Flagrende peniser og ambisiøse indie-spill
0

Flagrende peniser og ambisiøse indie-spill

jan 09 Spill.no  

Både takhøyde og ambisjonsnivå var høyt under lørdagens Norgesmesterskap i Gameplay, der 22 norske spillutviklere samlet seg i Filmens Hus i Oslo for å konkurrere om 100.000 kroner i utviklingsstøtte.

Hurtigkoding

Det er Filmfondet – som fordeler millioner til norsk spillutvikling hvert år – som står bak arrangementet. Utfordringen går ut på å lage en prototype av et spill på en uke. Temaet for spillet bestemmes av Filmfondet. Etter en uke vises de ulike spillene frem, og den beste prototypen stikker av med 100.000 i utviklingsstøtte.

Over 70 utviklere hadde meldt seg på helgens arrangement, men kun 22 av utviklerne klarte å ferdigstille en prototype i tide til lørdagen. Temaet for spillet skulle være fart, og de fleste utviklerne hadde valgt en verdensrombasert løsning med romskip i høye hastigheter.

Variasjonen og takhøyden var stor. To norske utviklere fra tyske Exit Strategy – som for tiden jobber med utviklingen av det lovende spillet Pirates of the New Horizons – stilte opp med Falling Man, et spill om en naken mann som faller fortere og fortere. Den realistisk animerte flagrende penisen til den stakkars mannen fikk god respons i salen.

Fra en naken fallende mann til beinhard gravitasjonsfysikk: et annet spill som gjorde inntrykk var André Reads spill Gravity, der spilleren skal styre et romskip i et solsystem som må plukke opp utstyr og gjenstander i kamp mot gravitasjonen til planeter og soler. Et sjarmerende familieprosjekt der Andrés bror stod for grafikken, og brødrenes far hadde lest inn oppdragsbeskrivelsene på engelsk.

Artikkelen fortsetter på neste side!

Solid vinner

Likevel var det med en solid overvekt stemmer at 27-åringen Kristoffer Jetmundsen tok seieren. Hans spill, Pace Yourself, med retrografikk og tydelig inspirasjon fra spillserier som Super Metroid og Castlevania virket langt mer komplett enn de fleste prototypene som ble vist frem. At Kristoffer i tillegg stod for både grafikk, lyd og programmering var også imponerende. Ikke minst hadde han håndtert temaet fart på en veldig bra måte. Omgivelsene forandret seg basert på spillfigurens hastighet, noe som åpnet for en del finurlige logisk gåter i spillet.

Ifølge Kristoffer selv var grafikken i spillet inspirert av Yoshi’s Island, mens gameplayet har hentet inspirasjon fra Super Metroid. Når vi spør om fjorårets favorittspill er han ikke i tvil.

– Det var Portal 2, mye på grunn av historien. Valve klarte det umulige, nemlig å toppe det første Portal, et spill det ikke burde være mulig å overgå. De blåste opp størrelsen og bød på mange overraskelser underveis, de fikk rett og slett til det umulige, mener Kristoffer.

Hvis vi tenker lenger tilbake i tid, er det spesielt én kultklassiker som har inspirert Kristoffer.

Shadow of the Colossus. Jeg vet det er litt oppbrukt å referere til det spillet, men jeg beundrer historiefortellingen. Men akkurat for dette spillet som jeg har laget til konkurransen er det Super Metroid som har vært hovedinspirasjonen.

Vi må til Japan for å finne spillutviklerne Kristoffer beundrer.

– Treasure (Radiant Silvergun, Bangai-O, Gunstar Heroes, Ikaruge – red.anm) og Grasshopper Manufacture (Shadows of the Damned, No More Heroes, Killer7 – red.anm.) er vel de to jeg beundrer mest. Mye fordi de gjør sin egen greie. De har klart å kombinere kreativiteten til indie-spillene med å drive en seriøs business, det synes jeg er moro.

Vil du teste prototypen av Kristoffers spill Pace Yourself kan du prøve det på denne linken (NB! Spillet kan kræsje, og fungerer i følge utvikleren selv best i Firefox).

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.