken i sjangeren for dens ukonvensjonelle natur, kan jeg verdsette musikken i Savant Ascent i kombinasjon med det grafiske uttrykket. Jeg synes dog at bruken av blinkende lys kan bli overdådig fra tid til annen, uten at det tar for mye vekk fra opplevelsen.

Savant Ascent er et finfint lite spill, og til den lave prislappen er det vanskelig å ikke anbefale spillet til enhver som har lyst på en hektisk og underholdende opplevelse. Spillet kunne med fordel vært hakket vanskeligere, men slik som det er nå, vil det i hvert fall kunne by på et par timer med utfordrende moro. Om ikke annet, så er Savant Ascent bevis på at D-Pad Studio har mye talent, og hele spillopplevelsen har bare gjort meg enda mer forventningsfull til deres kommende spill, Owlboy.

Se flere bilder fra spillet på neste side!

Savant Ascent ble lansert 1. august til PC, og kan kjøpes her. Versjoner til android og iOS skal komme senere.

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.