Biler, skytevåpen og vold. Det er noe unektelig amerikansk over Twisted Metal-spillene. Det første spillet i serien ble en klassiker på Playstation, og forventningene til Playstation 3-debuten er skyhøye, spesielt siden God of War-skaper David Jaffe står bak det kaotiske bilkampspillet.
Rekordserie
Twisted Metal var en velsignelse på Playstation for femten år siden. Timingen var perfekt, det kom rett i kjølvannet av lanseringstitlene, i en periode der det var ganske tynt med lanseringer. Jeg har fortsatt krystallklare minner av sene netter med flerspillermodusen i det første spillet. Twisted Metal hadde en perfekt balanse på Playstation, en blanding av kjøring, skyting, bølling og kamp, med balansert nivådesign og et passe sprøtt figurgalleri.
Selv om jeg ikke har like mye erfaring fra oppfølgerne, forsikrer David Jaffe meg om at serien fortsatt er populær.
– Twisted Metal er faktisk den eldste Playstation-eksklusive spillserien som eksisterer, hele seksten år har spillserien vært på markedet, og eksklusiv på Playstation-maskiner forteller Jaffe i et bråkete testlokale i Los Angeles.
Rundt meg står det oppstilt et tyvetalls Playstation-konsoller som kjører flerspillerversjonen av Twisted Metal. Biler, motorsykler, helikoptre og trailere buldrer rundt i en amerikansk småby mens de skyter raketter og blykuler på hverandre.
– Spillserien har alltid handlet om ødeleggelse i omgivelser man kan relatere til. Derfor har vi valgt å vise frem vår California-inspirerte småby i det første flerspillerbrettet, sier Jaffe.
Nivået er en solfylt småby, som etter noen minutter blir forvandlet til et katastrofeområde. Hus smadres av digre biler, busker og statuer kjøres overende, og byen ser snart ut som et krigsområde.
– I kjølvannet av E3-demoen vår i fjor fikk vi mye kritikk på forum for at spillet hadde elendige miljøødeleggelser, derfor har vi valgt å vise frem det samme nivået på nytt, for å demonstrere hvor langt vi har kommet med grafikken, forklarer Jaffe.
Ødeleggelsene ser bra ut, og idet jeg griper håndkontrollen selv føles kontrollen bra. Jeg prøver en smidig sportsbil, som brekkslædder gjennom svinger og fyrer av raketter mot fiender som står i en mølje. Jeg forsøker meg også på den digre traileren – kalt Juggernaut – som er supertreg å styre, men svært kraftig. Den har også andre bruksområder, som krever en god del lagarbeid.
– Traileren har vært noe vi har drømt om å innføre lenge, og nå er den endelig klar. I tillegg til at den tåler mye skade, kan man også plukke opp lagkamerater med den, forklarer Jaffe.
Ved å åpne bakdørene til Juggernaut kan man kjøre opptil to biler inn i traileren. Disse to spillerne vil så bemanne hvert sitt fastmonterte maskingevær på toppen av traileren, og dermed kan man både transportere sine venner i et pansret monster, samtidig som man får en solid bonus til sin egen offensive styrke.
Avansert lagarbeid
Og nettopp Juggernaut viser at David Jaffe og laget hans har tenkt lenger enn å bare lage et kaotisk actionspill der alle skyter alle. Jaffe tror Twisted Metal kan by på den samme dybden som førstepersons skytespill som Battlefield og Call of Duty.
– Spillet er fullt av lag. Det er mange lag på alle våpen, og mye å mestre. Vi pleier å understreke at Twisted Metal er ikke et racingspill. Det er mer en krysning av skytespill og slåssespill, forklarer Jaffe.
Det er ikke bare Juggernaut som understreker viktigheten av samarbeid. For første gang kan man også fly helikopter i spillet, et kjøretøy som kanskje ikke tåler alt for mye, men kompenserer med dette med sitt overblikk. I tillegg har helikopteret en unik funksjon, det kan nemlig plukke opp vennlige kjøretøy og frakte de lange avstander på kort tid.
Et annet kjøretøy, tauebilen, kan slippe våpenoppgraderinger og helsepakker. Jaffe selv omtaler dette kjøretøyet som spillets medic, så parallellene til tradisjonelle skytespill er mange.
Det neste kartet vi får prøve er en slags arena, full av feller, hopp og ramper. En flyvende helsestasjon beveger seg rundt på kartet, ellers er det lava og feller overalt. En kaotisk mølje som ender med en kamp der alle går etter alle.
Det siste flerspillerkartet – Nuke – er det Jaffe virker mest stolt av. Og det er også kveldens mest kompliserte kart. Her spiller vi to lag som bytter på å være i angrep eller forsvar. I angrep skal man kjøre til fiendens base, fange lederen, for så å frakte ham til en rakettutskyter i sin egen base. Får man lederen hit starter en nedtelling, og når denne er klar fyrer man av en rakett som så må styres inn i en gigantisk statue som står ved fiendens base.
De taktiske mulighetene på dette kartet overhvelmer meg. Helikoptre kan frakte biler bak fiendens linjer, man kan kjøre i konvoier for å beskytte den kidnappede baselederen, missiler på vei mot statuen kan skytes ned. Bilen man kidnapper baselederen med påvirker farten til nedtellingsklokka – jo svakere bil jo raskere klokke – og så videre. At man også hopper mellom angrep og forsvar gjør det hele enda mer komplisert. I forsvar kan man minelegge området rundt baselederen eller missilene, eller rett og slett stille seg på strategiske høye områder og gjøre seg klar til å skyte ned rakettene som kommer mot statuen.
– Nuke er et eksempel på et kart for viderekomne. Vi håper at noen spillere vil danne lag, og virkelig fordype seg i spillet. Det er mengder av taktiker og muligheter på dette kartet, og det krever et samkjørt lag, forklarer Jaffe.
Herlig destruktivt
Etter flere timer med Twisted Metal er jeg i godt humør. Den overdrevne tegneserievolden er akkurat passe sprø. Å skyte ut sykesenger med pasienter som holder C4 fra ambulansebilen som man så sprenger på motstanderne er akkurat den småsyke humoren jeg forventer fra et Twisted Metal-spill.
Samtidig er det klart at utviklerne har brukt mye tid på å gi spillet dybde bak fasaden. Våpensystemet er passe komplekst, og muligheten til å lade opp spesialangrep virker akkurat passe risikofylt. De ulike kjøretøyene byr alle på unike taktikker og ferdigheter, og jeg føler at jeg såvidt har skrapt overflaten på spillet etter tre timers spilling.
Se flere bilder fra Twisted Metal på neste side!
Twisted Metal utvikles av Eat Sleep Play og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet skal etter planen lanseres i løpet av høsten. Reise og opphold i USA for Spill.no ble betalt av Sony Computer Entertainment.
Les også: