Er du en av de som kjøpte SimCity i går? Da er sjansen stor for at du, som oss, har tilbrakt store deler av gårdagen i køer for å komme inn i et ustabilt spill som har kollapset jevnlig når serverne har blitt overbelastet.
Tar bort spillfunksjoner
De ustabile serverne har forårsaket en flom av negative tilbakemeldinger fra spillere som har slaktet SimCity på Metacritic og Amazon.com, mange ønsker også å heve kjøpet sitt på grunn av den ustabile spillopplevelsen.
I en uttalelse til Kotaku forteller toppsjefen i Maxis Lucy Bradshaw at topprioriteten nå er å øke stabiliteten til spillet. Flere servere har blitt satt opp de siste dagene, og enda flere skal komme i løpet av helgen. Hun forteller og at tusenvis av spillere hygger seg i spillet, og at 700.000 byer har blitt bygd av spillere de siste 24 timene.
I tillegg til å øke antall servere har Electronic Arts også sluppet nye patcher som skal øke stabiliteten. Disse har også fjernet flere funksjoner i spillet, deriblant ledertavler, achievements og regionsfiltre. Mer kritisk for de som faktisk får spilt er at topphastigheten i spillet har blitt fjernet. I SimCity kan du velge mellom tre ulike simulatorhastigheter slik at du skal kunne få tiden til å gå raskt mens du venter på penger og ferdigstilling av bygg, og skru tiden ned når du trenger å detaljstyre krisesituasjoner. Gepard-hastigheten, som er den raskeste klokka i spillet, har blitt fjernet for å øke serverstabiliteten.
Fjernet spillet fra butikken
Amazon.com, som har opplevd over 900 brukeranmeldelser som har gitt SimCity én av fem stjerner, fjernet i går spillet fra nettbutikken sin med beskjed om at de ikke visste når spillet kom tilbake i salg. Spillet er nå tilbake for digitalt salg, men med en beskjed om at spillopplevelsen er ustabil.
Kilde: Eurogamer, Amazon.com, Kotaku
SimCity er utviklet av Maxis og utgitt av Electronic Arts. Spillet er lansert på PC.