Den smått legendariske Thief-serien står som en av juvelene i PC-spillernes krone. Åpne kart og full frihet for spilleren til å analysere, planlegge og velge sin egen vei gjennom kompliserte oppdrag kjennetegnet spillserien.
Forventninger
Jeg har selv svært gode minner fra Thief og Thief 2 – ikke fullt så gode fra Thief: Deadly Shadows. Jeg tenker tilbake på episoder der jeg sitter i ti minutter i et ildsted og observerer og lytter til vakter, eller nervepirrende sniketokter på soverom der jeg stikker unna sølvtøy og smykker mens jeg hører patruljer i korridoren utenfor. Garrett var en smidig tyv, Thief var en elegant spillserie – å slåss mot vaktene føltes som et nederlag mens å komme seg usett gjennom et nivå var en stor seier.
Thief har blitt et ikon for mange PC-spillere, for alvor plassert på en pedestal og hyllet som et av tidenes PC-spill via den engelske skribenten Kieron Gillens ti sider lange artikkel om et av nivåene i originalspillet i PC-gamer (en artikkel du kan laste ned og nyte via denne linken).
Derfor er det ikke små forventninger som knytter seg til oppfølgeren. Selv kjenner jeg den sedvanlige surmagede skepsisen: frykten for en mer lineær progresjon og mindre åpne områder, frykten for mer fokus på action og mindre fokus på sniking. Og ikke minst frykten for en følelse av at jeg har spilt dette i en eller annen form mange ganger før, en følelse som ikke ble mindre markant etter de første skjermbildene som minner svært mye om Dishonored. Det i seg selv er heller ikke så rart ettersom Dishonored aldri har lagt skjul på at det er inspirert av Thief – og er til og med laget av flere av de samme folka som jobbet med Thief i sin tid.
Den første traileren gjør ikke stort for å berolige meg. Eksplosiv og actionfylt, det er vanskelige å få noe godt inntrykk av hvordan det kommende spillet blir, men førsteinntrykket er at Garrett virker mer som en ninja enn en mestertyv. Og som mange skriver på spillets Facebook-side: hvor er stemmeskuespiller Stephen Russell som stemmela Garrett i de to forgjengerne?
Sjekk ut Thief-traileren her:
Mørkt og stemningsfullt er det i hvert fall. Med tanke på at Eidos Montreal gjorde en formidabel jobb med å redde den havarerte Deus Ex-lisensen med Deus Ex: Human Revolution i 2011 (sjekk anmeldelsen her) velger jeg å ha troen og være forsiktig optimist når det gjelder det kommende Thief.
Thief er utviklet av Eidos Montreal og utgis av Square Enix. Spillet lanseres på PC, Playstation 4 og den neste Xbox-konsollen i 2014.