Fotballsnakk med Sega
0

Fotballsnakk med Sega

sep 05 Spill.no  

Informasjon er dyrekjøpt i spillbransjen. En nøye beregnet valuta som skal lanseres til riktig tid og til riktige medier, for så å spre seg blant kopieringssultne spilljournalister slik at alle spillsider i verden har publisert informasjonen innen 24 timer. Hva har så dette med Football Manager 2012 å gjøre, tenker du kanskje? Les videre og finn ut.

Gammelt nytt

Det har seg nemlig slik at jeg slo følge med en håndfull journalister opp til Nydalen på fredag for en presentasjon av det kommende Football Manager 2012, som nylig ble annonsert av Sega og Sports Interactive. Som journalist håper man da på flere ting: et møte med en av hovedutviklerne, muligheten til å prøve spillet selv, og ny informasjon om spillet. I Nydalen fikk vi ingen av delene.

Fra England kom nemlig David Kempshall, sportsansvarlig for Sega, som distribuerer Football Manager 2012. Det er Sports Interactive som er utvikleren bak spillserien, og som har den kreative drivkraften og alle ideene. Å intervjue en fyr fra Sega blir litt som å intervjue forleggeren til Karl Ove Knausgård i stedet for Knausgård selv om bokserien.

Det viste seg også at Kempshall ikke hadde med seg spillet til Norge, men i stedet hadde en ren powerpoint-presentasjon å by på. Ikke krise i seg selv, men etter fem minutter skjønte jeg og de andre journalistene at denne powerpoint-presentasjonen var identisk med den britiske journalister fikk servert for tre uker siden, og som vi i Spill.no skrev om da. Det var faktisk ikke noe ny informasjon om spillet i det hele tatt.

Nye features

Likevel forklarte Kempshall villig vekk hvordan det nye spillet har forandret seg fra forgjengeren. Den mest etterlengtede funksjonen fra spillets store fanbase har vært å få lov til å velge land underveis i spillet. Tidligere har man måttet velge hvilke land man skal kunne spille i når man starter, men nå kan man legge til og fjerne land midt i et spill.

Et annet hovedpunkt som har blitt overhalt er kontraktene med spillerne. Mange nye funksjoner har blitt lagt til, og man kan blant annet låse nøkkelpunkter som ikke er mulig å forhandle.

Også kampanalyser og speiderrapporter har fått et ansiktsløft. Som Kempshall sier finnes det mange måter å analysere spillet sitt og finne taktikker, og nå har man flere muligheter enn noen gang. Man kan analysere kamper og finne ut hvor flest assists og mål kommer fra, hvilke posisjoner man har sterkest kontroll over, sammenligne ulike lag og også få en taktisk analyse med hvilke formasjoner som fungerer best mot andre formasjoner.

En annen etterlengtet funksjon gjør skjermoppsettet mer dynamisk. Spiller du på en laptop med liten skjerm får du det vanlige bildet med en håndfull vinduer med informasjon, men oppdager spillet at du sitter med en diger skjerm med større oppløsning legges automatisk flere vinduer til skjermbildet slik at du har tilgang til mer informasjon samtidig.

Som manager kan man og velge humør når man er i dialog med spillere. Hver spiller har sin egen psykologiske profil, noen vil gjerne ha en manager som er en hyggelig farsfigur, mens andre vil ha en streng og myndig sjef. Det er opp til deg som manager å finne rett tone til dialogen. Sist ut av nyhetene er mer omfattende opplæringsmoduser, slik at også nybegynnere skal ha muligheten til å komme inn i spillet.

Intervjutid

Da jeg får mine tilmålte 15 minutter med David Kempshall står jeg ovenfor et litt utfordrende intervju. Problemet er at Kempshall ikke jobber i Sports Interactive, hans arbeidsgiver er Sega og hans jobb er å promotere Football Manager-spillene sammen med Segas andre sportsspill. Derfor er han heller ikke involvert direkte i utviklingen av spillet, men han hevder hardnakket at han er en svoren Football Manager-fan, og har vært det lenge.

– Jeg har spilt serien siden den het Championship Manager. Det andre spillet i serien som kom i 92 var første gang jeg prøvde spillet, og siden har jeg vært hekta. De siste seks årene har jeg jobbet i Sega, og selv om jeg er ansvarlig for sportsspill så spiller jeg ikke Football Manager på arbeidsplassen. Derimot spiller jeg det når jeg kommer hjem fra jobb, forteller Kempshall, som mener spillserien ikke er den tidstyven mange beskylder det for å være. Historier om ekteskap, kjæresteforhold og studier som har gått i vasken fordi man har vært hekta på Football Manager florerer på nettet.

– Greia med Football Manager er at det er ikke et spill som krever din fulle oppmerksomhet. Man kan utmerket godt spille det samtidig som man ser på TV eller gjør andre ting, mener Kempshall.

Denne beskrivelsen høres ut som en perfekt anledning til å lage en lettere versjon av Football Manager som kan spilles online mot andre, noe man kan spille via en nettleser på jobb eller Facebook, men dette er ikke noe som er under planlegging ifølge Kempshall.

– Vi forsøkte oss med Football Manager Live, som var en onlineversjon av Football Manager. Spillet fikk en ganske dedikert base med blodfans. I tillegg har vi laget forenklede versjoner av spillet til PSP, konsoller og iPad og iPhone, men noen ny onlineversjon er ikke under planlegging akkurat nå.

Manglende konkurranse

Noe som kan være bekymringsverdig for fansen er at Football Manager-serien nesten ikke har konkurranse. Da Sports Interactive skilte lag med Eidos fortsatte Eidos å utvikle Championship Manager, men serien ble aldri noen suksess uten de originale skaperne bak roret. Electronic Arts har også forsøkt seg med FIFA Manager, som heller ikke har kunnet tukte Football Manager. Med konkurrentene feid av veien er det kanskje vanskeligere å motivere seg til å lage et best mulig spill?

– Slett ikke, alle som jobber i Sports Interactive jobber der fordi de elsker spillserien. Det er sjelden folk slutter i selskapet, og de fleste som jobber der spilte Football Manager eller Championship Manager før de fikk jobb. Vi snakker om Football Manager-spillere som lager det beste spillet de kan få til, hevder Kempshall.

Jeg er ytterligere nysgjerrig på prosessen bak. På overflaten virker det som serien utvikler seg ganske lite år for år, er det slik at hele Sports Interactive jobber med den nye versjonen, eller jobber noen med mer avanserte funksjoner som kanskje ikke vil implementeres før om to eller tre år? Kempshall blir litt betenkt før han svarer.

– Utviklingsprosessen i Sports Interactive er åpen, så alle som jobber der får bidra. Jeg tror hovedutviklerne gjerne tenker 3-4 år fremover, men slik langsiktig planlegging krever nøye organisering. Sports Interactive er ikke delt opp i flere utviklingsteam, så selv om det planlegges flere år fremover så jobber hele teamet nå med årets versjon, forklarer Kempshall.

Se flere bilder fra Football Manager 2012 på neste side!

Football Manager 2012 utvikles av Sports Interactive og utgis av Sega. Spillet lanseres på PC før jul i år.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.