Fem ferske på iPhone
0

Fem ferske på iPhone

nov 26 Spill.no  

Prising av iOS-spill er et tema som blir debattert flittig på nettet. Mange har blitt vant til at spillene til iTouch-dingsen sin ikke skal koste mer enn seks kroner. Til nød kanskje tolv kroner. Men flere utgivere har nå begynt å gi ut dyrere spill.

Hele 39 kroner koster denne ukens mest interessante spill, og ja – det er verdt det. Så vårt forslag er at i stedet for denne uken å kjøpe fire, fem små tulleapps, ta en sjanse og invester alle pengene i ett stykk solid spill.

I tillegg til å sitte igjen med et stort og velprodusert spill, gir du med det utgiverne din stemme for at det er plass til større og mer ambisiøse titler i Appstoren. Noe som vil gagne enhver gamer med en eller flere Apple-dingser.

Catapult Madness

Utvikler: Armor Games Inc.
Pris: 6,-

Å slenge saker og ting ut av katapulter er populært på iPhone. Både vikinger, strekfigurer og steiner har allerede fått seg flyturer sponset av ivrige katapulter. Denne gangen er det dine velvillige undersåtter som skal til pers. Troll er i ferd med å invaderer kongeriket, og som konge har du funnet ut at den beste måten å håndtere dette på er å slynge en innbygger den lange veien til naboriket for å tilkalle hjelp.

Som i de fleste katapultspill velger du kraft og vinkel på utskytningen, og slynger prosjektilet avgårde. Mens ditt trofaste sendebud flyr av sted over slagmarkene, kan du assistere flyturen ved å administrere en del hjelpemidler. Eksempelvis er byens trollmann behjelpelig med å oppheve tyngdekraften. Spenner du på ditt levende prosjektil en hangglider blir det noen ekstra meter av det, og en undersått foret på bønner flyr lenger grunnet egen oppdrift.

Og sånn går no dagan. Dette er renspikka tidtrøyte. Mesteparten av tiden man bruker på «Catapult Madness» går med til å stirre på den ene hjelpeløse stakkaren etter den andre fare over slagmarkene uten at du har den helt store innvirkningen på hva som skjer. Som sagt har du flere hjelpemidler å leke med, men når flyturene ofte varer over flere minutter, og hjelpemidlene er begrenset, blir det lite spilling og mye titting.

Med andre ord: Smått underholdene. I hvert fall de ti første flyturene. Så blir det fort repeterende og lite involverende. På ingen måte et spill du tar frem igjen og igjen.

Helsing’s Fire

Utvikler: Clickgamer Technologies Ltd.
Pris: 6,-

Nyskapende og gode puzzlespill begynner det å bli en del av på App Storen. Felles for mange av disse er at de vet å utnytte touchskjermen på nye og interessante måter. Så også med «Helsing’s Fire».

Doktor Helsing og hans kompanjong Raffton har sett seg lei av at Dracula herjer med befolkningen i distriktet, og har satt ut på en ferd for å sende vampyren i grava en gang for alle. På veien støter de i god ”dataspillånd” på alle Draculas undersåtter, som da selvfølgelig må kvestes før Dracula selv får smake Helsings fantastiske fakkel.

For med lys fra medbrakte fakler skal ondt fordrives. Monstergjengen til Dracula kommer i forskjellige farger, og ved å bade de i lyset fra fakler som matcher deres farge utslettes de. Brettene består av diverse vegger og hindringer du må sette opp faklene i forhold til, og til hvert brett har du bare et visst antall akler i hver farge. Målet blir altså å få med seg flest mulig av slemmingene med hver benyttet fakkel.

Etter hvert får fysakene også skjold i de forskjellige fargene, så de må treffes av flere farger etter tur. Videre består Draculas bande av et stort utvalg forskjellige skrømt, spøkelser, varulver, flaggermus og cycloper, som alle oppfører seg på forskjellige vis, og med det må angripes på litt forskjellige måter. Til og med bosser har det blitt plass til. Ved å involvere klare actionelementer blir de et avbrekk fra de mer tenkeorienterte vanlige brettene.

Spillet er pent å se på, og som mange andre av spillene som ser bra ut på iOS-platformen, er det her lagt ned en god del arbeid i menyer og generell presentasjon. Det hele virker som et gjennomarbeidet og enhetlig produkt. Alt fra måten spillkarakterene kommuniserer med hverandre mellom brettene, til hvordan spilleren beveger seg fra et brett til det neste ser ut til å være utformet med omhu, og med en klar plan for hvordan det skal se ut og oppføre seg.

Hva puzzlespill angår er ikke dette av de vanskeligste. De fleste vil komme seg ganske langt med en del prøving og feiling, men det er på ingen måte negativt.

Unblock Me

Utvikler: Krakorn Chimkool
Pris: 6,-

En rød blokk innesteng blant andre blokker. Rød blokk skal ut av brettet, de andre må skyves riktig for å gjøre rom for den røde blokken. Et kjent og kjært spillkonsept, som finnes så vel i analog variant med faktiske, fysiske treklosser, som i et utall elektroniske varianter. Her får du akkurat det du forventer, ikke mer, ikke mindre.

Med over 2000 brett i stadig økende vanskelighetsgrad skulle det være nok å bryne seg på for selv den mest erfarende ”blokkdytter”. Samtlige brett kan spilles enten i avslappningsmodus, der du kan ta tiden og så mange trekk du ønsker til hjelp, eller i utfordringsmodus, der spillet teller antall trekk du benytter for å løse brettene.

For meg er dette en form for tankeløs avslapning, andre igjen synes slike spill er det  reneste tøv. Jeg mistenker at de fleste umiddelbart vet hvilken leir de havner i. Savner du en ”blokkpuzzler” på iPhonen er dette et trygt kjøp.

Doodle Devil

Utvikler: JoyBits Ltd.
Pris: 6,-

«Doodle God» ble anmeldt her for et par måneder siden. Det ble møtt med en treer på terningen, og beskyldninger om å ligne mer på arbeid enn moro. Oppfølgeren «Doodle evil» har nå dukket opp i App store, og det er rett og slett mer av akkurat det samme.

Elementer skal igjen kombineres for å finne nye elementer. Sist runde var det i det godes tjeneste som «Gud», denne gangen skal onde elementer avdekkes.

Jeg opplevde øyeblikk av moro med det første spillet. Til tider var det grei underholdning å finne nye kombinasjoner. Den interne kvasi-logikken var artig å leke med, og jeg smilte til tider i skjegget når de særeste kombinasjoner gav uttelling. Etter hvert som listen over elementer ble lengre, og antallet mulige kombinasjoner ble enormt, gikk opplevelsen over i frustrasjon og blind prøving og feiling. Når «Doddle Devil» serverer mer av akkurat det samme, føles det umiddelbart som om man er satt i jobb igjen. Over 200 kombinasjoner måtte graves frem i «Doddle God», og her får du jaggu oppgaven med å karre frem over 100 til.

Selv om seks kroner ikke er det helt store utlegget, er det fortsatt en god del å betale for å ta del i noe som føles som arbeid. Konseptet er i og for seg spennende, men det holder lenge med ett spill av denne typen. Kjøp heller «Doodle God». Skulle det gi mersmak kan du så vurdere å hoste opp seks kroner til for mer av det samme.

Galaxy on Fire 2

Utvikler: FISHLABS
Pris: 39,-

iOS har i det siste blitt en plattform for sjangere som har gått litt i glemmeboken. På nittitallet var romskipduellering med tilhørende verdensromutforskning og handel med romstasjoner en helt egen sjanger på PC. Så forsvant den mer eller mindre på 2000-tallet.

Alle komponentene som gjorde nittitalls romutforskningsspillene populære er tilstede i dette spillet fra Fishlabs, og universitet er imponerende stort. Jeg koser meg på rundturer med organer, mineraler eller dop i bagasjen, kjøpt billig – skal selges dyrt, på andre siden av universet – og på veien plukker jeg opp nye deler til romskipet mitt, eller bytter skip helt.

For å holde forbruket i gang må det tjenes penger. I tillegg til grunkene jeg haier inn på transportvirksomhet renner det inn spacebucks som belønning for utførte oppdrag, og for mineralene jeg driller ut av asteroider. Alt er i varierende grad interessant, og de forskjellige aktivitetene spiser fort flere timer av livet mitt. Hvis du velger å fokusere kun på hovedhistorieoppdragene tar de ikke altfor lang tid, og kan sikkert pløyes igjennom på under ti timer. Alt i alt har jeg brukt godt over 15 timer, og er enda ikke helt i mål.

Selve romskipskampene er i mine øyne ikke spillets sterkeste side, men det er helt funksjonelt. Oppgraderingene på skipet og skipets egenskaper påvirker i høyeste grad kampene, og gleden ved å teste ut forskjellige kombinasjoner er kanskje en viktigere grunn til at romkampene oppleves som ok, enn selve skytingen.

Alt utspiller seg i en nydelig tredimensjonal grafikkmotor. Det ser virkelig pent ut, og uansett hvor jeg og romskipet finner veien, er verdensrommets tomhet like vakkert. Fishlabs dytter grafikken på iPhone4 til nye høyder med denne utgivelsen, og selv om vi vet at det lurer flere kraftige spillmotorer rett rundt hjørnet, er dette enn så lenge et av de flotteste spillene på plattformen.

Selv ikke den fryktede onscreen-joysticken greier ødelegge min opplevelse av «Galaxy on Fire 2». Enten gjør Fishlabs en bedre jobb med slike kontroller enn andre utviklere, eller så er det spillet i seg selv som er så bra at jeg holder ut, og bare har blitt bedre med dette grusomme redskapet.

«Galaxy on Fire 2» er rett og slett et imponerende iTouch-spill. Her har du et helt univers med deg overalt, i din egen lomme. Anbefales på det varmeste. Selv med den relativt høye prislappen.

Alle spillene er til iPhone og iPod Touch og kan kjøpes i Apples egen App Store.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.