Fargerik fremtidskrig
0

Fargerik fremtidskrig

mai 05 Spill.no  

Den engelske utvikleren Splash Damage er kanskje ikke den mest profilerte spillutvikleren i verden. Det skyldes at de lenge har stått i skyggen av andre. Splash Damage ble opprinnelig stiftet av «Quake»-moddere som hadde stor suksess med de hjemmelagde flerspillerkartene sine. Og dermed var samarbeidet med id Software i gang. Splash Damage stod for flerspillerdelen i «Doom 3» og «Return to Castle Wolfenstein», og lanserte også egne flerspillertitler under «Enemy Territory»-navnet. Og med «Brink» prøver de for første gang å stå helt på egne ben.

Fremtidsvisjon

Vi befinner oss nok en gang i en fremtidsversjon av vår egen verden rammet av en katastrofe. De få overlevende menneskene bor i en diger by kalt «The Ark», en kunstig øy som opprinnelig ble bygget for å huse 5000 overlevende. Men med årene har antall innbyggere steget til 50.000, og borgerkrig har brutt ut om ressurser og landområder. Midt i denne konflikten blir du bedt om å velge side.

– I Brink står du fritt til å velge om du vil være opprører eller kjempe for de etablerte. Kampen står mellom frihetsbevegelsen og sikkerhetsstyrkene, og de to fraksjonene har hver sin kampanje du kan spille gjennom, forteller Paul Wedgwood, sjefdesigner for spillet.

Dette betyr at spillet er overraskende nyansert i skildringene sine. I motsetning til andre spill der du alltid er på de snilles parti mot de slemme, får du her muligheten til å se konflikten fra to sider. Kjemper du for myndighetene er de slemme opprørerne terrorister og kriminelle. Er du en opprører kjemper du mot de tyranniserende styresmaktene. Det er en forfriskende nyansert vinkling.

Lekker grafikk

I denne demonstrasjonen velger Wedgwood å vise oss spillet sett fra opprørernes side. Det første som slår meg er spillets markante og nesten tegneserieaktige grafiske stil. Spillfigurene har lange fjes og karikerte ansikter. Det er detaljert og lekkert, uten å være fotorealistisk. Samtidig gir det økt tyngde til dialogen, som leveres med innlevelse både i animasjoner og stemmeskuespill.

– Selv var jeg skeptisk til denne grafiske stilen i starten, men nå digger jeg den. Den er en viktig del av Brink. Vi har fått svært mange positive kommentarer på grafikken, forklarer Wedgwood.

Og jeg må innrømme at jeg deler den entusiasmen. Spillfigurene er lange og hengslete, og ansiktene deres utstråler sterke personligheter. Det minner meg mest om alt om en fransk tegneserie.

Smidighetsknapp

Når man dukker opp på et nivå kan man velge hva slags type soldat man vil være. Alle som har spilt skytespill over nettet vil kjenne seg igjen, vi har spionen og doktoren, den rene soldaten, og så videre. De har sine egne våpen og ferdigheter, og det er markante skiller mellom dem. Ikke bare bestemmer de hvordan du slåss, oppdragene du får når du spiller vil også være tilpasset spilletypen din. Er du spion vil du få helt andre oppdrag i kampanjen enn hvis du er soldat.

Scenen som utspiller seg på skjermen minner meg om en flerspillerdel i et relativt kaotisk førstepersons skytespill. Det virker gjennomført og smidig. Veldig smidig. Plutselig løper hovedpersonen vår mot et bord, over bordet, opp i lufta mot et gelender, griper tak og svinger seg over.

– Alt dette skjedde kun med ett knappetrykk, forteller Wedgwood.

– Vi har alltid vært frustrerte over actionspill der du er en supersoldat som kommer bort til et halvmeter høyt bord som du ikke klarer å hoppe over. I Brink har vi funnet opp vårt eget system som gjør at du kan manøvrere terreng automatisk ved å holde inne sprint-knappen.

Og det virker som en god idé. På skjermen ser vi vår soldat skli langs gulvet under et bord, han hopper over en sofa, og klatrer opp på en avsats. Wedgwood forklarer at smidigheten til spillfiguren avgjøres av kroppsformen. Har du en tynn spillfigur beveger du deg raskere og kan hoppe høyere, og dermed få tilgang til avsatser og områder som de tykkere og mer muskuløse ikke kan nå. Til gjengjeld tåler tykkasene mer skade.

Flerspiller overalt

Det er tydelig at Splash Damage er eksperter på flerspillerdelen av skytespill, for kampanjedelen i Brink minner oss mest om et kaotisk flerspillerspill. Dette er gjort med vilje. Ettersom man får ulike oppdrag med ulike klasser har spillet høy gjenspillingsverdi, og alle oppdragene foregår med medsoldater, og meningen er at man kan spille med kompiser og venner som inntar rollene til disse. I tillegg tjener man erfaringspoeng ved å skyte fiender og gjøre oppdrag, poeng som kan brukes til å bygge nye våpen, kjøpe nye ferdigheter og utforme figuren sin.

Ferdigheter kan være alt fra en advarsel som lyser hvis noen sikter på deg, slankere kropp så du kan løpe raskere, økt skade med ulike våpen, og så videre. Våpen kan også bygges, nærmest med strikk og binders. Vil du teipe et lasersikte på en pistol, og et ekstra magasin med ammunisjon til, vær så god. Mulighetene for å skape en unik spillfigur virker absolutt som de er til stede.

Samtidig er grafikken spillets ess i ermet. Det skiller seg markant fra andre skytespill på markedet. Som Wedgwood selv sier: – Vi ville bringe fargene tilbake til FPS-spillene.

Overbevist?

Og ja, jeg må innrømme at det ser moro ut. Selv om jeg fortsatt ikke er overbevist nok til at dette havner på toppen av ønskelista mi med det første. Wedgwood gjør uansett sitt beste for å overtale meg ved å fortelle litt mer om studioet han jobber i:

– Splash Damage fokuserer på å være en slank men superflink utvikler, og ansetter bare de beste folka i bransjen. For eksempel jobbet sjefen vår for level design som sjef for level design i Killzone 2. Tim Appleby, som er vår karakterdesigner, var designer for alle alien-rasene i Mass Effect. Vår game director jobbet som game director for Fable 2. Vi har doblet størrelsen på teamet vårt etter vårt forrige spill, men vi har ansatt utelukkende de flinkeste folkene i bransjen, hevder Wedgwood.

Vi får ikke sjansen til å prøve spillet selv under vårt korte besøk i Paris, men er imponert over det vi har sett så langt. Jeg er usikker på hvor bra det kommer til å fungere å blande flerspiller-grensesnittet inn i en enspillerkampanje, det kan fort gjøre spillopplevelsen litt for abstrakt og ødelegge for innlevelsen. Samtidig er det ingen tvil om at dette kommer til å bli heftig sammen med andre spillere. Foreløpig bare over nettet.

– Vi har fortsatt ikke avgjort om spillet vil være mulig å spille for to spillere med delt skjerm, men det er noe vi har tenkt på. Vi vil ikke inngå for mange kompromiss med grafikken for å få det til, men hvis teknikken tillater det, kommer vi til å gjøre det.

«Brink» er utviklet av Splash Damage og utgis av Bethesda Softworks. Spillet kommer på Xbox 360, Playstation 3 og PC i løpet av høsten. Bethesda betalte reise og opphold for oss til Paris, der vi møtte Paul Edgwood, Ed Stern og Richard Jolly fra Splash Damage som demonstrerte spillet for oss.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.