Fem oversette klassikere fra 2010
0

Fem oversette klassikere fra 2010

apr 18 Spill.no  

Vår faste leser PacSack (Alexander Lange) spurte om han kunne få prøve seg på en artikkel for oss, og her er resultatet. Har du lyst til å prøve deg som skribent hos Spill.no? Send en melding til Jon Cato med forslag til hva slags artikkel du kunne tenke deg å skrive! – red.

Fra «Red Dead Redemption» til «Call of Duty: Black Ops» til «Assassin’s Creed: Brotherhood» og «Halo: Reach»; titlene i 2010 var mange og gode, og det ble et meget godt spillår for både presse og fans som endelig kunne sette seg ned med spillene de hadde ventet på i lang tid. Titlene nevnt ovenfor var blant de mest kommersielle, etterspurte og populære spillene som ble lansert i fjor, og det var de som solgte i bøtter og spann. Men hva med de andre spillene? De som kom fra ingensteds, og som dermed ikke ble hypet til himmels selv om de i mange tilfeller var like bra, om ikke bedre enn de som det ble viet mest oppmerksomhet?

Jeg selv har nå omsider viet litt oppmerksomhet til disse oversette titlene, og spikret sammen en liste over de jeg mener fortjener mer oppmerksomhet enn det de har fått. Enjoy!

5. «Singularity»

Format: PC, Playstation 3 og Xbox 360
Lansert: Juni 2010

Du er en amerikansk elitesoldat. Med dine medsoldater flyr du mot en forlatt og mystisk russisk øy for å undersøke stedet før en elektromagnetisk puls gjør at helikopteret mister kontrollen og faller ned i havet. Du våkner senere opp alene på øya, og oppdager etter hvert noen overraskende hemmeligheter. Du gjettet riktig, dette spillet heter «Singularity», et spill som etter min mening er det mest oversette førstepersons skytespillet som dukket opp i 2010.

«Singularity» er ikke riktig som andre FPS-spill der du har et våpen i hånda, et par granater og så ferdig med det; her får du også tilgang til en slags hanske som åpner for tidsmanipulering. Høres det moro ut? Da får du komme deg til butikken og hjelpe til med å gi «Singularity» høyere salgstall. Det har nemlig ikke solgt mer enn noen hundretusener eksemplarer, og selv ble jeg mildt sagt overrasket når jeg så de lave salgstallene.

Les Spill.no’s anmeldelse her!

4. «Blur»

Format: PC, Playstation 3 og Xbox 360
Lansert: Mai 2010

Hva får du hvis du tar konseptet til «Mario Kart», bytter ut kartene med moderne racerbiler og setter spilleren inn i urbane områder? Eller sagt på en annen måte, hva skjer hvis du blander «Mario Kart» og «Need for Speed»? Svaret er enkelt: «Blur», et av de beste arkadebilspillene som dukket opp i butikkhyllene i 2010. Greit nok, det var tøff konkurranse mellom bilspillene dette året, men «Blur» fortjener likevel mye mer oppmerksomhet enn det spillet fikk.

Spillet har en utrolig vanedannende flerspilledel, og med tanke på at dette er et såpass velpolert og godt bilspill som i tillegg er et bra og mer voksent alternativ til selveste «Mario Kart», er det skammelig å se at det ble såpass oversett og at det ikke solgte mer enn rundt 700.000 eksemplarer.

Les Spill.no’s anmeldelse her!

3. «Deadly Premonition»

Format: Xbox 360
Lansert: Oktober 2010

Grafikk er noe av det som betyr aller mest i spill nå til dags. Spill som «Crysis», «Final Fantasy XIII» og «Gran Turismo 5» trekker folk på grunn av deres fortreffelige og naturtro visuelle stil. Men er det egentlig dette som er viktigst? Funker det ikke utmerket å lage et spill som er underholdende og spennende, men som likevel har helt ræva grafikk? Jo, i mange tilfeller gjør det absolutt det, og dette er noe «Deadly Premonition» beviser.

La oss bare få det klinkende klart; «Deadly Premonition» er kanskje det mest unike spillet som kom i 2010, og jeg kan si – uten å røpe for mye – at dette spillet muligens er det eneste på denne lista som kan skaffe seg en ordentlig kultstatus. Spillet solgte ikke mer enn drøyt 200.000 eksemplarer, og mottok svært delt kritikk. Noen elsket den gode sjangerblandingen og den engasjerende historien med de bisarre – men likevel gode og dype karakterene, mens andre hadde problemer med å takle det tekniske og visuelle som er kriminelt utdatert, og det relativt svake kontrollsystemet. Men på tross av noen minussider som kanskje trekker ned på spillopplevelsen for noen, mener jeg fortsatt at dette er et spill som burde blitt mindre oversett. Dette er nemlig noe så spesielt og unikt at det fortjener all den oppmerksomheten det kan få.

Les Spill.no’s anmeldelse her!

2. «Enslaved: Odyssey to the West»

Format: Xbox 360, Playstation 3
Lansert: Oktober 2010

Etter trailere som viste hvor fantastisk spillet så ut samt ros fra kritikere skulle man tro at «Enslaved: Odyssey to the West» skulle selge godt. Men nei, slik gikk det ikke. Utvikleren Ninja Theory håpet på salgstall som strakk seg opp til en million innen november 2010, men til slutt viste det seg at bare 460.000 eksemplarer var solgt.

I spillet møter vi radarparet Monkey og Trip – som etter min mening er to av de mest troverdige og spennende karakterene vi fikk møte i fjor – og vi blir med dem på en storslått reise gjennom en postapokalyptisk verden styrt av roboter kalt Mechs.

Spillet holder høy kvalitet fra start til slutt, og er definitivt en av de mest oversette titlene i 2010. Ninja Theory har avslørt at produksjonen av en oppfølger kan være i gang på tross av de skuffende salgstallene.

Les Spill.no’s anmeldelse her!

1. «Vanquish»

Format: Xbox 360, Playstation 3
Lansert: Oktober 2010

«Vanquish» ble veldig godt mottatt av kritikere verden over, og mottok flere priser som f.eks. «Beste sci-fi-spill» og «Mest Oh-shit!-øyeblikk hvert minutt». Nettstedet Gamespot ga det en pris som passer spesielt godt i sammenheng med denne artikkelen: «Det beste spillet ingen spilte». «Vanquish» ble nemlig aldri en suksess hos publikum til tross for den gode kritikken spillet fikk.

Grunnen til at «Vanquish» topper denne lista er enkel; spillet ble av mange regnet som et av de aller beste skytespillene som dukket opp i 2010 uavhengig av hype og popularitet, men solgte likevel ikke mer enn rundt en halv million eksemplarer.

Spillet har kanskje ikke den perfekte historien med de mest troverdige dialogene, men det foregår i et vanvittig tempo der du har på deg en rustning som åpner for å f.eks. skli lynraskt langs bakken, ta saltoer etc. Med dette skulle man jo tro at dette spillet kunne truffet en enorm målgruppe – med tanke på hvor mange som kjøper skytespill fullt av action fra start til slutt for tiden – men nei.

Les Spill.no’s anmeldelse her!

Er du enig/uenig med PacSack’s glemte klassikere fra 2010? Har du andre spill fra i fjor du gjerne vil hente frem i lyset? Sleng inn ditt bidrag i kommentarfeltet under!

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.