Forhåndstitt: Faeland
0

Forhåndstitt: Faeland

apr 23 Anders Lønning  

En av mine ansvarsområder her hos Spill.no er at jeg skal dekke kommende indiespill. Ettersom Valve har åpnet slusene de siste årene med det som var Steam Greenlight, og som nå går under navnet Steam Direct, har det blitt vesentlig vanskeligere å skille klinten fra hveten. Mange titalls, om ikke hundrevis av titler av varierende luguber kvalitet lanseres hver uke, og det er nærmest umulig for de utviklerne som har rent mel i posen å skille seg ut i hordene av såkalte «Asset Flips».

For å få et bedre overblikk over hva som kommer har jeg begynt å følge #ScreenshotSaturday-emneknaggen på Twitter. Gjennom denne deler mange indie-utviklerer både stillbilder og animerte GIFer av sine kommende spill. Det var her jeg nærmest snublet over et spill som jeg syntes ser veldig interessant ut.

Jeg tok kontakt med utvikleren via Twitter da jeg oppdaget det, og fikk nylig tilsendt en prototype build av spillet som de nå ønsker å få finansiert via Kickstarter.

Faeland fra Talegames er et 2D action-rollespill i en stil som kan minne litt om en Metroidvania, bare satt i en åpen verden á la Simon’s Quest eller Zelda 2. Prototypen jeg nå har spilt er oppdelt slik at jeg fikk utforske den første byen, samt deler av to av de første slottene, helt opp til første boss.

Det som først virkelig talte til meg med Faeland er det flotte pikseluttrykket utviklerne har valgt å gå for. Det er en viss sømløshet i det hele, og måten det spiller på 16-bit nostalgien er ikke ulikt det vi har sett fra for eksempel D-Pad Studios Owlboy. At Talegames har brukt så mange lyse farger, appellerer også til Sega-entusiasten i meg på en måte jeg bare ikke kan unngå å digge.

MEDUSAKRÅKER: Flere av skjermene ble som små oppgaver som måtte løses underveis, da angrepsmønstrene til de forskjellige fiendene virket til å jobbe sammen for å plage spilleren slik spill fra 80- og 90-tallet var mye flinkere på enn det vi ser i dag.

Prototypen manglet selvfølgelig en del av funksjonene som er planlagt til det endelige spillet, men det som var der virker svært lovende. Det har litt av Zelda 2: The Adventures of Link i seg og minner en hel del om både de gamle Castlevania-spillene og Symphony of the Night. 

MERMAN COMETH: Som jeg har nevnt flere ganger fikk jeg skikkelig old-school Castlevania-vibber av dette spillet, og som en ihuga fan av de spillene kan jeg bare si: Bravo Talegames, bravo.

I prototypen var det tre forskjellige våpen jeg fikk underveis, og alle disse tre hadde forskjellige animasjoner og gjorde forskjellige mengder med skade. Det som var litt kult å se er at forskjellene våpnene ikke var så stor at ett våpen ble utklasset av et annet i forhold til hvor mye skade det gjorde. Alle tre var like egnet til bruk, og slik jeg har forstått det er dette også intensjonen til utvikleren. Våpnene skal være tilpasset forskjellige spillestiler.

Plattformingen i Faeland krever presisjon på samme måte som de tidlige Castlevania-spillene gjorde, og fiendenes angrepsmønstre er designet for å rote med spillerens timing. På en av skjermene kom to ravner flyvende i sinuskurver fra hver sin side, mens to bueskytter holdt meg opptatt med å skyte piler i hyppige intervaller. Spillet straffet meg ikke nært så hardt som Castlevania kan finne på å gjøre, men det kunne bli ganske hektisk når jeg hadde med flere fiender å gjøre om gangen.

Magi- og evnesystemet virker til å være inspirert av Symphony of the Night, hvor man i løpet av spillet kan kjøpe og finne tekstruller som gir spilleren nye verktøy til å bedre bekjempe fiender. Den eneste jeg fikk se i prototypen var en unnamanøver hvor karakteren kunne rulle langs bakken for å unngå å ta skade fra fiendens angrep. Dette er ren spekulasjon, men jeg regner med det er her vi ser dobbelhopp og andre Metroidvania-kjennetegn som lar spillerne utforske spillets kriker og kroker.

Jeg fant mye å like med det lille jeg har fått spilt av Faeland, og jeg kommer definitivt til å holde et øye med det i tiden fremover. I skrivende stund har de samlet sammen rett over halvparten av de nesten 230.000 kronene de spør etter på Kickstarter, og med 24 dager igjen på kampanjen håper jeg spillet enten blir finansiert eller finner en annen form for investor. Dette er et spill jeg har lyst til å spille mye, mye mer av.

A TASTE OF WHAT’S TO COME: Demoen sluttet med denne cliffhangersniktitten på det jeg antar er spillets første boss.

 

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.